تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۶۶۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به دلیل تحریم بانکی

پول فروش نفت در هند سرمایه‌گذاری می‌شود

می متالز - هند در حال حاضر یکی از مشتریان اصلی نفت ایران است که با گرفتن معافیت، به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد. در حالی که اخیرا این کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دچار مشکل شده است؛ ایران به دلیل مسدود بودن مسیر بانکی و حجم بالای پول فروش نفت، متقاعد به سرمایه‌گذاری بخشی از آن در پالایشگاه‌های هند شده است.
پول فروش نفت در هند سرمایه‌گذاری می‌شود

به گزارش می متالز، رسانه‌ها در هند خبر می‌دهند ایران قصد دارد حدود 1.5 میلیارد روپیه معادل بیش از 21 میلیون دلار در طرح توسعه پالایشگاه چنای سرمایه‌گذاری کند. مدیر عامل شرکت متصدی توسعه پالایشگاه با اعلام این خبر افزود این تصمیم اقدامی برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا است که به صادرات ایران آسیب زده است. پاندی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده این شرکت دولتی، در حال افزایش ظرفیت فرآیند خود تا 9 میلیون تن در سال است و برای تحقق آن بالغ بر 4 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که از این میزان، 21 میلیون دلار توسط شرکت ایرانی نفتیران تأمین خواهد شد. شرکت نفتیران زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران؛ مالک بیش از 15 درصد سهام در پالایشگاه نفت چنای است.

ایران از سال‌ها قبل و به واسطه حجم بالای صادرات نفتی و بدهی بالای هند به ایران، به سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های این کشور اقدام کرده است. مابقی سرمایه‌گذاری از محل بدهی‌ها پرداخت خواهد شد و البته شرکت نفت هند سهام‎دار غالب این شرکت، بخش اعظم سرمایه‌گذاری را تقبل خواهد کرد. این طرح به‌جز توسعه پالایشگاه شامل افزایش ظرفیت تولیدی روزانه از 20 هزار بشکه تا بیش از 180 هزار بشکه است.

گرچه سرمایه‌گذاری نفتیران کار پالایشگاه چنای برای به دست آوردن منابع مالی لازم را آسان خواهد کرد، از طرف دیگر جای پای ایران در هند را نیز محکم خواهد کرد؛ به ویژه در زمانی که هند با رشد تقاضا برای سوخت تبدیل به یک بازار جذاب برای فروشندگان نفت شده است. برای هند، تهران منبع مطمئن و ارزانی از نفت خام است که پیوسته در حال تغییر روش‌های پرداخت مالی این کالا است؛ این امر می‌تواند  محرک خوبی برای دهلی نو باشد تا واشنگتن را برای گرفتن معافیت‌های بیشتر خرید نفت متفاعد کند.

در حال حاضر میزان درآمد ناشی از فروش نفت ایران به هند بیش از 1.5 میلیارد دلار است که این میزان سرمایه‌گذاری (21 میلیون دلار) بخش اندکی از فروش سالانه‌ است. با این وجود پس از کاهش صادرات نفت ایران به هند در تابستان، مقامات شرکت ملی نفت اعلام کرده‌ بودند از سرمایه‌گذاری در این پروژه صرف‌نظر کرده‌اند، اما شاید در حال حاضر به دلیل مسدود شدن کانال‌های ارتباط بانکی، این احتمال قوت گرفته باشد. ایران تا مدت نامعینی به ارز ناشی از فروش نفت خام دسترسی ندارد و از طرق مختلف به دنبال نقد کردن پول نفت خود است؛ در نتیجه شاید سرمایه‌گذاری بخشی از میزان فروش نفت، از تحویل روپیه به جای دلار که وزن چندانی در بازار بین‌المللی ندارد گزینه بهتری باشد. با توجه به عدم امکان انتقال پول از مسیر بانکی، در حال حاضر حسابی از سوی شرکت ملی نفت ایران در هند باز شده که عواید پول نفت ایران به صورت روپیه در این حساب ذخیره خواهد شد.

عناوین برگزیده