تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۳۸۳۸
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

اجرای سند تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس کاملا به ضرر کشورمان است

می متالز - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به هزینه 52.5 میلیارد دلاری اجرای تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس گفت: صددرصد این تعهدات به ضرر ما است و اصلاً دلیلی ندارد زیربار تعهداتی برویم که رشد اقتصادی ما را خراب‌تر کند.
اجرای سند تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس کاملا به ضرر کشورمان است

به گزارش می متالز، عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبانی علمی موافقت‌نامه پاریس گفت: این موافقت‌نامه بر روی این مبنا چیده شده که گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت ازجمله CO2 منجر به گرمایش زمین شده است، لذا باید انتشار این گازها را کاهش دهیم. در این زمینه مطالبی را مطالعه کردم و شنیدم که نظریات مختلف دیگری هم وجود دارد و روی این مسئله اتقان و اجماع علمی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به شیوه تعهدات کشورهای مختلف در این‌باره خاطرنشان کرد: حال با فرض اینکه باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم، توجه به تجربه کشورهای مختلف مفید است. به عنوان مثال، کشوری مثل افغانستان کاملاً به‌صورت مشروط تعهد داده که درصورت اخذ یک‌سری کمک‌ها، مقدار مشخصی کاهش می‌دهد ولی بر اساس سند تعهدات موجود ایران بخش بزرگی از تعهدات را به‌صورت غیرمشروط انجام خواهد داد. در حالیکه هیچ دلیل خاصی ندارد که ایران چنین تعهدی بدهد.

*اجرای تعهدات ایران در موافقت‌نامه اقلیمی پاریس بیش از 52 میلیارد دلار هزینه دارد

حاتمیان با توجه به برآوردهای اقتصادی اجرای تعهدات ایران، این توافق را صددرصد مضر برای کشور خواند و گفت: با توجه به این تعهداتی که ما دادیم، هزینه 52.5 میلیارد دلاری برای اجرای این تعهدات به ما متحمل می‌شود و حتی طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست، این هزینه معادل کاهش 7.2 درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) خواهد بود. بنابراین صددرصد این تعهدات به ضرر ما است. ما یک کشور وابسته به نفت هستیم و اصلاً دلیلی ندارد زیربار تعهداتی برویم که رشد اقتصادی ما را که الآن هم در وضعیت مناسبی نیستیم، خراب‌تر هم بکند.

درنهایت ایشان افزودند: همچنین علاوه بر ابعاد اقتصادی و علمی که بحث شد، لازم است ابعاد حقوقی، سیاسی و دیگر ابعاد آن هم مورد بررسی دقیق‌تری قرار بگیرد که به این مسئله مهم به‌صورت جامع پرداخته شود. البته کارشناسانی در این ابعاد هم کار تخصصی کردند که لازم است حرفشان شنیده شود.

لایحه الحاق ایران به توافق‌نامه تغییر اقلیم پاریس در سال ۹۵ از طرف شورای نگهبان رد شد و دولت با توجه به شروع نشست بیست‌وچهارم سالانه مجمع بین‌المللی تغییر اقلیم (COP-24)، مجدداً تصویب این موافقتنامه در مجلس را پیگیری می‌کند. ازاین‌رو بررسی لایحه موافقت‌نامه پاریس در دستورکار جلسه امروز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون اصلی قرار گرفته است.

عناوین برگزیده