تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۶۶۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ذخیره قطعی طلا در آذربایجان غربی حدود 33 میلیون تن است

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 2 معدن طلا در این استان وجود دارد، گفت: 32 میلیون و 700 هزار تن ذخیره قطعی این معادن است.
ذخیره قطعی طلا در آذربایجان غربی حدود 33 میلیون تن است

به گزارش می متالز، جعفرصادق اسکندری افزود: 31 درصد کل ذخیره طلای کشور در آذربایجان غربی قرار دارد که با این آمار این استان به عنوان قطب نخست طلای کشور شناخته می شود.
وی بیان کرد: واحد معدنی طلای 'زرشوران ' تکاب به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه با ظرفیت تولید 6 تن طلا در سال و طلای 'آق دره' این شهرستان فرصتی را ایجاد کرده است تا حلقه های اول تولید این محصول گرانبها در جنوب استان شکل گیرد.
وی با اشاره به سایر مواد معدنی موجود در آذربایجان غربی، بیان کرد: مواد معدنی غیر فلزی از جمله سیلیس با عیار 99 درصد، باریت با وزن مخصوص 4.26 گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه های بزرگ، دولومیت با عیار بالای 22 درصد نیز جزو دیگر ذخایر معدنی با ارزش در این استان است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: 51 نوع از این تعداد در آذربایجان غربی وجود دارد.
اسکندری ادامه داد: 20 نوع این مواد در مرحله اکتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره برداری است.
آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ طلا، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال ها از باارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در این استان به شمار می رود.
بر اساس اعلام کارشناسان 2 پهنه معدنی مستعد به مساحت هفت هزار و 200 کیلومترمربع در شمال و جنوب آذربایجان غربی وجود دارد.
محدوده های این پهنه ها بر اساس ساختار زمین شناسی و امکان وجود کانی زایی از نوع فلزی و غیرفلزی شامل سنگ آهن، کرومیت، مس، منگنز و طلا تعیین شده و تاکنون کانی زایی کرومیت، مس و آهن در این محدوده ها تشخیص داده شده است.

عناوین برگزیده