تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۹۷۰
کد خبر: ۲۵۷۲۶
سرویس خبر : انرژی

کالبدشکافی سودآوری «شسپا» / پیش بینی سود سه ماه پاییز، زمستان ۹۷ و سال ۹۸ نفت سپاهان

در پی تشدید ابهامات در رابطه با نرخ خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکار، معاملات این گروه با تردید همراه شده است. سهام نفت سپاهان با این خبر افت نزدیک به 8 درصدی را در قیمت پایانی به ثبت رساند. در این گزارش و به منظور رفع ابهامات «دنیای بورس» سناریوهای سودآوری این شرکت را مورد بررسی قرار داده و سود ماه‌های سپری‌شده از پاییز و همچنین برآورد از سودآوری فصل زمستان و سال مالی 98 را به تفکیک ارائه می‌کند.
کالبدشکافی سودآوری «شسپا» / پیش بینی سود سه ماه پاییز، زمستان ۹۷ و سال ۹۸ نفت سپاهان

به گزارش می متالز از​ دنیای بورس، سلیمان کرمی: عملکرد روانکاران با توجه به ابهامات زیادی که در این صنعت مشاهده می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع با توجه به سیگنال‌های جذابیت این نمادها از منظر بنیادی موقعیت تحلیل را حساس‌تر کرده است. در جدول زیر به بررسی سودآوری نفت سپاهان پرداخته شده است. برای سال مالی جاری هیچ گونه افزایش نرخ داخلی با توجه به نامشخص بودن جدال این شرکت‌ها با سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لحاظ نشده است. با این حال برای سال آینده با توجه به افزایش هزینه تولید و الزام قانونی در خصوص افزایش نرخ فروش محصولات داخلی افزایش حدود ٣٥ درصدی نرخ فروش محصولات نهایی (عمده فروش محصولات نهایی در داخل کشور انجام می‌شود) لحاظ شده است. سایر مفروضات در جدول پیش بینی سودآوری این شرکت آورده شده است؛ نرخ رشد هزینه‌های ثابت حدود ٣٠ است.

در محاسبه سودآوری پاییز و زمستان سال جاری همان‌طور که مشاهده می‌شود، برای هر ماه حدود ٢٧ میلیارد تومان یارانه روی لوبکات، با توجه به ممانعت دولت از افزایش نرخ داخلی روانکار، لحاظ شده است؛ در مجموع سهم «شسپا» از یارانه ٥٠٠ میلیارد تومانی این بخش حدود ١٣٥ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که سهم خرید لوبکات توسط شسپا حدود ٣٧ درصد از کل لوبکات مصرفی توسط روانکاران داخلی است و در این تحلیل ٢٧ درصد از کل مبلغ به عنوان یارانه نفت سپاهان لحاظ شده است.

باید به همبستگی بالای نفت با نرخ تسعیر ارز در بازار آزاد و نرخ فروش محصولات اعم از اصلی و جانبی در سال‌های گذشته توجه داشت. عملکرد واقعی شرکت در فصل پاییز می‌تواند راهنمایی برای برآورد سودآوری این شرکت در ماه‌های بعد و سال ٩٨ باشد. با این حال واکنش بازار به پوشش مناسب سودآوری نفت سپاهان دور از انتظار نیست.

در رابطه با یارانه تخصیصی به لوبکات و میزان اثرپذیری روانکارسازان از این موضوع نگاه کنید: سردرگمی معامله‌گران سهام روانکار

عناوین برگزیده