تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۴۱
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۶۶۸۷

موفقیت یک شرکت دانش بنیان در بومی سازی 30 نوع کاتالیست

می متالز - امروزه کاتالیست های مختلفی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیز برخی دیگر از صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند که عمده ترین حالت استفاده از آنها به صورت جامد است.
موفقیت یک شرکت دانش بنیان در بومی سازی 30 نوع کاتالیست

به گزارش می متالز، یک کاتالیست در ساده ترین شکل، ماده ای است که سرعت یک واکنش شیمیایی را افزایش می دهد در حالی که خود متحمل هیچ گونه تغییر دائمی نمی شود.
تولید محصولاتی که بر پایه کاتالیست هستند، بدون حضور کاتالیست در عمل امکانپذیر نبوده یا از صرفه اقتصادی برخوردار نخواهند بود. به طوری که در صورت نبود کاتالیست امکان تولید اقتصادی بیش از 70 درصد محصولات پتروشیمی و پالایشی و 100درصد تولید آهن اسفنجی وجود نخواهد داشت.
محمود رضایی معاون شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در نشست خبری سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به راه اندازی این شرکت از سال 1383 گفت: یکی از مهمترین فعالیت های این شرکت تدوین دانش فنی کاتالیست های صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است.
وی گفت: شرکت ما در کمتر از یک دهه با تلاش های پیگیر و تحقیقات مطالعاتی و میدانی موفق به تولید کاتالیست های احیای مستقیم آهن بعنوان یکی از چالش های بزرگ صنعت فولاد شده است.
محمدامین ابراهیمی دبیر اجرایی سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن نیز در سخنانی با بیان اینکه در افق 1404 چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده است، بومی سازی و تامین زنجیره مواد و کالاهای های-تک را برای رسیدن به این هدف آن هم در شرایط تحریم بسیار با اهمیت دانست.
وی با تاکید بر این که کاتالیست یکی از پیشرفته ترین محصولات دنیا محسوب می شود، افزود: واحدهای تولیدی انگشت شماری در دنیا در این بخش فعال هستند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در صنایع مختلف از جمله فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی بیش از یکصد نوع کاتالیست در فرایندهای شیمیایی استفاده می شود، گفت؛ این کاتالیست ها در واقع قلب فعالیت این‌واحدها هستند و بدون این محصول که پیش از این وارداتی بود، این صنایع قادر به فعالیت نخواهند بود.
وی با بیان این که امروز سهم استفاده صنعت فولاد از کاتالیست ها حدود ۷۰ درصد است، گفت: این در حالی است که حدود ۴۰ درصد آهن اسفنجی کشور از سوی شرکت دانش بنیان سرو تولید می شود و پیش بینی می کنیم تا افق ۱۴۰۴، حداقل ۸۵ درصد از آهن اسفنجی کشور با کاتالیست این شرکت تولید شود.
ابراهیمی افزود: ضمن اینکه در بخش کاتالیست های پتروشیمی و پالایشگاهی درصدها متفاوت است به طوری که در حوزه کاتالیست های تولید گاز سنتز ما تقریبا ۸۰ درصد بازار را در اختیار داریم.

 

همایش بومی سازی کاتالیست و فرایند احیای مستقیم آهن در کیش

ابراهیمی همچنین در ادامه با بیان اینکه سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن از ۲۶ الی ۲۹ دیماه در جزیره کیش برگزار می شود، هدف از برگزاری این همایش را ایجاد محیطی صمیمی بین متخصصین فولاد و متخصصین صنعت کاتالیست، تعامل حداکثری و ایجاد زبان مشترک به منظور هم افزایی مورد نیاز بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز صنایع مختلف عنوان کرد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: نخستین دوره این همایش تخصصی به میزبانی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو با حضور جمعی از مدیران، متخصصین و صاحب نظران صنعت فولاد کشور در آذر ماه سال 1393 در جزیره کیش برگزار شد.
وی همچنین در ادامه از برنامه ریزی به منظور گرامیداشت یاد و خاطره دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون سابق نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رونمایی از تمبر ایران ساخت درحاشیه برگزاری سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن خبر داد.

یک شرکت دانش بنیان در کشورمان با استفاده از فناوری نانو موفق به بومی سازی 30 نوع کاتالیست مورد استفاده صنعت فولاد، نفت و پتروشیمی شده است. محصولی که بدون آن این صنایع قادر به فعالیت نخواهند بود.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده