تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۴۷۵۴
سرویس خبر : انرژی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی شرکت توانیر خبر داد

کمک صندوق توسعه به صنعت برق/پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان از بدهی صنعت برق با اوراق تسویه

می متالز - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با بیان اینکه 8 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق اوراق تسویه کاهش یافته، ازاستفاده ارز صادراتی و منابع صندوق توسعه ملی برای صنعت برق خبر داد.
کمک صندوق توسعه به صنعت برق/پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان از بدهی صنعت برق با اوراق تسویه

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی شرکت توانیر ، رجبی در پنجمین نشست سالیانه معاونان طرح و توسعه شرکت‌های برق منطقه ای سراسر کشور با اشاره به اینکه برق نیروگاه های خود تامین با قیمت های جذاب خریداری خواهد شد، گفت: وزارت نیرو برنامه های متنوعی برای افزایش تولید و عبور از پیک بار سال98 پیش بینی کرده است.

رجبی افزود: باتوجه به کمبود بارش ها در سال جاری، ذخیره نیروگاه‌های برق آبی حدود 50 درصد کمتر از سال گذشته بود که با وزارت نیرو توانست با مدیریت منابع و مصارف ، تابستان را سربلند پشت سر بگذارد.

وی همچنین اظهار داشت: به منظور مدیریت پیک بارسال98 از هم اکنون برنامه های جدی تدوین شده که اولین اقدام کاهش وابستگی تولید به نیروگاه‌های برق آبی است که به موازات آن برای تولید حدود 5200 مگاوات برق توسط نیروگاه‌های حرارتی  برنامه ریزی شده است.

وی توجه به نیروگاه های مقیاس کوچک را یکی از برنامه های تولید برق عنوان کرد و افزود: استفاده از نیروگاه های تجدید پذیر، مقیاس کوچک ، برق آبی و ارتقاء توان واحدهای موجود جزو برنامه های تولید برق است که با تلاش همکاران صنعت برق  این نیروگاه ها تا موعد مقرر وارد مدار خواهند شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در ادامه اظهارداشت: شرکت توانیر طرحی با عنوان خرید تابستانه برق در برنامه دارد که از ظرفیت نیروگاههای موجود  صنایع  و مولدین خود تامین  ادارات،سازمان ها ، ارگان ها ، بیمارستان ها و...استفاده خواهد شد و برق تولیدی این نیروگاه ها با قیمت های جذاب خریداری خواهد شد.

رجبی بیان داشت: 11 برنامه برای مدیریت مصرف برق تدوین شده که حدود 3 هزار مگاوات برق از این محل صرفه جویی می شود و اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف از مهم ترین آنها است که میزان برق مصرفی مشترکان پرمصرف به صورت تصاعدی  محاسبه خواهد شد.

وی استفاده از استارت آپ ها وکسب وکارهای نوپا را از دیگر برنامه های شرکت توانیر عنوان کرد و افزود:  استارت آپ ها و کسب وکارهای نوپا در زمینه کاهش مصرف برق در ساعات اوج تابستان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی از اقدامات دیگر شرکت توانیر را تامین منابع مالی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در این خصوص فعالیت های گسترده ای صورت گرفته که در سال جاری حدود 8 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق اوراق تسویه کاهش یافته است و استفاده از ارز صادراتی و منابع صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن دریافت شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در ادامه افزود: بخشی از منابع حاصله به اجرای پروژه ها در حوزه انتقال برق اختصاص خواهد یافت و طرح جامع خطوط فوق توزیع و انتقال در کشور که شرکت برق منطقه ای خراسان مسئولیت اجرای آن را برعهده دارد ، فعال شده است.

رجبی توسعه بخش انتقال  برق را مهم ارزیابی و این امر را وظیفه همه شرکت های تابعه دانست و اظهار داشت: شبکه انتقال برق جزء شاهرگ های حیاتی صنعت برق محسوب می شود  و ما باید تلاش کنیم تا ضمن پیگیری جهت تزریق منابع مالی از بانک ها ، اقدامات توسعه ای در این بخش را طبق ماموریت ها و براساس برنامه به نتیجه برسانیم و عملکرد شرکت های تابعه در صنعت برق در این زمینه مهم است.

معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی شرکت توانیر اظهار داشت: 70 پست انتقال و فوق توزیع تا پیک سال98 وارد مدار خواهد شد که از این میزان 30 پست در حوزه انتقال است که در برنامه های وزارت نیرو نیز آمده است.

عناوین برگزیده