تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۳:۴۱
بازدید: ۱۱۵۳
کد خبر: ۲۴۶۶۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد
حاجیانی در گفت و گو با «می متالز» خبر داد:

ایجاد کنسرسیوم و امضای قرارداد با گهر زمین جهت ساخت شفت های HPGR / جلوگیری از خروج ارز با بومی سازی این محصول توسط مجتمع صنعتی اسفراین

می متالز - جواد حاجیانی - معاونت مهندسی و کیفی مجتمع صنعتی اسفراین - در حاشیه نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست 2018 که از تاریخ 3 تا 5 آبان 1397 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تویاپ-استانبول، ترکیه برگزار شد، گفت: مجتمع صنعتی اسفراین سالانه حدود 10 هزار تن محصولات فولادی به ترکیه صادرات دارد.
ایجاد کنسرسیوم و امضای قرارداد با گهر زمین جهت ساخت شفت های HPGR / جلوگیری از خروج ارز با بومی سازی این محصول توسط مجتمع صنعتی اسفراین

به گزارش خبرنگار اعزامی «می متالز» به استانبول - ترکیه، جواد حاجیانی - معاونت مهندسی و کیفی مجتمع صنعتی اسفراین -  با ابراز رضایت از حضور در نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست 2018 گفت: مجتمع صنعتی اسفراین تولیدکننده، تامین کننده و صادرکننده فولاد های آلیاژی در کشور است.

متن گفت‌وگوی خبرنگار «می متالز» با جواد حاجیانی، به شرح زیر است:

آقای مهندس لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

بله من جواد حاجیانی، معاونت مهندسی و کیفی مجتمع صنعتی اسفراین هستم.

آقای مهندس نمایشگاه آنکیروس را چگونه دیدید؟

ما چندین دوره است که در نمایشگاه آنکیروس شرکت می کنیم. با توجه به اینکه سفارشاتی برای صادرات داریم، سالانه حدود 10 هزار تن محصولات فولادی به ترکیه صادرات داریم.

نمایشگاه آنکیروس بهترین فرصت برای ما است تا با مشتریان خود به صورت رو در رو ملاقات کرده و در مورد مسائل فی مابین صحبت کرده و مشکلات را حل کنیم.

در مورد آخرین وضعیت فولاد اسفراین، طرح های توسعه و وضعیت تولید شرکت توضیح دهید؟

فولاد اسفراین برای تولید و تامین فولاد های آلیاژی در کشور فعالیت می کند. به همین منظور در طرح توسعه، پالایشگاه مجتمع افتتاح شد. ESR نیز راه اندازی شده است که در واقع همان ذوب قطره ای می باشد. با ظرفیت شش هزار تن در سال و تا قطر 1200 میلیمتر و تناژ حداکثر 53 تن شمش می توانیم تولید محصول داشته باشیم. این ESR در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد بوده و نمونه اش وجود ندارد. توانمندی این ESR  این است که می تواند تحت گاز خنثی کار کند.

این گاز خنثی چه نوع گازی است؟

گاز آرگون می باشد که البته بستگی به نوع سفارش دارد. یکی از موارد دیگر راه اندازی CCM شرکت است که در مرحله آخر راه اندازی و نصب می باشد. بدین ترتیب ما قادر خواهیم بود از قطر 250 تا 630 میلیمتر CCM را انجام دهیم و مختص فولادهای آلیاژی است و با شعاع 14 میل از CCM های موجود است.

میزان صادرات شما چقدر است؟

ما به اروپا حدود 20 تا 30 هزار تن صادرات داریم که از این مقدار 10 هزار تن به ترکیه و مابقی اکثرا به آلمان صادر می شود.

ما در کشور تولیدکنندگان فولادهای آلیاژی دیگری مانند فولاد آلیاژی اصفهان، فولاد آلیاژی ایران و فولاد آلیاژی یزد را داریم که آنها نیز صادرات دارند به خصوص به ترکیه اما بازار صادارتی شما حجم بیشتری را در بر می گیرد دلیل این موضوع از نظر شما چیست؟

رقابت اصلی بر سر سایز، ابعاد، نوع و گرید های محصولات صادراتی است. سایزهای شرکت فولاد آلیاژی اصفهان به طور مثال توسط شرکت های چینی، روس و اکراینی نیز تولید شده و در بازار موجود بوده و به صورت نورد تولید می شوند. اما محصولات ما فورجی بوده و در ابعاد 350 تا 2000 میلیمتر می باشند که این ابعاد در بازار کم است.

مساله بعدی که مشتریان اروپایی ما بر روی آن بسیار تاکید دارند بحث کیفیت محصول است. به عنوان مثال ما با شرکت هایمن آلمان که صحبت می کردیم آنها همواره تاکید داشتند که هرگاه مشتری برای فولاد خاصی دارند محصولات فولاد اسفراین را به آن ها معرفی می کنند و محصولات اکراینی و روس به آنها پیشنهاد نمی شود. زیرا کیفیت محصولات فولاد اسفراین بالاست و علی رغم قیمت بالای محصولات ما نسبت به محصولات مشابه، مطمئنا از ما خرید می کنند.

در مورد تنوع محصولاتتان، محصولات جدید و بومی سازی شده توضیح می دهید؟

بله ما طی امسال و سال گذشته بازارهایی را مورد هدف قرار داده ایم. یکی از این بازارها معادن هستند. ما با شرکت های مختلف کنسرسیوم هایی تشکیل داده ایم. با توجه به اینکه ما فولاد ساز بوده و قطعات فورج تولید می کنیم، برای تولید محصولات نهایی شرکت های مختلف با توانمندی های متفاوت را شناسایی کرده و با آنها برای استفاده از این توانمندی ها مذاکره نموده ایم. همچنین با مصرف کننده نهایی مذاکره کرده و به صورت کنسرسیوم با شرکت های دیگر محصول نهایی را برای آنها تولید می کنیم.

یکی از محصولاتی که بر روی آن کار کرده ایم شفت های (HPGR (High Pressure Grinding Roll است که در حال حاضر از کشورهای اروپایی مانند آلمان وارد می شود. این محصول برای استفاده در معادن بسیار "های تک" است.  ما برای اولین بار با شرکت گهر زمین یک قرارداد بستیم و یک کنسرسیوم تشکیل داده و قول داده ایم تا آخر امسال به آنها این محصول را تحویل دهیم. با شرکت گل گهر نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

این محصول باعث خروج ارز زیادی از کشور می شده است؟

بله همین طور است. 15 تا 20 میلیون یورو خروج ارز فقط برای همین چند قلم محصول داریم. ما معادن مختلفی در کشور داریم و فقط با دو معدن مذاکره نموده ایم. می خواهیم با معادن دیگر نیز وارد مذاکره شویم و این منوط به تحویل محصولات و پیشرفت قراردادهای فعلی است.

یکی دیگر از مواردی که می توانیم با معادن همکاری کنیم ورق های بالمیل است. این ورق های بسیار خاص کاملا تا امروز وارداتی بوده است. ما با شرکت گهر زمین در این ارتباط صحبت کرده ایم. برای تولید این ورق با شرکت فولاد اکسین خوزستان تفاهم نامه ای داریم تا اسلب این ورق ها را تولید کرده تا ورق بالمیل را تولید و به گهر زمین ارائه دهیم. به این ترتیب ما این ورق ها را در داخل کشور تولید کرده و بومی سازی می کنیم. من فکر می کنم به زودی این قرارداد را منعقد کرده و در کشور تولید نماییم.

 آقای مهندس در انتها اگر نظری دارید بفرمایید؟

در انتها باید بگویم به نظر من برای تعامل بیشتر با شرکت های بزرگ خارجی و بین المللی بهتر است علاوه بر شرکت ها و افراد فعال در صنایع، افرادی از دولت مردان نیز در نمایشگاه های خارجی مانند آنکیروس حضور یابند. به این ترتیب با مسائل بین تولید کننده و مصرف کننده از نزدیک آشنا شده و می توانند با تعاملات و ارتباطات بیشتر راه کارهایی در مورد این مسائل بیابند.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده