تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۲۴۵۳۹
سرویس خبر : زمین شناسی

در پی حضور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در نمایشگاه گردشگری پارس محقق خواهد شد

می‌متالز - نمایشگاه گردشگری پارس در ۱۷ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در محل نمایشگاه بین المللی فارس شهر شیراز، عصر روز چهارشنبه 21 آذرماه افتتاح شد و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز با محوریت ظرفیت سنجی، شناسایی و معرفی ژئوپارکها و ژئوتوریسم در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.
در پی حضور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در نمایشگاه گردشگری پارس محقق خواهد شد

آشنایی عموم جامعه با پتانسیل گردشگری ژئوپارک ها و ژئوتوریسم ایران

به گزارش می‌متالز، در این نمایشگاه بین المللی فعالان حوزه‌های گردشگری از ۱۰ استان کشور و ۶ کشور خارجی حضور دارند.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز که در این نمایشگاه به منظور معرفی فعالیتهایش  در حوزه زمین گردشگری حضور دارد، پاسخگوی مراجعین و علاقمندان به مبحث ژئوپارک و ژئو توریسم بوده و در کنار آن به معرفی کتب و محصولات ارائه شده در این حوزه می پردازد.

دکتر نازنین بدری، کارشناس گروه میراث زمین شناختی این سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در خصوص فعالیت این سازمان در مجامع مرتبط با صنعت گردشگری گفت: با توجه به نقش حاکمیتی سازمان زمین شناسی در ظرفیت سنجی، شناسایی و معرفی ژئوسایت ها و مناطق مستعد برای ایجاد ژئوپارک در کشور، گردشگری زمین شناختی (ژئوتوریسم) یکی از سیاستهای اصلی این سازمان بوده و مطالعات سیستماتیک در این زمینه در سطح ملی صورت گرفته است. در همین راستا یکی از مهم ترین رسالت های  سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، گسترش و ارتقا دانش عمومی جامعه در رابطه با علوم زمین، میراث زمین شناختی و اهمیت حفاظت از پدیده های ارزشمند طبیعی و زمین شناختی است.

 وی درخصوص اهمیت حضور سازمان متبوعش در چنین مجامعی تاکید کرد: افزایش دانستنی های عمومی در سطحی فراتر از جامعه زمین شناسان و متخصصان با میراث ارزشمند طبیعی در چنین گردهمایی و نشست هایی به منظور جلب همکاری همگانی در حفظ این آثار و بهره برداری اصولی از آنها بر اساس اصول توسعه پایدار بسیار ضروریست.

از بدری درباره پتانسیلهای استان فارس سوال کردیم، وی در این خصوص گفت: استان فارس با داشتن میراث غنی زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی خاص زاگرس نظیر (تنگ‌ها، گنبدهای نمکی، آبشارها و غیره) و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی از مناطق مستعد برای برنامه‌ریزی بر پایه ژئوتوریسم است و بی شک معرفی این پدیده های بی نظیر در نمایشگاه گردشگری و ارائه مطالب مربوط به گردشگری زمین شناختی (ژئوتوریسم) و پتانسیل های استان فارس در این زمنیه میتواند زمینه ساز آشنایی و مشارکت سرمایه گذاران، متخصصان و متولیان امر گردشگری را در راستای برنامه ریزی، بهره برداری و حفاظت از این گنجینه های بی نظیر در استان گردد.

این کارشناس ژئوتوریسم از گنبدهای نمکی خرمن کوه و پل، دشت کارستی ارژن و دره کارستی چله گاه، تاقدیس ها و ناودیس های متعدد، گسلها و شکستگی های نقش رستم، نودول های غول آسای داراب، آبشارهایی چون مارگون و دشتک، دریاچه کافتر، تنگ هایی چون براق، بستانک، استهبان، تنگ پلنگان، تنگ لای زنگان، جزین یا گزین، خرقه و بسیاری دیگر از پدیده های متنوع به عنوان برخی از مهمترین پدیده های زمین شناختی استان فارس نام برد.

شایانذکر است؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون گردشگری مجلس، سفرا و کارداران سفارتخانه‌های برخی کشورها، سرپرست استانداری فارس و شهردار شیراز، با محوریت توریسم سلامت، گردشگری مذهبی برگزار شد.

در طول این نمایشگاه، 2 سالن به شکل کامل به گردشگری سلامت و صنایع دستی اختصاص دارد و همزمان با این نمایشگاه ۴ نشست علمی و تخصصی، ۳ تور گردشگری با مضامین و اهداف متنوع در بافت تاریخی- فرهنگی شیراز برگزار خواهد شد.

شرکت کشورهای ترکیه، سنگاپور، امارات، عمان، اندونزی و هند در جهت تقویت سرمایه گذاری در بخش گردشگری کشور و حضور فعال ادارات کل میراث فرهنگی و دیگر بخشهای دولتی و خصوصی مرتبط ار نکات حائز اهمیت این نمایشگاه است.

عناوین برگزیده