تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۴۷۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تغییر جو بازارها؛ انتخاب سخت سرمایه‌گذاران

دیده‌بان بورس دوشنبه (26 آذر)

می متالز - در ادامه سریال نزول بازارهای داخلی، دیروز نیز سهام، ارز و سکه کاهشی شدند. پس از یک دوره توفانی جهش دسته‌جمعی قیمت‌ها، چند هفته‌ای است از التهاب بازارها کاسته شده است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران هنوز به شرایط جدید اعتماد نداشته و در تصمیم‌گیری خود دچار مشکل شده‌اند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (26 آذر)

به گزارش می متالز، روز گذشته شاخص سهام با ریزش 2778 واحدی شاهد فشار نسبتا سنگین فروشنده‌ها بود. دلار نیز کانال 10 هزار تومان را واگذار کرد و چهاررقمی شد.

پایان تب بازارها یا دوره گذار؟ دیگر خبری از اوج‌گیری‌های سریالی بازارها نیست؛ زمانی که تیتر اخبار دائم از ثبت رکوردهای تازه خبر می‌دادند. مدتی است جو بازارها تغییر کرده و حداقل در ظاهر، شاهد فروکش تب آنها هستیم. اما آیا این فضا به معنای بازگشت به دوران ثبات در اقتصاد است یا صرفا آرامشی پیش از یک توفان جدید؟ پاسخ به این پرسش به شدت دشوار است و عامل اصلی سردرگمی سرمایه‌گذاران.

در بازار ارز کاملا دو دیدگاه قابل رصد است. عده‌ای که معتقدند هیجان و حباب دلار تخلیه شده و نقره‌داغ شدن خریداران هیجانی و هم‌زمان مدیریت درست سیاست‌گذار باعث ثبات نرخ دلار می‌شود. اما دسته دوم، بازار ارز را آتش زیر خاکستر می‌دانند؛ جایی که به زودی موجی از خریداران وارد بازار شده و تلاطم قیمت‌ها را سبب می‌شوند. این دودستگی میان بورس‌بازان نیز دیده می‌شود؛ افراد ناامیدی که دائما بر طبل رکود داخلی، تحریم و ضعف بازار جهانی می‌کوبند و فروشنده هستند. گروه دیگری که معتقدند فرصت‌های صادراتی در کشور به واسطه اصلاح نرخ ارز به وجود آمده و سطوح قیمتی سهام ریسک‌های دیگر را پیش‌خور کرده و اکنون در حالت آماده‌باش برای صعود است.

شاید نتوان دیدگاه هیچ کدام از این افراد را به طور کامل رد کرد، اما نکته اساسی لزوم تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران است. شواهد موجود بیش از آنکه جهت بعدی حرکت بازارها را تعیین کند از پایان التهابات خبر می‌دهد. فارغ از آنکه ارز و بورس روند صعودی یا نزولی در پیش بگیرند، اینکه دوره حرکت‌های شارپ و هیجانی پایان یافته احتمال زیادی پیدا کرده است. بنابراین، طبیعی است که تا زمان عادت کردن سرمایه‌گذاران به جو جدید تا حدودی نوسانات بازارها نامشخص باشد. در چنین شرایطی است که نرخ سود اوراق خزانه اسلامی در بازار بدهی نیز مجدد کاهشی می‌شود و به نظر می‌رسد مجددا نظر سرمایه‌گذاران را با فروکش التهاب بازارها جلب کرده‌اند.

در یک سناریوی منطقی، نبود تقاضای واقعی در نرخ‌های بالای ارز در کنار حضور هوشمندانه بازارساز، احتمال جهش مجدد دلار را محدود کرده است. البته اصرار بر کاهش بیشتر نرخ‌ها می‌تواند مجدد فنر بازار ارز را جمع کند، اما متعادل نگه داشتن فضا در همین شرایط امری دور از دسترس نیست و به تدریج دلالان نیز از تکرار ناکامی خسته می‌شوند و مجدد آرامش در بازار ارز حاکم خواهد شد. بورس نیز در یک شرایط منطقی فضا برای رشد دارد، البته نه با سرعت اواخر تابستان و ابتدای پاییز. مشابه اکثر مواقع که بورس‌بازان از روندهای واقعی اقتصاد جامانده‌اند، این بار نیز بسیاری از کارشناسان معتقدند فروشنده‌های سهام از روند اصلی جا می‌مانند. علت اصلی این ماجرا نیز عدم تطابق با شرایط متعادل جدید است؛ دوره‌ای که دیگر نباید به سودهای نجومی 100 درصدی دل بست و بر اساس فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری بهترین گزینه را انتخاب کرد که می‌تواند بازدهی‌های به مراتب کمتر باشد. با ارائه گزارش‌های ماهانه و فصل سوم سال 97 احتمالا مسیر سهام مشخص‌تر شود و در صورت تایید انتظارات کارشناسان، فروشندگان کنونی سهام ممکن است دچار افسوس مجدد شوند.

استارت نرم بازار جهانی: در آغاز هفته بازارهای جهانی روند متعادلی را آغاز کرده‌اند. نفت برنت بالا 60 دلار نوسان می‌کند و مس در کانال 6100 دلاری تغییر اندکی دارد. در این لحظات بیشترین تغییرات قیمتی را فلز روی دارد که با افزایش کمتر از یک درصد در نیمه بالایی کانال 2500 دلار در نوسان است.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: حشمت‌اله فلاحت پیشه؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: طرح استیضاح ظریف به علت انصراف برخی نمایندگان رسما منتفی شد. این طرح که پیش از این برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود به دلیل انصراف برخی متقاضیان از حد نصاب حداقل 10 امضا افتاد و بدین ترتیب امروز به طور رسمی استیضاح محمد جواد ظریف منتفی شد. همچنین به گفته بهروز نعمتی؛ سخنگوی هیات رییسه مجلس جلسه غیرعلنی دیروز مجلس به منظور بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور برگزار شد. در این جلسه رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارشی از پیش‌بینی‌های بودجه سال ۹۸ و ویژگی‌های آن به مجلس و نمایندگان خانه ملت ارایه کرد.  زمان دقیق ارایه لایحه بودجه سال ۹۸کل کشور هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. دیروز همچنین نمایندگان مردم در جلسه علنی خانه ملت نحوه بررسی تخلف مودیان مالیاتی را تعیین کردند. این در حالی بود که هیات دولت نیز دیروز عصر با واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موافقت کرد.

در دیگر رویدادها شاپور محمدی؛ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تکرار اختلال در هسته معاملات از برنامه ریزی شرکت مدیریت فناوری برای راه‌اندازی سامانه‌ای بومی و زمان اجرای اعلام مجدد EPS خبر داد.

ب) صنایع: بنا بر اخبار موثق و به گفته منابع آگاه، در آخرین جلسه مربوط به تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو که سازمان حمایت میزبانی آن را بر عهده داشته است، مقرر شده نرخ کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۳۰ درصد بالا برود. با این حساب، قیمت خودروها به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت و به احتمال زیاد، لیست قیمت‌ها نیز در این هفته یا نهایتا هفته آتی، اعلام و ابلاغ خواهد شد. اعلام و ابلاغ قیمت‌ها البته توسط ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد، به نحوی که این ستاد، طبق اختیاراتش می‌تواند در لیست ارسالی از سوی سازمان حمایت، دخل و تصرف انجام دهد.

موضوع خودروهای در گمرک مانده به خوان آخر رسیده؛ چراکه با مداخله معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین ارجاع این پرونده به ستاد اقتصاد مقاومتی، گام بلندی برای ترخیص خودروهای مذکور برداشته شده است.

همچنین قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی بر اساس میانگین قیمت معاملاتی نرخ دلار در سامانه نیما یعنی 9061.5 تومان در بورس کالا اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدودا 349 تومان افزایش داشت. در همین حال محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید می‌کند در حال حاضر مشکلی برای تردد کشتی‌های ایرانی وجود ندارد. به گفته وی بنادر کشور به جز لاینر‌ها فعال هستند و شاهد ورود و خروج کشتی‌ها هستیم.

ج) شرکت‌ها: بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی جم با هدف رفع گلوگاه‌های تولید و دستیابی به تولید پایدار در محصولات مختلف، کاهش ریسک عملیاتی در دوره بهره‌برداری واحدها، افزایش ظرفیت تولید برخی از محصول‌ها و از همه مهم‌تر کاهش آلایندگی در تولید و ‌مدیریت مصرف سوخت و انرژی از اوایل آذرماه آغاز و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. محمود مخدومی؛ مدیرعامل تاپیکو با اعلام تسویه بخش زیادی از تسهیلات سال جاری مجموعه، از کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌های مالی و افزایش چشمگیر سود خالص خبر داد.

عناوین برگزیده