تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۰۸۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیأت مدیره یک شرکت قطعه‌سازی:

کسب دانش فنی ساخت کوئل قبل از تحریم/ فرانسوی‌ها متقاضی خرید کوئل از ایران شدند

می متالز - یک فعال صنعتی با اشاره به کسب دانش فنی ساخت کوئل در کشور گفت: علاوه بر خودروسازان داخلی خودروسازان فرانسوی هم خواستار خرید این قطعه از ما شده‌اند.
کسب دانش فنی ساخت کوئل قبل از تحریم/ فرانسوی‌ها متقاضی خرید کوئل از ایران شدند

به گزارش می متالز، عباس حاتمی معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه‌سازی در جریان بازدید خبرنگاران از خطوط تولید این شرکت، گفت: این گروه بزرگ قطعه‌سازی آماده است تا حتی با تشدید تحریم‌ها به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان داخلی بپردازد و هدفگذاری این گروه صنعتی دستیابی به خودکفایی در تولید و کسب دانش فنی است.

وی اظهار داشت: بدین منظور علاوه بر استفاده از سرمایه‌های داخلی این شرکت از خودروسازان بزرگ کشور نیز در تأمین و تکمیل تجهیزات و ماشین‌آلات کمک گرفته شده است.

این فعال صنعتی بیان داشت: بنابر این، این گروه قطعه‌سازی بزرگ در کشور موفق شد تا با بهره‌گیری از فرصت موجود پیش از اجرای مرحله اول تحریم‌های آمریکا ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برخی از قطعات خودرو از جمله کوئل را فراهم کند و با انتقال دانش و فناوری‌های مورد نیاز آن به داخل کشور به تولید آن بپردازد.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از قطعات مورد نیاز تولید کوئل مشمول تحریم می‌شد،‌اظهار داشت: در چند ماه اخیر 5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در زمینه ماشین‌آلات مورد نیاز برای ساخت این قطعه انجام داده‌ایم و به میزان 3 میلیون یورو  مواد اولیه خریداری شده تا از این طریق به مدت 6 ماه پاسخگوی خط تولید باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر خط تولید کوئل در این گروه صنعتی در آخرین مراحل قرار دارد و تولید آزمایشی آن آغاز شده و در کمتر از دو ماه دیگر آن را به تولید تجاری می‌رسانیم.

وی افزود: کوئل تحت لیسانس شرکت ولئو فرانسه در ایران تولید می‌شود و حتی این شرکت خواستار واردات این قطعه از ایران برای نصب بر روی ماشین‌های تولید اروپا شده است.

وی اظهار داشت: دانش فنی ساخت کوئل را پس  از عقد تفاهم‌نامه همکاری بین قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی پس از برجام با فرستادن یک تیم 100 نفره برای فراگیری آموزش‌های لازم به فرانسه به دست آوردیم و پس از آن دستگاه‌ها و تجهیزات لازم را از این کشور وارد کردیم و همه مراحل مونتاژ و دمونتاژ آن نیز فرا گرفته شد.

* دانش فنی ساخت استاتور را علیرغم مقاومت‌ها به دست آوردیم

وی همچنین در مورد خط تولید استارت این گروه صنعتی گفت: اگر چه دانش فنی ساخت استاتور را اروپایی‌ها به ما نمی‌دادند اما ما با کمک مهندسان و متخصصین این دانش را به دست آوردیم و حتی دستگاه‌های مربوط به تولید این قطعه توسط مهندسین داخلی ساخته شد و اکنون استاتور در این گروه قطعه‌سازی خودرو به مرحله تولید رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد از محصولات تولید این شرکت بزرگ قطعه‌سازی برای تأمین قطعات مورد نیاز دو خودروسازی بزرگ کشور مصرف می‌شود، گفت:‌ما توان تأمین صادرات را داریم اما زمینه‌های آن به طور کامل فراهم نشده اگر چه خودروهایی که توسط دو خودروساز بزرگ کشور تأمین می‌شود به کشورهای مختلف صادر می‌شود که قطعات این خودروها از طریق شرکت ما تأمین می‌شود.

یکی از اهداف اصلی این گروه قطعه‌سازی تولید محصولات فناوری روز از نظر کیفی و ایمنی و همکاری با شرکت‌های صاحب برند خارجی است و امیدواریم با کمک‌هایی که خودروسازان بزرگ داخلی در این مسیر داشته‌اند از سال آینده آثار مثبت آن را در صنعت قطعه‌سازی کشور مشاهده کنیم.

*نتوانسته‌ایم ارز نیمایی بگیریم

مدیر بزرگ این شرکت فروش قطعه‌سازی کشور اظهار د اشت: تا پایان مرداد ماه امسال ارز دولتی به قیمت 4200تومان به این گروه صنعتی تعلق گرفت و خرید‌های مورد نیاز بر اساس این ارز انجام شد.

وی افزود:‌اما اکنون ارز نیمایی جایگزین شده که تا کنون موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

حاتمی با اشاره به نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر و افزایش قیمت مواد اولیه اظهار داشت: قیمت قطعات خودرویی نیز باید افزایش یابد.

این فعال صنعتی اظهار داشت:‌بنابر این در این خصوص در انتظار تصمیم شورای رقابت و سازمان حمایت هستیم تا پیشنهاد افزایش قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: البته با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای تولید و بی‌نیازی از واردات تا حدودی ارزبری این شرکت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و سختی‌ها در ماه‌های اخیر، با استفاده از نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت تولید متوقف نشد هر چند برخی از نیروها به دلیل کاهش در تولید فعلاً در مجموعه فعالیت نمی‌کنند و به دنبال فرصتی هستیم تا این افراد را دوباره به فعالیت در مجموعه دعوت کنیم.

* تلاش‌ها برای تولید داخل ECU

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ساخت ECU یا کامپیوتر خودرو گفت: این گروه خودروسازی در ماه‌های اخیر به منظور خودکفایی در تولید این قطعه با شرکت بوش آلمان وارد مذاکره شده است، اما در نهایت اجرایی شدن تحریم‌ها مانع از انجام آن شد.

وی با اشاره به تولید پدال گاز الکترونیک تحت لیسانس بوش آلمان گفت: از 6 ماه پیش تا کنون این پدال گاز در دو مدل موتور (EF7 ) و (TU5) در کشور تولید شود و به ترتیب این دو مدل در سمند و رانا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*مشکلات ترخیص قطعات از گمرک

این فعال صنعتیدر مورد چگونگی ترخیص قطعات خودرو از گمرک گفت:‌ مشکلات ترخیص قطعات از گمرک وجود داشته و دارد و در ماه‌های ا خیر به علت عدم ترخیص به موقع مجبور به کاهش شیفت‌های کاری در شرکت و در نتیجه تولید نشدن به موقع قطعات برای استفاده در خطوط تولید خودرو شد.

وی با اشاره به وابستگی به حدود 20 درصد تأمین مواد و قطعات از طریق واردات اظهار داشت: این 20 درصد حتی می‌تواند 80 درصد را تحت تأثیر قرار دهد و به ویژه این که در حوزه قطعات الکترونیکی وابسته به خارج هستیم و برای سفارش این قطعات باید ارز مورد نیاز پرداخت شود تا سفارش‌ها وارد کشور شده و به دست ما برسد.

عناوین برگزیده