تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۴۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تداوم فشار عرضه‌ها در بورس

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (26 آذر)

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با جدال نزدیک عرضه و تقاضا شروع کرد همین موضوع دامنه افت شاخص کل را نسبت به روز قبل کم کرد. اما مطابق روزهای گذشته، در ساعات پایانی معاملات غلبه مشهود عرضه بر تقاضا منجر به افت بیشتر شاخص کل شد. بازگشایی آرام بازارهای جهانی و رشد نسبی بهای نفت عامل کاهش فشار عمومی عرضه ارزیابی می‌شود. از طرف دیگر، خبر توافق برای تعیین قیمت نهایی خودرو موجب هجوم سهامداران به سهام این گروه و حمایت از شاخص قرمزپوش بورس‌ تهران شد.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (26 آذر)

به گزارش می متالز، شاخص سهام به افت خود در معاملات امروز ادامه داد اما شتاب نزولی  آن به چند دلیل افت کرد. روز گذشته همسو با اثر روانی افت نرخ دلار در بازار آزاد و نگرانی از نحوه بازگشایی بازارهای جهانی بر شدت عرضه‌های سهام در بورس تهران افزود و شاخص سهام حدود 2800 واحد تنزل کرد و به نقطه صفر خود از ابتدای پاییز رسید. با این حال، این رقم در یک ساعت مانده به پایان معاملات امروز روی عدد 700 واحد قرار گرفت که نشان از کاهش قابل ملاحظه فشار عرضه‌ها در دادوستدهای امروز و تقویت سمت تقاضاست. واقعیت این است که ارزش سهام طی روزهای اخیر به دلایل رفتاری اصلاح قابل‌توجهی کرده‌اند و قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح نازلی برای خرید رسیده‌اند. اما نگرانی از روند آتی سودآوری شرکت‌ها همچنان فروشندگان را دست به ماشه نگه داشته و در فشار روانی حاکم بر بازار تمایلات نزولی غلبه بیشتر بر تصمیم‌گیری معامله‌گران دارند. در رفتارشناسی مالی چنین وضعیتی را ناشی از کژرفتاری کنشگران بازار می‌دانند که لزوما بر منطق محاسبه‌گر منطبق نیست.

فروکش تب خرید خودرویی‌ها

سهام خودروسازان و وابستگان قطعه‌ساز این صنعت در آغاز معاملات امروز با استقبال چشمگیر بورس‌بازان مواجه شدند و تقریبا تمام آنها ضمن رشد حداکثری قیمت، برای مقاطعی صف‌های طولانی خرید را تجربه کردند. به نظر می‌رسد مجددا اخبار پیرامون افزایش قیمت خودرو تقاضا در این گروه را به تحرک واداشته است. صبح امروز خبر تازه‌ای از توافق ارکان تصمیم‌ساز برای تعیین قیمت خودرو روی پیشخان رسانه‌ها قرار گرفت و موجی از خوش‌بینی را در سهام وابسته به وجود آورد. مطابق اخبار منتشر شده، در آخرین جلسه مربوط به تعیین شیوه قیمت‌گذاری خودرو که سازمان حمایت میزبانی آن را بر عهده داشته است، مقرر شده نرخ کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد افزایش یابد که احتمالا طی این هفته یا نهایتا هفته آتی، اعلام و ابلاغ خواهد شد. به این ترتیب، چنان که انتظار می‌رفت انتشار این خبر موجی از تقاضا در سهام گروه خودرو را صورت داد که چندان دوامی در برابر عرضه‌ها نیاورد. در واقع، عرضه صف‌های خرید در لیدرهای این گروه شکنندگی تقاضا را جلوه‌گر ساخت و در عقب‌نشینی قیمت‌ها از سقف روزانه تاثیر محسوسی بر جا گذاشت. با وجود عقبگرد سمت تقاضا همچنان سهام این گروه در دامنه مثبت در حال معامله هستند و متوسط قیمت در این گروه جهش حدود 4 درصدی را تا یک ساعت به پایان معاملات ثبت کرده است.

رکود ادامه‌دار فلزات

نمادهای گروه فلزات همچنان تحت فشار عرضه‌ها افت قیمت را تجربه می‌کنند و در این بین، سهام زنجیره فولادی به نحو متمایزی در معرض فشار فروش‌ها هستند. بیشترین فشار بر شاخص کل در معاملات امروز از ناحیه افت قیمت در نماد فولادسازان است و در فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص، «فخوز»، «فولاد» و «کگل» صدرنشین هستند. افت جهانی قیمت شمش فولاد و همچنین کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بورس کالا را می‌توان عامل فشار بر نمادهای این گروه عنوان کرد. افزایش فشار فروش در نمادهای بزرگ صنعت فلزات اساسی و نزدیک شدن به کف قیمت مجاز روزانه از سوی دیگر بار سنگینی را بر شاخص کل وارد آورد و منجر به ریزش شاخص کل در دقایق پایانی معاملات روزانه شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در بازارهای جهانی شاهد متعادل شدن قیمت‌ها و برگشت نسبی از سطوح ریزشی هستیم و به نظر می‌رسد چشم‌انداز مبهم و نگران کننده بازار فروش داخلی و خارجی به دلیل رکود تورمی بازارهای داخلی و مشکلات پیش رو برای صادرات محصولات فولادی و فلزات رنگی مهمترین عامل در افزایش فشار فروش در نمادهای فوق علیرغم تعدیل محسوس قیمت سهام شرکت‌های مزبور است.
 

معاملات سرد در بورس کالا

معاملات این روزهای بورس کالا نمود بیرونی رکود بوجود آمده در بازارهای داخلی‌ست. افت تدریجی و ادامه دار نرخ ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن آن به میانگین موزون سامانه نیما از یک سو با کاهش فاصله قیمتی محصولات با بازار آزاد، میل به خرید سوداگرانه را کاهش داده است و از سوی دیگر تولیدکنندگان واقعی را تا مشخص شدن مسیر قیمت‌ها در زمینه خرید بسیار محتاط کرده است. عرضه امروز کاتد مس شرکت ملی صنایع مس ایران در قیمت پایه 56.7 میلیون تومان به ازای هر تن بدون تقاضای موثر مورد داد و ستد قرار نگرفت. معادل دلاری نرخ پایه این عرضه، 9280 تومان است که فاصله زیادی با نرخ دلار بازار آزاد ندارد. کشش خریدار برای استفاده از کاتد به عنوان ماده اولیه جهت تولید محصولات نهایی، یک چالش بزرگ برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود. در بازار محصولات پتروشیمی نیز از ساعتی دیگر مطابق روال دوشنبه‌ها، محصولات پلیمری عرضه می‌شوند که انتظار می‌رود جز در موارد خاص، بازهم تقاضا نسبت به عرضه اندک باشد و محصولات یاد شده نهایتا در قیمت پایه و کمتر از میزان عرضه روزانه مورد داد و ستد قرار بگیرند.
اما نکته حائز اهمیت این است که هرچند فضای کلی معاملات بورس کالا بیانگر یک رکود فراگیر است اما در این میان برخی محصولات به دلیل ساختار تولیدی انحصاری هنوز هم با تقاضای موثر از سوی خریداران مواجه می‌شوند و نباید برخورد یکسانی با تمام عرضه‌کنندگان شود. اما آنچه در کلیت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بورسی اثرگذار است، نگاه کلی و یکدست به تمام محصولات شرکت‌هاست که می‌تواند در مواردی منجر به فروش سهام ارزنده در قیمت‌های نازل شود.

عناوین برگزیده