تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۲۴۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

بانک مرکزی روش تهاتر بازگشت ارز صادراتی را تعیین کرد

می متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن اعلام انتظار از سیستم بانک مرکزی، تامین ارز، گمرک برای تسهیل صادرات فولاد در شرایط تحریم گفت: در جلسه بانک مرکزی شیوه تهاتر برای بازگشت ارز صادراتی تعیین شد.
بانک مرکزی روش تهاتر بازگشت ارز صادراتی را تعیین کرد

به گزارش می متالز، بهرام سبحانی در نشستی خبری با بیان اینکه تحریم ها و محدودیت های بیرونی صادرات انواع محصولات فولادی را دشوار کرده، گفت: در این شرایط انتظار می رود سیستم بانک مرکزی، تامین ارز، گمرک و سایر دستگاه ها دست به دست هم دهند تا صادرات فولاد انجام شود و در غیر این صورت مازاد محصول را باید انبار کرد یا تولید را کاهش داد.

وی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری امکان تولید 25 میلیون تن فولاد وجود دارد که 15 تا 16 میلیون تن آن به مصرف داخل خواهد رسید، افزود: با افزایش تولید، واردات به شدت کاهش یافته و می توان 15 تا 16 میلیون تن مصرف داخلی را افزایش داد به این ترتیب می‌توان واردات را با تولید داخل جایگزین کرد.در 8 ماهه سال جاری 14 میلیون و 232 هزار تن انواع محصولات نوردی از جمله میلگرد و تیرآهن تولید شد که در همسنجی با سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه است که با 25 میلیون تن تولید سالانه رتبه دوازدهم جهان را دارد،گفت: در 8 ماهه سال جاری که هنوز تحریم‌ها عملیاتی نشده و محدودیت‌های صادراتی نبود، پنج میلیون و 373 هزار تن محصول اعم از میلگرد، شمس، تیرآهن، بیلت و اسلب صادر شد و در خوشبینانه ترین حالت در 4 ماهه باقی مانده سال این صادرات به 7.8 میلیون تن خواهد رسید.با احتساب نرخ متوسط صادرات 450 دلاری، مجموع ارز صادراتی 3.5 میلیارد دلار خواهد شد این در حالی است که متوسط هزینه‌های ارزی برای تولید فولاد سالانه سه میلیارد دلار است.

سبحانی گفت: متأسفانه ذهنیتی در مسئولان شکل گرفته که فولادی‌ها ارز حاصل از صادرات را وارد سامانه نیما نمی کنند، در حالی که تا پیش از ابلاغ دستورالعمل مربوطه واحدهای تولیدکننده فولاد ابتدا به خرید نیازهای ارزی می پرداختند و اینطور نیست که ارز حاصل از صادرات را جای دیگر برده باشند.

 

دستکاری در بورس کالا مورد تایید نیست

به گفته وی، هرگونه مشکل درخصوص نقل و انتقالات مالی و بانکی برای صادرات محصول به خارج راهکار دارد و تولید کنندگان راه‌حل آن را یافته اند یا در نهایت به تهاتر نیازها خواهند پرداخت. همچنین ممکن است برخی شرکت‌های خارجی که سهام دار آمریکایی دارند یا تولید کننده برخی محصولات مورد نیاز آمریکایی ها هستند، محدودیت ‌هایی در واردات محصولات فولادی از ایران ایجاد کرده باشند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه فرایند بورس کالا اکنون بر اساس عرضه و تقاضاست،گفت: دستکاری در بورس کالا مورد تایید نیست، البته قیمت محصول جهانی را بازار تعیین می کند این در حالی است که منحنی تغییرات قیمتی در زنجیره فولاد به شکل موزون و هماهنگ پیش می رود.در مورد تغییر قیمت گاز دولت با تولیدکنندگان فولاد جلسه ای نداشته و البته تغییر نرخ نیز از اول مهر به اجرا گذاشته شده و عطف به ماسبق شده که به آن انتقاد داریم البته دلیل دولت این است که نباید انرژی را ارزان به تولید بدهیم این در حالی است که روش کار احیای مستقیم است نه کوره بلند بنابراین نرخ گاز باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

سبحانی در خصوص اصلاح قیمت پایه صادراتی فولاد گفت: موارد را با گمرک در میان گذاشته و بعضا ارزش‌گذاری ها نیز غیرواقعی انجام می شود. این در حالی است که برگه سبز باید ملاک قرار گیرد. توصیه و پیشنهاد این است که به شرکت های بزرگ اعتماد کنند. اظهارنامه گمرکی باید ملاک کار قرار گیرد. صادرکنندهای فولاد با بانک مرکزی جلسه داشتند که قرار شد دستورالعمل را در قالب تهاتر برای تامین نیاز ارزی فولادسازان از ارز محل صادرات همین رشته معدنی اقدام شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده