تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۴:۰۶
بازدید: ۸۲۹
کد خبر: ۲۵۹۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افسانه تبدیل مس به طلا واقعیت یافت!

می متالز - گروهی از دانشمندان چینی موفق شده‌اند فلز مس را به کاتالیستی با عملکرد مشابه طلا و نقره تبدیل کنند. تبدیل مس به فلز نجیب که مقاوم دربرابر خوردگی و اکسیداسیون و در عین حال ارزان‌قیمت باشد، اتفاق بزرگی برای صنایع محسوب می‌شود.
افسانه تبدیل مس به طلا واقعیت یافت!

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، مقاومت دربرابر خوردگی و اکسیداسیون دو ویژگی است که باعث کاربرد گسترده نقره و طلا در صنایع الکترونیک است. با این حال دانشمندان به دلیل کمیابی و گران‌قیمت بودن این دو فلز همواره به دنبال جایگزینی برای آن‌ها بوده‌اند و حالا دانشمندان چینی در مقاله‌ای عنوان کرده‌اند که راه تبدیل کردن مس به نقره و طلا را پیدا کرده‌اند.

پایگاه اینترنتی «ساینس ادونسز» (science advances) متن این مقاله را با عنوان «منجمد کردن مس برای رسیدن به فلزی نجیب مانند کاتالیست برای هیدروژناسیون اولیه» منتشر کرده است. در برخی از تقسیم‌بندی‌ها خود مس را نیز جزو فلزات نجیب می‌دانند اما میزان مقاومت مس نسبت به نقره و طلا کمتر است با این حال این دو فلز آخر، قیمت بسیار بالایی دارند.

آن‌چه محققان مؤسسه چینی «فیزیک شیمی دالیان» (Dalian Institute of Chemical Physics) در مقاله‌شان تشریح می‌کنند چگونگی تغییر مس به ماده‌ای است که عملکردی بسیار نزدیک به عملکرد نقره و طلا دارد. مس به دست آمده در آزمایش‌های این دانشمندان را می‌توان به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های شیمیایی تولید الکل از زغال‌سنگ استفاده کرد؛ کاری که تنها از عهده طلا و نقره ساخته است. 

در جریان این آزمایش‌ها محققان یک تکه مس را با یک جریان گاز آرگون که با الکتریسته شارژ شده و به میزان مشخصی از گرما رسیده است، بمباران کردند. این کار باعث می‌شود الکترون‌های مس صفات دیگری از خود نشان دهند و پایدارتر و متراکم‌تر شوند؛ ویژگی‌هایی که اتم‌های طلا و نقره دارند و باعث مقاومت بالای آن‌ها دربرابر فرسایش، اکسید شدن و دمای بالا می‌شود.

نکته جالب درباره این فلز این است که به‌رغم تغییر خواص آن، چگالی‌اش دچار تغییر نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان از آن در تولید شمش طلای تقلبی استفاده کرد چراکه وزن شمش تولیدی، سبک‌تر از طلا خواهد بود. ازسوی دیگر سبک بودن وزن مس نسبت به طلا و نقره، مزیت آن است که برای صنایع بسیار اهمیت دارد. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده