تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۴۲۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران:

از طریق بورس کالا به مکانیسم بازار احترام بگذاریم

می متالز - رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: بورس کالای ایران در اقتصاد ما راه اندازی شده است تا به بازار احترام بگذاریم، به این ترتیب نباید در روند قیمت کالاها دست برده شود که این اتفاق، نتیجه ای جز دوگانگی قیمت ها و ایجاد شبکه های دلالی ندارد؛ پس رعایت اصول بازار یعنی مکانیسم عرضه و تقاضا کشف واقعی قیمت ها از ملزومات اقتصادی کشور است.
از طریق بورس کالا به مکانیسم بازار احترام بگذاریم

به گزارش می متالز، حمید صافدل، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در دولت نهم در خصوص کارکردهای بورس کالا در اقتصاد گفت: با راه اندازی بورس کالا بود که قیمت های منصفانه و واقعی در نرخ مواد اولیه درج شد و سودهای واقعی به جای رفتن به جیب دلالان به سمت تولید هدایت شد. اما بعضا و با گذشت یک دهه از فعالیت این بورس هنوز شاهد ناشناخته بودن کارکردهای این بازار از سوی برخی مسوولان هستیم. توصیه می شود بین مجموعه اجرایی بورس کالا و نیز مجموعه قانونگذار ارتباط بیشتری برقرار شود تا قانونگذار ضمن درک بهتر از کارکرد بورس کالا، بستر این بورس را برای عرضه باقی کالاها در بورس کالا فراهم کند.

وی به التهابات اخیر قیمت کالاها در پی نوسانات ارزی اشاره کرد و گفت: بورس کالا طی این سال ها مزایای زیادی را در راستای سلامت و شفافیت اقتصادی به ارمغان آورده است اما به محض ایجاد تلاطم در بازارها، سایه مداخلات، فشارهای بیرونی و محدودیت های مطالبه گری بر سر بورس کالا قرار می گیرد تا این موارد به موانعی برای توسعه بورس کالا در اقتصاد مبدل شوند. 

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در دولت نهم بیان کرد: عملکرد بورس کالا تاکنون به گونه ای بوده است که کمک موثری را در راستای کشف واقعی قیمت ها، تقسیم سود براساس منافع واقعی به نفع تولیدکننده و شکل گیری یک جریان سالم رقابت تجاری داشته است.

صافدل افزود: فعالان صنایع اذعان دارند که با شکل گیری بورس کالا، زمینه جلوگیری از رانت های پنهان که در مراحل مختلف ایجاد می شد، از بین رفت و امروز نیز در صورت حمایت از این بازار و مداخله نکردن در روند قیمت ها، هیچ مشکلی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد نمی شود. 

وی در پایان به نقش بورس کالا در بهبود کیفی کالاهای تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته در روند قیمت گذاری محصولات، توجهی به کیفیت آنها نمی شد اما با عرضه محصولات در بورس کالا و ایجاد رقابت در روند خرید و فروش ها، قیمت های متفاوتی برای کالاهای مختلف به ثبت رسید که از این حیث نیز بورس کالا در افزایش کیفیت کالاها تاثیرگذار بوده است.

عناوین برگزیده