تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۶۵۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انقلابی در فرآوری سنگ‌آهن هماتیت در راه است

می متالز - نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته با رویکرد ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ‌آهن، در حالی ۲۶ دی در کرمان برگزار خواهد شد که فعالان معدنی بر این باورند که باید برای فرآوری ذخایر سنگ‌آهن هماتیت در کشور تلاش کرد.
انقلابی در فرآوری سنگ‌آهن هماتیت در راه است

به گزارش می متالز، از آنجایی‌که سنگ‌آهن هماتیت، هزینه بیشتری را برای استحصال فلز و فرآوری، به کارخانه‌های ذوب آهن تحمیل می‌کند، رغبت و تمایل برای سرمایه‌گذاری در فرآوری معادن هماتیت در کشور کم شده و به‌همین دلیل این ماده معدنی به کشور چین صادر می‌شد اما بخش‌خصوصی به تازگی به ظرفیت‌های این ماده معدنی پی برده و برای فرآوری آن برنامه‌ریزی کرده است. فعالان بخش‌خصوصی بر این باورند که اگر در زمینه فرآوری سنگ‌آهن هماتیت در کشور تلاش کنیم بدون تردید باید در انتظار انقلابی بزرگ در اکتشاف سنگ‌آهن در کشور باشیم.

 

هزینه بالای سنگ‌آهن هماتیت

 در این زمینه، بهروز برنا، عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، بیان کرد: تعداد قابل توجهی از معادن ایران، کوچک و متوسط هستند و از آنجایی‌که حال این معادن خوب نبود، موضوع احیای این معادن در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه برای احیای معادن کوچک و متوسط از بخش خصوصی کمک گرفته شد، افزود: معادن کوچک، امکان تاسیس کارخانه‌های فرآوری را ندارند، از این‌رو برای حمایت از آنها بخش‌خصوصی، ورود کرده است و کلینیک‌های تخصصی در این زمینه تشکیل شده‌اند.
برنا بابیان اینکه اجرای طرح احیای معادن کوچک و متوسط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شده است، خاطرنشان کرد: برای احیای این معادن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به ایمیدرو، زمینه لازم را برای ورود انجمن‌های معدنی فراهم کرد چراکه بخش‌خصوصی می‌تواند نقش مهمی در احیای این معادن ایفا کند.
برنا، با بیان اینکه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، در راستای احیای معادن کوچک و متوسط، تلاش‌های خود را آغاز کرده است، افزود: عمده ذخایر سنگ‌آهن در استان هرمزگان هماتیت هستند. برای اینکه سنگ‌آهن پرعیار شود و بازار خود را پیدا کند نیاز به تاسیس کارخانه‌های فرآوری است. به همین دلیل استان‌هایی که دارای ذخایر قابل توجه سنگ‌آهن هماتیت هستند، اقدام به راه‌اندازی کارخانه فرآوری این سنگ‌آهن کرده‌اند.
عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از خام‌فروشی مواد معدنی، بیان کرد: درحال‌حاضر بسیاری از کارخانه‌‌های فرآوری در ایران، سنگ‌آهن را تبدیل به کنسانتره، گندله و... می‌کنند تا علاوه‌بر ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغالزایی نیز در این صنعت ایجاد کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پرعیار کردن سنگ‌آهن هماتیت در کشور وجود دارد، بیان کرد: ذخایر سنگ‌آهن، در تمام جهان ۱۷۰ میلیارد تن است که بخشی از آن هماتیت و بخشی مگنتیت است. باید به این نکته دقت کرد که فرآوری هماتیت ‌نسبت به مگنتیت، دشوارتر است. سنگ‌آهن مگنتیت با یک میدان مغناطیسی ساده از خاک و باطله جدا می‌شود، درحالی‌که جداسازی سنگ‌آهن هماتیت، نیاز به میدان مغناطیسی بالاتری دارد.
به گفته برنا، در ایران به ذخایر هماتیت در کشور آن‌گونه که باید، توجه نشده اما باید این نکته را در نظر گرفت که در تمام جهان این ذخایر مورد توجه ویژه قرار دارند. در گذشته، کشور چین عمده خریدار سنگ‌آهن هماتیت ما بود چراکه در داخل کشور اقبال چندانی برای فرآوری آن وجود نداشت اما به تازگی، این مهم از سوی بخش‌خصوصی احساس شده است و کارخانه‌های فرآوری این سنگ‌آهن با همراهی ایمیدرو در استان‌های مختلف تاسیس شده‌اند.
عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، بااشاره به استان‌های دارای ذخایر سنگ‌آهن هماتیت، گفت: کرمان، خراسان رضوی، سمنان، زنجان، کردستان، هرمزگان، فارس و.... دارای منابع غنی این ذخایر هستند. این امکان وجود دارد که با اکتشاف این معادن، نیاز داخلی به سنگ‌آهن کشور تامین شود.
وی با اشاره به‌لزوم تشکیل نهضت فرآوری انجمن سنگ‌آهن هماتیت در کشور، گفت: مدتی است نیاز کشور در بخش فرآوری سنگ‌آهن مطرح شده و عمده توجه ما به معادن هماتیت است. از این‌رو شورای هماهنگی احیای معادن کوچک و متوسط، هماتیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
برنا در پایان خاطرنشان کرد: معدنداران متمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه شده‌اند. معدن گل‌گهر و یک شرکت خصوصی در منطقه فین حاجی‌آباد استان هرمزگان، در فرآوری ذخایر سنگ‌آهن هماتیت ورود کرده‌اند.

 

کارخانه فرآوری هماتیت در کرمان

همچنین در این زمینه، مهدی حسینی‌نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، اظهار کرد: استان کرمان به‌دلیل داشتن ذخایر غنی سنگ‌آهن هماتیت، اقدام به تاسیس کارخانه‌های فرآوری این سنگ‌آهن، کرده است. در حال‌حاضر افزون بر ۳۲ میلیون تن کنسانتره، ۲۸ میلیون تن گندله، ۱۱میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۱ میلیون تن شمش آهن در استان وجود دارد که تحول بزرگی در زمینه خودکفایی صنعت فولاد در کشور ایجاد خواهد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در کرمان، بیان کرد: ما امیدواریم که برگزاری این نمایشگاه بتواند تاثیر قابل توجهی در فرآوری سنگ‌آهن هماتیت در کشور ایجاد کند. وی در ادامه بیان کرد: در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور برنامه‌ریزی شده که قرار است ۱۰ میلیون تن از این حجم در استان کرمان تولید شود.
این مقام مسئول بابیان اینکه کرمان به‌زودی به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل خواهد شد، افزود: کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن در کرمان، پیشرفت فیزیکی قابل توجهی کرده‌اند و به‌زودی بهره‌برداری خواهند شد. این نمایشگاه‌ها می‌توانند این فرصت را برای معادن استان‌های همسایه ایجاد کنند که نیازهای اولیه کارخانه‌های فولاد در کرمان را شناسایی و برای برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به گشایش بانک اکتشاف معادن در استان کرمان، بیان کرد: امیدواریم تا پایان امسال از سامانه بانک اکتشافی معادن در استان رونمایی کنیم. بدون تردید رونمایی از این سامانه می‌تواند در زمینه اکتشاف مواد معدنی به ما کمک کند.
حسینی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از معادن هماتیت در کشور تعطیل شده‌اند، درصورتی که با تاسیس یک کارخانه فرآوری می‌توان از این ذخایر بهره گرفت. استان‌های هرمزگان، زنجان و کرمان دارای ذخایر قابل توجهی از سنگ‌آهن هماتیت در کشور هستند و نباید به‌سادگی از این منابع گذشت.

عناوین برگزیده