تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۰۷۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا بحران اقتصادی جدیدی برای جهان در راه است؟

می متالز - رصد بازارهای سرمایه در روزهای گذشته نشانه هائی از وجود یک بحران برای کل اقتصاد جهان را نمایان ساخته است . در نوشتار پیش رو قصد داریم تهدیدهائی که ممکن است اقتصاد جهان را به مخاطره اندازد مورد بررسی قرار دهیم.
آیا بحران اقتصادی جدیدی برای جهان در راه است؟

به گزارش می متالز، اولین تهدید برای اقتصاد جهان میزان بالای بدهی ها است بطوریکه از سال ۲۰۰۸ میزان بدهی جهانی ۶۰ درصد افزایش یافته است . در مجموع در بخش‌های عمومی و خصوصی حفره‌ای پدید آمده که تنها با ۱۸۲ تریلیون دلار (۱۵۸ تریلیون یورو) پر می‌شود . اکنون سوال این است که آیا اصولا سرمایه‌ای باقی مانده که پیامدهای یک بحران اقتصادی جدید را کاهش دهد.

دومین مورد پر اهمیت بی‌ثباتی اقتصادهای نوظهور می باشد ، اقتصادهای نوظهور حدود ۴۰ درصد اقتصاد جهانی را شکل می‌دهند، اما سخت شکننده‌اند . اقتصاد بسیاری از این کشورها متکی به کمک‌های خارجی و از جمله کمک‌های اختصاص یافته دلاری است. وقتی نرخ بهره در آمریکا بالا می‌رود این نظام اقتصادی بر بنیانی لرزان قرار می‌گیرد. اقتصاد امروز آرژانتین و ترکیه نمونه‌ای از این وضعیت است .

سومین تهدید اقتصاد جهان از شرایط اقتصادی آمریکا نشأت می گیرد. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، تاکنون توانسته با تعرفه‌های گمرکی و موانع تجاری باعث شکوفایی اقتصاد آمریکا شود، اما شرکت‌های بزرگ با توجه به عدم اطمینان‌ به دوره آتی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این کشورخودداری می‌کنند. بسیاری معتقدند شرایط فعلی امریکا را به سوی یک حباب بزرگ پیش می برد و ترکیدن این حباب تبعات بزرگی برای اقتصاد جهان خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که رشد اقتصادی جهان از سال آینده پس از نقطه اوجی که در سال ۲۰۱۸ تجربه نمود روندی کند در پیش خواهد گرفت. چهارمین تهدید جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان است. واشنگتن و پکن، تعرفه‌های گمرکی واردات از یکدیگر را به ۲۶۰ میلیارد دلار را افزایش داده‌اند . طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، این اقدام تا کنون ۰.۹ درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا و ۰.۶ درصد از تولید ناخالص ملی چین را کاهش داده است. اگر جنگ تجاری میان این دو اقتصاد مطرح جهان بالا گیرد میزان تجارت جهانی ۱۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

بانک‌های ورشکسته پنجمین تهدید اقتصاد جهانی هستند . بانک‌داری سایه در معادلات مالی خارج از قاعده بانکداری در حال انجام می باشد. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا می‌گوید که چنین بانک‌هایی ۴۰ درصد نظام مالی اروپا را تشکیل می‌دهند. حتی بسیاری از بانک‌های رسمی و قانونی هم حاشیه امن بسیار کوچکی برای مقابله با یک بحران اقتصادی دارند. برخی‌ها مایلند درسی را که ده سال پیش از فروپاشی بانک "لمان برادرز" آمریکا گرفته شد و به فروپاشی نظام اقتصادی جهان انجامید، نادیده بگیرند.

ششمین تهدید یک برگزیت سخت است، مهلت رو به پایان می باشد اما هنوز هیچ توافقی بر سر چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه مارس سال ۲۰۱۹ به دست نیامده است. بدون توافقی جامع بر سر تجارت آزاد شرکت های اروپائی با انگلستان، آنها مشمول تعرفه های گمرکی سنگینی خواهند شد. تمهیدات حمایتی بر واردات می‌تواند رساندن به موقع کالا را به مخاطره بیندازد و خودروسازانی مثل Nissan، TOYOTA و BMW احتمالا باید کارخانه‌های خود را در بریتانیا تعطیل کنند.

می توان از سیاست دولت ایتالیا بعنوان هفتمین تهدید نام برد و این باور وجود دارد که منطقه یورو با بحران تازه ای روبه رو خواهد شد. با وجود آنکه ایتالیا با ۲.۴ تریلیون یورو بدهکارترین کشور اتحادیه اروپاست، اما احزاب پوپولیست این کشور در پی نظام هماهنگ درآمد و کاهش سن بازنشستگی هستند و این در حالیست که نسبت بدهی دولت ایتالیا به درآمد ناخالص ملی، به مرز بحران ۱۳۰ درصد رسیده است. یونان، که پیشتر دچار بحران مشابهی بود تازه به بازار سرمایه بازگشته و می کوشد خود را از شر وام‌ها رها کند.

از نشانه های وقوع بحران اقتصادی در سطح جهان باید به رونق مجدد طلا اشاره نمود. در حال حاضر کشورهای بسیاری مانند روسیه به خرید حجم های بزرگی از طلا و فروش دلار روی آورده اند. طلا در شرایط جنگی و بحران های سیاسی و اقتصادی همواره یک سرمایه گذاری امن برای کشورها و سرمایه گذاران بوده است. لذا، با توجه به رونق خرید طلا، می توان آن را یکی از نشانه های وقوع بحرانی در سطح جهان قلمداد نمود.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده