تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۰۸۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس نفت مطرح کرد:

جذب نقدینگی با معامله حواله‌های نفتی

می متالز - یک کارشناس صنعت نفت گفت: با آزاد کردن خرید وفروش حواله‌ها در بورس نفت به غیر کسب و کار جدید ایجاد می شود و بخشی از نقدینگی جامعه به این سمت خواهد آمد.
جذب نقدینگی با معامله حواله‌های نفتی

به گزارش می متالز، صادق کریمی در میزگرد خواب آشفته نفت در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه  مهمترین علت تشکیل بورس نفت قیمت‌گذاری است، گفت: در بورس یک قیمت پایه اعلام می‌شود و اگر مشتری برای این قیمت پیدا شد آنگاه مزایده صورت می‌گیرد. 

وی گفت: در دوره اولی که نفت در بورس عرضه شد مسئولان صنعت نفت گفتند 80 درصد قیمت باید به صورت نقد پرداخت شود و این مساله موجب شد تا بورس نفت شکل نگیرد. 

کریمی با اشاره به حجم محموله‌ها گفت: محموله‌های پیشنهادی نیز حدود 500 هزار بشکه‌ای بود که با قیمت‌های 90 و 100 دلار هیچ بخش خصوصی پیدا نمی‌شد که بتواند این حجم نفت را خریداری کند و از طرفی مسئولان صنعت نفت نیز قیمت پایه را تغییر نمی‌دادند. 

این کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه برای دوره جدید و عرضه نفت در بورس قیمت 79 دلار و 15 سنت پیشنهاد شده است ، گفت: من نمی‌دانم این قیمت الان مناسب است یا خیر باید دید وقتی نفت در بورس با این قیمت عرضه می‌شود آیا مشتری برای آن هست یا خیر. که اگر نبود مسئولان صنعت نفت باید این قیمت را کاهش دهند؛ بنابراین اگر آنها می‌خواهند که یک بازار راه بیفتد باید منعطف باشند زیرا در شرایط تحریم نفت ایران اصطلاحا یک نفت داغ است و ریسک دارد. بر این اساس باید مسئولان صنعت نفت منعطف باشند تا این نفت به فروش برسد. 

کریمی با تاکید بر اینکه وقتی این بازار شکل بگیرد دیگر نگرانی نداریم،‌گفت: البته مسئولان صنعت نفت نیز نباید به بورس به عنوان یک بازار کوتاه مدت نگاه کنند و فقط هدف‌شان دور زدن تحریم‌ها باشد بلکه باید این بازار یک بازار بلند مدت در نظر گرفته شود و عرضه‌ها در طول سال و سالیان ادامه پیدا کند. 

این کارشناس صنعت نفت با تاکید بر اینکه قیمت‌ها هر چقدر پایین باشد رقابت شکل می‌گیرد و این رقابت تبدیل به مزایده خواهد شد گفت: اما اگر مسئولان صنعت نفت بخواهند ازهمان ابتدا قیمت را بالا نگه دارند نه تنها مشتری برای نفت پیدا نمی‌کنند بلکه بورس نیز با شکست مواجه خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگراز کارهایی که به نظر می‌رسد باید در اطلاعیه اخیر صنعت نفت دیده می‌شد بحث فروش حواله‌ها به غیر بود؛ به صورتی که افراد متعددی می‌توانستند مثلا تا سقف 500 یا هزار بشکه را خریداری کنند واین حواله‌ها بین افراد مختلف خرید و فروش می‌شد و درنهایت آخرین نفر که می‌خواست نفت را صادر کند این حواله‌ها را خریداری می‌کرد که این موضوع یک کسب و کار جدیدی را ایجاد می‌کرد و بخشی از نقدینگی که اکنون کشور با آن مواجه است جمع‌آوری می‌شد. 

کریمی با اشاره به اینکه منظور من از خرید و فروش حواله‌ها کاغذ بازی نیست ادامه داد: اگر در بورس های خارجی می‌بینیم کاغذبازی صورت گرفته و به همان میزان که ا ین کاغذها وجود دارد نفت نیست اما منظور من از خرید و فروش حواله تبدیل آن به نفت است که این کار می‌توانست نوعی بازار جدیدی در این شرایط ایجاد کند.

عناوین برگزیده