تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۵۷۴۳
سرویس خبر : انرژی
در نشستی خبری مطرح شد:

نیروگاه‌های خورشیدی شناسنامه‌دار می‌شوند /تولید هر کیلووات ساعت برق از تجدیدپدیرها هزینه درمان 22 نفر را کاهش می‌دهد

می متالز - عضو انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با اعلام اینکه با راه اندازی سامانه یاد شده نیروگاه‌های خورشیدی شناسنامه دار می‌شوند، به مزایای تولید برق از تجدیدپذیرها اشاره کرد و گفت: برای هر مگاوات نیروگاهی که به شبکه اضافه می‌شود هزینه درمان 22 نفر کم می‌شود، همچنین جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد، در نیروگاه خانگی بابت هر کیلوات برق تولیدی 63 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری شده و همچنین در شبکه تعادل ایجاد می‌شود.
نیروگاه‌های خورشیدی شناسنامه‌دار می‌شوند /تولید هر کیلووات ساعت برق از تجدیدپدیرها هزینه درمان 22 نفر را کاهش می‌دهد

به گزارش می متالز، کامران دوراندیش در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پایش نیروگاه‌های خورشیدی طی سه سال گذشته اظهار داشت: R&D ی ما 1.5 سال طول کشید و در این مدت با 180 پرواز و طی 92 هزار کیلومتر مسیر جاده 420 نیروگاه را بازدید و مشکلات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بررسی کردیم.

وی با اشاره به چالش‌های نیروگاه‌های خورشیدی تصریح کرد: اولین موضوع در این حوزه اجرای نامنظم و شلخته نیروگاه‌های خورشیدی بود که بواسطه ایجاد یک سامانه منسجم توانستیم مسئله را حل کنیم، در این سامانه کارتابل منظم دیده شده که اطلاعات را بارگذاری می‌کند، مجوز گرفته و زمان اجرا، مجریان وارد فاز عملیات می‌شوند، تامین تجهیزات واریز وجوه، نصب کنتور، اتصال به شبکه هم انجام می‌شود و قرارداد 20 ساله بین متقاضی و صاحب نیروگاه بسته می‌شود.

نماینده مدیرعامل مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار ادامه داد: دومین چالش که طی بررسی‌های ما شناسایی شد، بی نظمی در شناسنامه و متریال نیروگاه‌ها بود که بواسطه سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم حل شد و مسئله بعد خدمات بعد از فروش است که تاکنون به نیروگاه‌ها داده نمی‌شد، ما بواسطه خدمات O&M در دیسپچینگ انرژی و دستگاه مانیتورینگ آن را حل کردیم.

وی همچنین به دو اختراع در این حوزه اشاره کرد و  گفت: تاکنون دستگاه مانیتورینگ وارداتی بود که توانستیم آن را بومی سازی کنیم  و به این ترتیب به طور میانگین برای هر 100 هزار نیروگاه 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. دومین اختراع تانل‌های ارتباطی است که برای اولین بار در دنیا اجرا می‌شود که به وسیله آن با هزینه بسیار کم می‌توانیم دیتاها را جابجا کنیم.

وی با اشاره به بحث اشتغالزایی پروژه بیان کرد: بواسطه این فعالیت 550 نمایندگی در سطح کشور جذب کردیم که برای 16 هزار نفر به طور مستقیم و 24 هزار نفر غیر مستقیم جهت خدمات پشتیبانی به مدت 20 سال ایجاد اشتغال می‌شود که از این تعداد تاکنون 2400 نفر تحقق یافته ضمن اینکه بیشترین هدف در تجدیدپذیرها تولید رفاه اجتماعی است.

دوراندیش در ادامه به مضوع تامین مالی پرداخت و افزود: بعد از اجرای پروژه برای تامین مالی به مشکل برخوردیم، با 18 بانک وارد مذاکره شدیم و توانستیم از پست بانک که بیشترین شعب را در روستاها داشته و امین روستائیان هم است تامین سرمایه داشته باشیم البته با دو بانک دیگر نیز تفاهمانمه امضا کرده‌ایم.

وی با اشاره به حمایت صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: کل بودجه صندوق برای تجدیدپذیرها 15 هزار میلیارد تومان است که 7500 میلیارد تومان برای برای مزارع خورشیدی و تاکنون 3هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده و ما 200 مگاوت را در دست اقدام داریم و در نیروگاه‌های خانگی هم فعلا 15 هزار نیروگاه جذب کرده‌ایم.

وی درباره بهینه سازی مصرف سوخت از این مسیر توضیح داد: در قراردادی که با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت داشتیم خورشیدی کردن چاه‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که از 130 هزار چاه معرفی شده در سال جاری 1000 نیروگاه خورشیدی شده است و بقیه در دست اقدام است.

دوراندیش درباره دلیل روند کند احداث تجدیدپذیرها در کشور گفت: در کشور ما همه از دلار سود بیشتری برده‌اند چرا باید به واحد تولیدی ورود کنند؟ بنابراین سیل سرمایه‌ها به سمت سرمایه گذاری امن نرفته و سوی سرمایه گذاری شناور شیفت کرده زیرا نوع سرمایه گذاری در کشور به صورت بازی اقتصادی مدیریت می‌شود و مدیریت سرمایه گذاری پایدار دیده نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: ساتبا اجرای پروژه‌ها را به برق مناطق تفویض اختیار کرده اما در اجرا سلیقه‌ای عمل می‌شود و ما باید باید سلیقه استان‌های مختلف را در سامانه تغییر شکل بدهیم مشکل ما این است که اجرای دستورات ساتبا متفات است مثلا در یک منطقه مشکل دریافت مجوز داریم، در برخی شهرستان‌ها در بخش وندور لیست دچار چالش هستیم که لزوم حمایت ساتبا را می‌طلبد.

این عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تاکید کرد: پروژه‌ها نیاز به یک کارگروه متشکل از کارگروه سه جانبه مالی، علمی و تخصصی دارد تا اشتغال ایجاد شود. 

وی با اشاره به نرخ خرید تضمینی برق از تجدیدپذیرها بیان کرد: اکنون این نرخ در بخش خانگی 800 تومان است که قرار است تا پایان سال 30 تا 40درصد افزایش یابد و نرخ پایه بخش مزارع 490 تومان است که طبق پیشنهاد وزارت نیرو به به 670 تومان می‌رسد.

دوراندیش همچنین گفت: در حال حاضر تکنولوژی اینورتر در کشور ما وجود ندارد، قبلا برای واردات ارز دولتی تخصیص داده می‌شد و اکنون نرخ دوم استفاده می‌شود بنابراین افزایش نرخ خرید برق در دستور کار قرار گرفته است.

وی  یادآور شد: ما سال گذشته جزء 21 شرکت تحول آور کشور بوده ایم و در لیست فاب قرار گرفتیم و در حوزه ایده برتر ایران برنده شدیم. 

نماینده مدیر عامل مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار در ادامه بیان کرد: بنا داریم دیسپچینگ تولید انرژی ایران باشیم و بعد از آن اورژانس انرژی فعال می‌شود به این معنا که وقتی نیروگاه‌های خورشیدی یا سی.اچ.پی و بادی که در گام‌های بعدی هدف گذاری ما هستند، خراب می‌شوند، از طریق سامانه ما می‌توانند اقدام به تعمیر کنند.

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اعلام اینکه با راه اندازی سامانه یاد شده نیروگاه‌های خورشیدی شناسنامه دار می‌شوند، به مزایای تولید برق از تجدیدپذیرها اشاره کرد و گفت: برای هر مگاوات نیروگاهی که به شبکه اضافه می‌شود هزینه درمان 22 نفر  کم می‌شود، همچنین جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد، در نیروگاه خانگی بابت هر کیلوات برق تولیدی 63 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری شده و همچنین در شبکه تعادل ایجاد می‌شود.

وی میزان سرمایه گذاری برای هر کیلووات را 7 میلیون تومان برای نیروگاه‌های خانگی و برای مزارع خورشیدی هر مگاوت 5.5 تا 6 میلیارد تومان عنوان کرد.

افزایش 20 درصدی راندمان نیروگاه‌ها با شناسنامه‌دار شدن آنها

بهزاد علیمحمدی نیز در این نشست به موضوع سامانه راه اندازی شده، اشاره و اظهار داشت: اولین سامانه دیسپچینگ نیروگاهی فتوولتایک در کشور است کاربرد آن به این شکل است که مثلا تاکنون یک سازمان 2 هزار نیروگاه اجرا کرده بعد از یک سال 50 درصد افت راندمان داشته اما کسی متوجه نمی‌شد چون فیدبکی از نیروگاه نبوده در حالی که اگر نیروگاه 50 درصد راندمان از دست برود باید کنار گذاشته شود، با استفاده از این سامانه تعمیرات انجام و خدماتی ارائه می‌شود تا بتوانند تداوم بهره برداری داشته باشند.

وی ادامه داد:  با سیستمی که ما ایجاد کردیم علاوه بر نیروگاه‌هایی که توسط خودمان اجرا می‌شود، تمامی نیروگاه‌هایی که تا امروز ساخته شده‌اند هم می‌توانند توسط این شرکت مدیریت و کنترل شده و فید بک داده شود.

عضو هیات مدیره مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار تصریح کرد: تا امروز شناسنامه نیروگاهی وجود نداشته در حالی که این شناسنامه نشان می‌دهد چه تجهیزاتی در نیروگاه استفاده شده، چه کسی اجرا کرده، چه خدماتی انجام شده، ایرادات چه بوده، تعمیرات شده یا خیر، تامین تجیهزات چگونه بوده است و مجموع فعالیت‌ها  20 تا 25 درصد بازگشت راندمان دارد.

نظرات بینندگان
mpns
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
با سلام
لطفا این دروغ ها رو وردارین از روی سایتتون. شرکت ورشکسته و کلاهبرداریه و چند سال پول کارمنداشو نداده
عناوین برگزیده