تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۴۸۴۵
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل توانیر خبر داد:

اعلام افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها تا پایان آذر / پیگیری مطالبات از عراق

می متالز - مدیرعامل توانیر ضمن پیگیری مطالبات۹۰۰ میلیون دلاری فروش برق به عراق از اعلام نتیجه قطعی مصوبه اصلاح و افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در دولت تا پایان آذر خبر داد.
اعلام افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها تا پایان آذر / پیگیری مطالبات از عراق

به گزارش می متالز، محمدحسن متولی‌زاده در سمینار راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی درخصوص صادرات برق ایران به عراق گفت: ایران تا این مقطع کمک‌های زیادی برای تامین برق به کشورهای همسایه بخصوص عراق داشته است.حجم مناسبی از نیاز مصرف برق عراق توسط ایران تامین شده است. بنابراین در مورد برق به دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه نمی‌توان به سرعت کشوری را جایگزین کرد.

وی درخصوص مطالبات حدود 900 میلیون دلاری ایران از عراق بابت خرید برق نیز گفت: ایران به شکل لحظه‌ای 1400 مگاوات برق به عراق صادر می‌کند اما درخصوص مطالبات پیگیر دریافت از عراق است.

این مقام مسئول درمورد افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها گفت: وزارت نیرو پیشنهاد افزایش تعرفه برق برای پرمصرف‌ها را در راستای درآمدزایی نمی‌بیند پس بنابراین این اقدام تنها با هدف تبدیل به خوش‌مصرف‌ها بوده است.افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در مراحل اولیه دولت تایید شده بنابراین این پیشنهاد در مراحل نهایی قرار دارد و تا پایان ماه جاری نتایج قطعی آن به مردم اعلام خواهد شد.

متولی‌زاده ادامه داد: پنج درصد مشترکان برق 10 برابر مشترکان کم مصرف برق مصرف می‌کنند بنابراین این پرمصرف‌ها نیز به راحتی می‌توانند به گروه کم مصرف‌ها بپیوندند.قیمت برق ایران با کشورهای افغانستان،‌عراق و ترکیه اختلافی یک به 10 دارد که باعث عدم کاهشی شدن مصرف برق شده است. مصرف برق در ماه‌هایی از سال و محدود به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.برای کنترل مصرف برق یکی از راه ها مدیریت بار شبکه است.می‌توان بدون اینکه سطح رفاه کاهش یابد، برق مورد نیاز را تامین کرد .

وی با اشاره به اینکه با یکسری روش‌های ساده می‌توان 30 درصد مصرف برق خانگی را کاهش داد،گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ایجاد ارتباط دوسویه با مردم کمک قابل توجهی در کاهش مصرف داشته باشند.با هوشمندسازی در مصرف انرژی می‌توان همانند بخش صنعت و کشاورزی که به صورت تشویقی مصرف برق را کاهش دادند بخش خانگی نیز مصرف برق را کاهش دهد.

متولی‌زاده افزود: سال گذشته بخش صنایع 200 میلیارد تومان به دلیل کاهش بار شبکه پاداش همکاری دریافت کردند و 900 مگاوات از بار شبکه برق را کاهش دادند پس مردم نیز می‌توانند با کاهش بار شبکه پاداش دریافت کنند.به عنوان مثال می توان با کاهش درجه حرارت کولر یا دور کولرهای آبی یا استفاده از ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی در ساعات غیر اوج مصرف، مدیریت بار انجام داده و مصرف برق را کاهش داد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده