تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۰۸۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون انرژی:

سازوکار شفاف بورس می‌تواند مسیر تجارت نفت را هموار کند

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش تولید فراورده به جای خام فروشی گفت: در کمیسیون انرژی طرح جدید را با مشارکت مردم برای افزایش ظرفیت پالایش در کشور آماده کردیم که به زودی برای تصویب به صحن علنی می فرستیم.
سازوکار شفاف بورس می‌تواند مسیر تجارت نفت را هموار کند

به گزارش می متالز، بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس در میزگرد خواب آشفته نفت با اشاره به اینکه در کنار توسعه و تولید صنعت نفت موضوع مهمی به عنوان تجارت نیز وجود دارد گفت: طبق قانون اصل 44 و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بخش خصوصی می‌تواند در فروش و تجارت نفت نیز مشارکت داشته باشد اما براساس یک چهارچوب مشخص که بورس نفت شرایط بسیار خوبی است برای مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت که امیدواریم با همکاری دولت بورس نفت شکل بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه زمانی که پتروشیمی‌ها می‌خواستند وارد بورس شوند نیز سر و صداهایی ایجاد شد گفت: اما الان می‌بینیم اگرچه کم و کاستی‌هایی است و مشکلاتی هر از گاهی ایجاد می‌شود اما محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود و مشتریان نیز به راحتی این محصولات را خریداری می‌کنند که این موضوع در خصوص عرضه فرآورده در بورس نیز صادق بود. 

بختیار با اشاره به اینکه به اعتقاد من بورس یک سازوکار شفاف است و می‌تواند مسیر تجارت نفت را هموار کند گفت: شرکت ملی نفت به عنوان تنها عرضه کننده نفت در بورس باید صبر و تحمل داشته باشد و سیاست‌های خود را منفعلانه بچیند و اجازه دهد تا بورس نفت شکل گیرد. 

* اگر سهام پالایشگاه‌های خارجی را داشتیم نگران تحریم نفت نبودیم

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های اتخاذی وزارت نفت گفت: ما باید به طور کلی از خام فروشی دور شویم و می‌توانستیم این کار را با یک برنامه‌ریزی بلند مدت و نهایتا میان مدت انجام دهیم که مثلا بخشی از سهام پالایشگاه‌های خارجی را در اختیار می‌گرفتیم که اگر این کار انجام می‌شد  الان نگران صادرات نفت خود نبودیم. 

وی با اشاره به اینکه ما در مجلس طرح جدیدی را برای افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام در نظر گرفتیم گفت: براساس این طرح که به صورت عادی نیز قرار است در دستور کار قرار گیرد و به زودی نیز در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد سرمایه اولیه پالایشگاه‌های جدید که سود ده هم هستند در یک فرایندی ازمردم اخذ می‌شود و خوراک نیز در یک بازه زمانی طولانی مدت تسویه خواهد شد. به طوری که سال اول هزینه خوراک از پالایشگاه دریافت نمی‌شود تا پالایشگاه به سوددهی برسد. 

وی گفت: هزینه ساخت این پالایشگاه نیز با سود 4درصد درنظر گرفته شده که یک مشوقی است برای بخش خصوصی که بتواند این پالایشگاه‌ها را که با ظرفیت دو میلیون بشکه می‌شود احداث کرد احداث کنند و من انتظار دارم تا دو یا سه هفته آینده شرایط این طرح در مجلس مهیا شود و ما بتوانیم آن را در صحن مطرح کنیم.

عناوین برگزیده