تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۲۶۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تورج زارع، مدیرعامل شرکت ‌آلومینای ایران

دانش فنی روز به بهره‌وری کمک می‌کند

می متالز - بخشی از مشکل عدم ورود تکنولوژی‌های نوین به کشور ما به فرهنگ باز می‌گردد. هنگامی که یک تجهیز و یا تکنولوژی برای نخستین بار وارد می‌شود، به‌دلیل اینکه آمادگی کامل ورود این تکنولوژی وجود ندارد، طبیعی است که مشکلاتی در استفاده از آن به‌وجود خواهد آمد.
دانش فنی روز به بهره‌وری کمک می‌کند

به گزارش می متالز، بنابراین باید مدت زمانی را برای جا افتادن فرهنگ استفاده از تکنولوژی صبر کرد. اعتقاد بر این است که دولت درخصوص واردات تکنولوژی، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و زیرساخت‌های ورود آن را آماده کند. به‌طور حتم وقتی یک تکنولوژی بدون فراهم آمدن زیرساخت‌ها وارد می‌شود، ممکن است برای استفاده از آن مشکلاتی پدید آید. اما اگر پیش از ورود یک تکنولوژی به کشور زمینه‌های لازم فراهم شوند و بخش‌های توانمند نیز تکنولوژی را با برنامه‌ریزی بهتر به کشور وارد کنند، همانند بسیاری از کشورها، ورود تکنولوژی می‌تواند منشا بسیاری از تحولات در صنعت باشد.

برای ورود تکنولوژی به کشور باید ابتدا مکان‌یابی درستی صورت گیرد و شرکت‌هایی از داخل نیز انتقال‌دهنده تکنولوژی‌های نوین باشند. همچنین باید شرکت‌ها درخصوص ورود تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنند و سپس با بررسی دقیق، مکان صحیح استفاده از تکنولوژی را مشخص کنند.

 

لزوم فرهنگ‌سازی برای ورود تکنولوژی

باید توجه داشت که هیچ تکنولوژی و صنعتی را نمی‌توان به یکباره به کشور وارد کرد. برای ورود آن باید تمامی نقاط قوت و ضعف به‌دقت مورد بررسی قرار گیرند و همه پیش‌نیازهای آن از قبل آماده شوند. در این رابطه فرهنگ‌سازی برای آن تکنولوژی ضروری به‌نظر می‌رسد. ناگفته نماند که بسیاری از افراد نسبت به تکنولوژی‌های نوین وارد شده آگاهی چندانی ندارند. بنابراین ممکن است از تکنولوژی وارد شده به‌خوبی استفاده نشود. حتی در برخی مواقع ورود تکنولوژی‌های جدید مطابق با منافع برخی نیست، از این رو مخالف‌هایی صورت می‌گیرد. نکته بسیار مهم در ارتباط با ورود تکنولوژی، فرهنگ‌سازی و بسترسازی برای آن است. از این رو در بخش فرهنگ‌سازی ضروری است که اقداماتی صورت گیرد.

اعتقاد بر این است که نسل‌های جدید با تکنولوژی‌های روز راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. این امر در مورد نسل‌های قدیمی دشوارتر است. مدیران شرکت‌های صاحب و خواهان تکنولوژی باید نسبتا جوان باشند. به‌طور مثال بسیاری از مدیران در ابتدای ورود کامپیوتر به صنعت با آن هیچ آشنایی نداشتند. بنابراین استفاده از آن برای مدیران با سختی‌هایی همراه بود. به‌تبع عدم استفاده مدیران از تکنولوژی، زیرمجموعه نیز به این مقوله توجهی نشان نمی‌داد. بنابراین باید تغییرات در سطح تکنولوژی و مدیران همراستا و همزمان با اتفاق بیفتد. این امر در نیروی انسانی مهمتر است و افراد باید متناسب با آن تکنولوژی انتخاب شوند. این موضوع را می‌توان به همه بخش‌های صنعت و معدن تعمیم داد.

 

دانش فنی روز به بهره‌وری کمک می‌کند

در شرکت آلومینای ایران تلاش شده است تا در بسیاری از حوزه‌ها اگر نیاز به نیروی جدید بود، تا حد امکان به بدنه کار تزریق شود. ضمن اینکه نیروی جوان نیز به‌سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید حرکت کرد. به‌طور مثال برای نقشه‌برداری‌ها از پهپاد استفاده شده است. این امر کمک بسیاری به تسریع امور کرد. در این رابطه نقشه‌برداری برخی از معادنی که دسترسی به آن‌ها دشوار بود، با پهپاد انجام گرفت. این امر کمک کرد تا اطلاعات مورد نیاز به‌سرعت در دسترس قرار گیرند. علاوه بر این پروژه‌های بسیار خوب دیگری نیز در حال انجام هستند که همگی حاصل به‌کارگیری دانش فنی هستند. در عین حال تجهیزات جدیدی که در صنعت آلومینا مورد استفاده قرار گرفته، تلاش شده است تا خریداری و به کار گرفته شوند.

در پروژه شمش آلومینیوم نیز هنگام آغاز مجدد، مطالعات از نو صورت گرفتند. چرا که مطالعات طراحی قبلی پروژه شمش آلومینیوم در سال 86 و حتی قبل از آن انجام شده بودند. بنابراین ضرورت داشت که بار دیگر مطالعات طراحی جدید انجام شوند و تغییراتی به روز شده‌ای که متناسب با پروژه شمش بودند، مورد پذیرش قرار گرفتند. نتیجه این مطالعات بسیار عالی بودند و موجب تغییر تکنیک شدند. به‌طوری که ظرفیت ابتدایی برای پروژه شمش آلومینیوم حدود 36 هزار تن بود، اما این میزان اکنون به 40 هزار تن افزایش یافت. این امر به دلیل اعمال دانش فنی روز و تغییرات تکنیکی در تجهیزات صورت گرفت. در این زمینه تغییرات باسپارها و نصب آمپرهای 220 کیلوولت کمک بسیاری به افزایش بهره‌وری کرد. با همین تغییرات حدود 13 درصد به ظرفیت ابتدایی پروژه شمش آلومینیوم اضافه شد. در حالی که هزینه بسیار اندکی دربر داشت. این تغییرات مثبت حاصل احترام گذاشتن به دانش جدید بود. هر کجا که دانش جدیدی وجود داشته باشد و به هر نحو بتواند به ارتقای حوزه معدن و صنعت آلومینا شمش آلومینیوم کمک کند، از آن استقبال شده است.

عناوین برگزیده