تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۲۲۹۳۲
سرویس خبر : انرژی
عرضه و تقاضای جهانی، بنزین و گازوئیل را به کدام سو می‌برد؟

تغییرات بنیادی در انتظار صنعت پالایش نفت / تاثیر قوانین IMO بر آینده پالایشگاه‌ها

می متالز - افزایش عرضه نفت سبک به بازارهای جهانی، تولید بنزین و گازوئیل را دستخوش تغییراتی اساسی کرده است. در این میان اما تغییر بنیادی دیگری نیز از ناحیه سوخت مورد نیاز برای خطوط حمل و نقل دریایی در انتظار صنعت پالایشی است.
تغییرات بنیادی در انتظار صنعت پالایش نفت / تاثیر قوانین IMO بر آینده پالایشگاه‌ها

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، موجودی گازوئیل واحدهای پالایشی در سراسر جهان به شدت کاهش یافته و در مقابل سطح ذخایر بنزین تولیدی این واحدها سیری روبه رشد را تجربه می‌کند. به نظر می رسد پالایشگاه‌ها باید با این شرایط جدید در چند سال آینده کنار بیایند.

عدم توازن کنونی در تولید بنزین و گازوئیل مربوط به تغییر اساسی صورت گرفته در بازار جهانی نفت است. تولید نفت شیل سبک آمریکا افزایش یافته و سطح صادرات نفت سنگین از سوی کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران پایین آمده است. اما این پایان ماجرا نیست و انتظار می‌رود در سطح تقاضا نیز تغییرات عمده‌ای در سال‌های پیش‌ رو رقم بخورد.

سوخت ناوگان حمل و نقل دریایی

تغییر مهمی در سال 2020 در راه است که می‌تواند سمت تقاضا برای فرآورده های سوختی را متحول کند. سازمان دریانوردی بین‌المللی (IMO)  از سال 2020 قرار است الزامات جدیدی را برای استفاده از سوخت‌های فسیلی در ناوگان حمل و نقل دریایی به اجرا درآورد.

به صورت سنتی‌ پالایشگاه‌ها سبد محصول خود را با الگوهای فصلی هماهنگ می‌کنند. در این راستا تولید بنزین در تابستان افزایش می‌یابد و در فصل سرد به تبع افزایش تقاضا از سوی بخش گرمایشی، تولید سوخت‌هایی برای برآورده کردن این نیاز بالا می‌رود.

در این میان اما به نظر می‌رسد که قوانین جدید IMO این شیوه تولید را به چالش بکشد و بنابراین عدم تعادل کنونی در محصول تولیدی این واحدها برای مدت طولانی برقرار خواهد ماند. بر اساس الزامات مد نظر این نهاد میزان سولفور سوخت مورد استفاده در کشتی‌ها (سوخت بانکر) باید از 3.5 درصد به 0.5 درصد کاهش یابد؛ امری که تقاضا برای گازوئیل را افزایش و سطح مصرف نفت کوره را پایین خواهد آورد. در آستانه این تغییر مهم، پالایشگاه‌ها در حال سرمایه‌گذاری بر روی تجهیزاتی به منظور کاهش سولفور نفت خام و افزایش تولید گازوئیل هستند.

کاهش تقاضای جهانی برای بنزین

در بلندمدت حتی تغییرات بیشتری در انتظار بخش پالایشی خواهد بود. با افزایش بازدهی موتورهای بنزینی، رشد استفاده از خودروهای برقی و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین، تقاضا برای بنزین به صورت تدریجی پایین خواهد آمد. بر طبق جدیدترین برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای بنزین در سال 2018 میلادی تنها به میزان 80 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که این آرام‌ترین رشد تقاضا از سال 2011 تاکنون به حساب می‌آید. در صورت تحقق این پیش‌بینی می‌توان گفت که روند کاهش تقاضا برای بنزین به زودی آغاز خواهد شد.

افزایش تقاضا و کاهش عرضه گازوئیل

با توجه به افزایش سطح فعالیت‌های صنعتی در آمریکا، سطح تقاضا برای گازوئیل افزایش یافته و با کاهش صادرات این محصول از سوی چین، میزان ذخایر در سطح جهانی روندی نزولی را تجربه کرده است.

در کنار تغییرات در سمت تقاضا، عرضه بنزین و گازوئیل نیز با توجه به تغییر در سبد نفتی جهانی در حال تحول است. پالایشگاه‌ها در شرایط کنونی از نفت سبک بیشتری استفاده می‌کنند و تولید بنزین آن‌ها نسبت به گازوئیل بالا رفته است.

پالایشگاه‌ها در سراسر جهان هم اکنون به شدت در حال تلاش برای تنظیم ارتباط میان نفت ورودی و محصولات خروجی خود هستند. با توجه به کرک اسپرد قابل ملاحظه گازوئیل، سود حاصل از تولید این محصول هم اکنون کاهش حاشیه سود یا حتی زیانده بودن تولید بنزین را برای این واحدها جبران می‌کند.

در این میان نفت کوره هم تبدیل به محصولی قابل اتکا برای واحدهای پالایشی شده است. با توجه به وفور نفت سبک شیرین، تقاضا برای نفت کوره بالا رفته چرا که از ترکیب این محصول با نفت سبک می توان تولید گازوئیل در واحدهای پالایشی را افزایش داد.

به این ترتیب می‌توان گفت که ساختار عرضه و تقاضا برای محصولات پالایشی در حال تجربه تغییری بنیادی است و بنابراین با توجه به چشم‌انداز تداوم وضعیت کنونی، واحدهای پالایشی بیش از پیش به سوی کاهش تولید بنزین و افزایش سطح عرضه گازوئیل حرکت خواهند کرد.

عناوین برگزیده