تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۶۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
منصور یزدی زاده:

قول رحمانی به ذوب آهن اصفهان برای بهره برداری از یک معدن سنگ آهن

می متالز - توافق ذوب آهن و تولیدکنندگان زغالسنگ بر روی تعیین نرخ جدید زغالسنگ بر مبنای 26.5 درصد قیمت معاملاتی شمش فولاد در شرایطی تعیین شده است که منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان معتقد است این افزایش قیمت باید همزمان با همکاری وزارت صمت برای تامین سنگ آهن مورد نیاز فولاد باشد.
قول رحمانی به ذوب آهن اصفهان برای بهره برداری از یک معدن سنگ آهن

به گزارش می متالز، وی می گوید: ذوب آهن اصفهان در کنار معدنکاران زغالسنگ است. و دو طرف بطور قطع به وعده های خود عمل خواهند کرد. متن کامل گفتگو با مدیرعامل ذوب آهن اصفهان را در پی بخوانید:

 

در جلسه ای که با وزیر صمت، دکتر رحمانی در مورد قیمت زغال سنگ داشتید به چه نتیجه ای رسیده اید؟

بعد از جلسات طولانی و متعدد که با تولیدکنندگان زغال سنگ در مورد قیمت این محصول  داشتیم نگاه خود را نسبت به شرکت های زغال سنگ اصلاح کرده و تغییر دادیم . تولید کنندگان زغال سنگ مانعی برای حرکت ما نیستند و ما آن ها را به عنوان شریک خود  و به عنوان کسانی که در کنار ما برای رسیدن به هدفی مشترک هستند می بینیم. ما اگر بخواهیم تولید را افزایش بدهیم قطعا به حضور آن ها در کنار خودمان نیاز داریم و تولیدکنندگان زغال سنگ نیز به نوعی به ما وابستگی دارند . ذوب آهن در ابتدا در مقابل اصلاح قیمت ها مقاومت می کرد خوشبختانه این دیدگاه اصلاح شد و ما با شرکت های زغال سنگ کنار هم هستیم و نکته ای هم که در نشست با وزرا  دکتر شریعتمداری و دکتر رحمانی داشتیم این بود که ذوب آهن به تولید کنندگان زغال سنگ کمک کند. بنابر این عنایت دولت به تولید کنندگان زغال سنگ و ذوب آهن  اصفهان باید همزمان باشد زیرا در حال حاضر مهم ترین و عمده ترین مصرف کننده زغال سنگ، ذوب آهن اصفهان است .

در این فضا بحث تابعیت قیمت زغال سنگ از قیمت شمش معامله شده در بورس کالا  مطرح شد و در نشستی که در خرداد ماه 97 با وزرا برگزار شد این پیشنهاد ارائه شد ولی وزرا بنا به دلایلی نپذیرفتند. اما در نهایت تصمیم گرفته شد قیمت زغال سنگ بر مبنای 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شود.

زغال سنگ ایران با زغالسنگ های موجود در دنیا متفاوت است بنابراین نمی توان معادل سازی کرد. نکته مهم این است که ابتدا با مشخصات کیفی زغال سنگ ایران را بپذیریم ، در رابطه با این محصول باید تلاش های بیشتری جهت اصلاح کیفیت زغالسنگ صورت گیرد.

دیدگاه ما این است که با افزایش تولیدمان در ذوب آهن، تقاضا را افزایش دهیم تا تولید کنندگان زغال سنگ بتوانند تولیدشان را افزایش بدهند و هزینه هایشان که 75 درصد نیروی انسانی است که هزینه ی بالایی محسوب می شود که  با مکانیزاسیون کردن معادن می توان این هزینه ها را کاهش داد، این مورد هم مستلزم آن است که تولید  پشتوانه داشته باشد . وزارتخانه قول هایی به جهت حمایت از ذوب آهن جهت استخراج سنگ آهن از معادن کشور در صورت حمایت ذوب آهن از تولیدکنندگان زغال سنگ داده است.

 

آیا این 26.5 درصد نهایی شده است و از چه زمانی اجرایی خواهد شد ؟

بله قیمت زغال سنگ بر مبنای 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان  نهایی شده که از تاریخ اول دی ماه 97 اجرائی شده و ما با زغال سنگ کرمان در یکی دو ماه پیش نهائی شده بود که و در نشستی که در وزارت صمت داشتیم به حالت کلی تعمیم داده شد. مشخصات فنی نیز در چند روز آتی نهایی می شود.

 

واردات زغال سنگ همچنان ادامه خواهد داشت؟

واردات ما ارتباطی به کمبود ندارد ما برای اینکه بتوانیم  مقاومت مورد نظر را در ساختار کک بدست بیاوریم نیاز داریم واردات انجام دهیم .از زمانی که سنگ بنای ذوب آهن گذاشته شده همیشه  30 تا 35 درصد زغال سنگ وارد می شود تا  استحکام لازم را در کوره برای تولید داشته باشد.

 

با توجه به اینکه بخشی از زغال سنگ را وارد می کنید  آیا نمی توانید با  سرمایه گذاری در فرآوری زغال سنگ بخشی از وابستگی و ارزبری را کاهش دهید؟

زغال سنگ باید چند ویژگی داشته باشد که اول از همه می توان به مقاومت آن اشاره کرد که باید در ساختار زغال سنگ موجود باشد که درزغالسنگ های ایران موجود نیست. شاید بتوان یک مقدار با کاهش میزان خاکستر بهبود بخشیده شود و بتوان یک مقدار استحکام را افزایش داد ولی محدود است. زغال سنگ هایی که وارد میکنیم دارای مقاومت بالای 60 تا 65 درصد است ولی زغال سنگ داخل دارای 50 درصد مقاومت است در نتیجه باید ترکیب شود تا در نتیجه بتوان کک مناسب برای کوره بلند باشد.

آیا در بحث خرید سنگ آهن یا معدن به توافق جدید رسیده اید  آیا احتمال دارد معدن بافق به ذوب آهن واگذار شود ؟ در حال پیگیری هستیم ، بافق در اختیار صندوق بازنشستگی است و ما از شرکت بافق سنگ آهن خریداری می کنیم . اما پیشنهادات دیگری برای انجام بهره برداری از برخی معادن به وزارت صمت از طرف ذوب آهن اصفهان ارئه شده است

 

در شرایط تحریمی صادرات  ذوب آهن امسال به چه میزان خواهد رسید؟

تلاش بر این است که صادرات  یک میلیون  تن مثل سال های گذشته حفظ شود.

 

ظرفیت تولید امسال تا چه میزان خواهد بود؟

ظرفیت نوردی ذوب آهن 3 میلیون تن است  اما با توجه به تقاضا در بازار داخلی و خارجی میزان تولید متفاوت است.

 

به تازگی مصوبه ای از سوی معاونت معدن وزارت صمت مبنی به عرضه  محصولات ذوب آهن اصفهان خارج از بورس مطرح شد این موضوع تا چه اندازه عملیانی است؟

در شرایطی که التهاب در بازار ایجاد شد وزارت صمت در تلاش بود که شرایطی ایجاد کند که التهاب فروکش کند در نتیجه دستورالعمل هایی در بورس کالا قرار گرفت که محدودیت در عرضه و خرید ایجاد می کرد و پروژه ها دچار مشکل شده بودند و نمی توانستند خرید انجام دهند ، برای اینکه این بار تقاضا از بورس کالا برداشته شود این اختیار به ما داده شد که به صورت مستقیم با پروژه ها خارج از بورس کالا عرضه داشته باشیم که اگر شرایط  در بورس کالا عادی شود ضرورتی به ادامه این کار نیست.

 

آیا با شرکت راه آهن بر سر ریل ملی به توافق رسیده اید یا خیر؟

بله به توافق رسیده ایم  و و شرکت بازرسی را آهن کیفیت محصولات را تایید کرد. خوشبختانه بحثی در این زمینه وجود ندارد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده