تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۵۸
بازدید: ۸۳۱
کد خبر: ۲۵۸۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مجتمع مس سرچشمه

می متالز - طی مراسمی با حضور جمعی از مدیران مجتمع مس سرچشمه، رییس دانشگاه ولی عصر (ع) رفسنجان و معاون پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از پژوهشگران برتر مجتمع مس سرچشمه در سالن اجتماعات فجر مجتمع تجلیل بعمل آمد.
برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مجتمع مس سرچشمه

بیش از یکهزار پروژه تحقیقاتی در حوزه صنعت مس به انجام رسیده است

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در این مراسم گفت: از سال 1364 تا کنون بیش از یکهزار پروژه تحقیقاتی در حوزه صنعت مس به انجام رسیده است.

دکتر حسن صحرایی پاریزی اظهار داشت: امور تحقیق و توسعه از 1364 در مجتمع مس سرچشمه بنیان گذاری شده و در حال حاضر در 6 بخش تحقیقاتی نیازهای پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران را پوشش می داد.

وی افزود: به جز مجتمع مس میدوک که در سالهای اخیر واحد پژوهشی جداگانه ای دایر نموده، کل فعالیتهای پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه انجام می پذیرد.

وی تصریح کرد: این تحقیقات به سه شکل پایان نامه دانشجویی، پروژه های داخلی و قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان انجام می شود.

صحرایی بیان کرد: در دی ماه جاری 92 پروژه تحقیقاتی در دست انجام داریم که 53 درصد آنها با همکاری دانشگاههای استان کرمان و بقیه با همکاری سایر دانشگاههای کشور در حال انجام هستند. به گفته وی سهم پروژه های دانشجویی، داخلی و قراردادی از کل پروژه ها به ترتیب 70، 18 و 12 درصد می باشد.

صحرایی مجموع نیروی انسانی شاغل در امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه را 51 نفر با مقاطع تحصیلی دیپلم تا دکترا اعلام کرد که از این نیروها 11 نفر در زمینه پشتیبانی و 40 نفر در حوزه تحقیقاتی مشغول به فعالیت هستند.

وی در تشریح روند انتخاب و معرفی پژوهشگران برتر به جشنواره پژوهشگران گفت: انتخاب پژوهشگران برتر با هدف ایجاد انگیزه بیشتر جهت پرداختن به فعالیتهای پژوهشی، کمک به هدایت و جهت گیری فعالیتهای پژوهشی در راستای مأموریت، راهبردها و اولویتهای پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران مبتنی بر پژوهش، فناوری و نوآوری و حل مشکلات صنعت صورت گرفته است.

حسن صحرایی عنوان کرد: یکی از شرایط شرکت کنندگان در جشنواره، داشتن حداقل یک پروژه جاری یا خاتمه یافته به عنوان مجری یا همکار اصلی طی یک سال گذشته (آذر ماه سال قبل تا آذرماه امسال ) بوده است. وی افزود: امسال 15 پژوهشگر حوزه مس در جشنواره شرکت کردند که در نهایت از بین آنها بر اساس امتیازات کسب شده، 3 نفر به عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند.

صحرایی خاطرنشان کرد: در این جشنواره،  علاوه بر 3 پژوهشگر برتر یک نفر به عنوان مشاور برتر، یک نفر به عنوان پشتیبان برتر و یک امور هم به عنوان امور همکار برتر انتخاب شدند.

دو محصول مورد نیاز مس در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان تولید می شود

در ادامه مراسم ، رئیس دانشگاه ولیعصر رفسنجان با اشاره به تولید z11 و z200 دو محصول پایه و اساس مورد نیاز حوزه صنعت مس در این دانشگاه افزود: سالانه 400 تن از این ماده مورد نیاز صنعت مس است .

محمدعلی دهقان بیان کرد: به همین جهت دو رشته مهندسی شیمی و نانوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد در سال جاری مجوز گرفته و تدریس می ‌شود.

وی افزود: این محصولات z11 و z200 حساس هستند که پایه کار محصولات شیمیایی مورد نیاز مس است که مس سرچشمه سالانه به 400 تن از این محصولات نیاز دارد .

وی بیان کرد: میتوانیم با راه اندازی کارخانه و تولید انبوه نیاز صنعت مس را برآورده سازیم و از واردات این محصولات جلوگیری کنیم امیدواریم که این شرکت راه اندازی شود و در خط های عظیم جوابگوی بخش صنعت باشد.

محمدعلی دهقان بیان کرد: وضعیت خاص اقتصادی و گرانی دلار را به فال نیک می گیریم است که قیمت واقعی دلارمی تواند موثر باشد و با تولید داخل از وابستگی به خارج رها شویم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ولیعصر رفسنجان دارای تجهیزات بروز آزمایشگاهی است و درب آن به روی محققان باز است تا صنایع مختلف به ویژه صنعت مس در راستای اعتلا و تولید داخل از آن بهره

طرح کوهورت برای 440 نفر در سرچشمه در حال اجرا است

در بخش دیگری از مراسم معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طرح مطالعاتی کوهورت برای 440 نفر از کارمندان و پرسنل مجتمع مس سرچشمه در حال اجرا است.

علی شمسی زاده بیان کرد: این طرح در حدود دو ماه است که آغاز شده و وضعیت سلامت افراد و شناخت عوامل بیماری زا را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات هم‌ گروهی (کوهورت) بیشتر آینده نگر است افزود: مطالعه کهورت رفسنجان یک مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر 10 ساله است که از شهریور سال 1394 به مرحله اجرا در آمده است.

شمسی زاده بیان کرد: در راستای مطالعه همگروهی آینده نگر کشوری ( طرح کهورت) و با هدف تعیین بررسی بیماری ‌های مزمن غیر واگیر و عوامل خطر آن ‌ها در افراد 35 تا 70 سال شهرستان رفسنجان پایه ریزی شده است و این مطالعه زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور را داریم که در این زمینه تفاهم نامه ای بین وزارت خانه های بهداشت، درمان و علوم پزشکی، علوم فناوری و اطلاعات، اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت منعقد شده و در زمینه پژوهش مزیتی را دارد به این معنا که اگر شرکتی به هر میزان سرمایه گذاری کند به همان میزان سرمایه گذاری اش از مالیاتش کسر می شود که زیربنای خوبی است تا صنایع به سمت پژوهش سوق داده شوند.

گفتنی است ، در پایان این مراسم از آقایان مهران اسپهبدی و مجید بهجت جباری به همراه خانم صدیقه اسدی نژاد به عنوان پژوهشگران برتر، آقای محمد محمودی میمند به عنوان پشتیبان برتر، آقای دکتر محمدعلی حاج عباسی به عنوان مشاور برتر و امور تغلیظ به عنوان امور همکار برتر سال 97 تجلیل به عمل آمد.

عناوین برگزیده