تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۶۷۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رونمایی از یک قطعه استراتژیک واحدهای کنسانتره‌سازی از سوی گهرزمین و فولاد اسفراین

می متالز - نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین فولاد (سیمکس ۲۰۱۹) کرمان ۲۵ تا ۲۸ دی در حالی برگزار شد که با استقبال خوب شرکت‌های فولادی کشور و تامین‌کنندگان آن روبه‌رو بود.
رونمایی از یک قطعه استراتژیک واحدهای کنسانتره‌سازی از سوی گهرزمین و فولاد اسفراین

به گزارش می متالز، در این نمایشگاه که کرمان به عنوان قطب فولادی آینده کشور دیده است، شرکت‌های فولادی به دنبال ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌های بالقوه این استان در زمینه سنگ‌آهن، واحدهای متعدد فولادی و تکمیل زنجیره فولاد تا فولادهای آلیاژی و... بودند. این نمایشگاه اما بر خلاف نمایشگاه‌های رایج فولادی یک ترجیع‌بند بلند به نام بومی‌سازی داشت که اتفاق بزرگی در رویکرد مدیران این صنعت مادر در کشور است. شاید بتوان گفت تحریم‌ها و فرصت‌های نمایشگاهی برای بخش خصوصی، یک آغاز خوب برای دیده شدن است؛ شاید اتفاقی در راه است که بخش خصوصی از سایه بیرون آمده و بیشتر از اینها دیده شود و بدرخشد.

 

رونمایی از HPGR ساخت مجتمع صنعتی اسفراین

در بدو ورود به نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ کرمان سالن بسطامی که طبقه پایین محل نشست خبری نمایشگاه قرار دارد، قطعه بزرگی دیده می‌شود که حدس می‌زنیم یکی از قطعات بومی‌سازی شده مورد نیاز معادن سنگ آهن باشد. این ۲ قطعه که در پیشانی غرفه گوهر زمین قرار دارد، مجموعه کامل تایر (ویژه آسیاب HPGR) است که از سوی شرکت معدنی گوهرزمین که معدن شماره ۳ گل‌گهر است، رونمایی شده و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بومی‌سازی برای نخستین بار در ایران است.

 


۱۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با قطعه HPGR

علی اکبر پوریانی در این نمایشگاه گفت: همت و تلاش جهادی کارشناسان شرکت گهرزمین که از میان نیروهای نخبه‌ و به‌وسیله شرکت ما جذب شده‌اند، موجب شده با وجود اینکه شرکت نوپایی هستیم درباره ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید کنسانتره و گندله پیشرفت قابل توجهی داشته ‌باشیم و امروز شاهد رونمایی گوشه‌ای از این قطعات هستیم که سایر شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند.
پوریانی در ادامه تاکید کرد: در بازدیدی که از غرفه‌های دیگر داشتم به قطعات و تجهیزاتی برخوردم که مورد نیاز کارخانه‌های ما بود و بسیار جای خوشحالی است که به جای خرید از خارج می‌توانیم این قطعات را از داخل کشور و استان تامین کنیم.
وی به ۲ قطعه بومی‌سازی مجموعه کامل تایر (ویژه آسیاب HPGR) اشاره کرد و توضیح داد: این قطعه صرفه‌جویی ارزی سالانه حدود یک و نیم میلیون یورو در سطح شرکت داشته و ظرفیت صرفه‌جویی ارزی سالانه در سطح ملی حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو است. به گفته وی، کنسرسیوم مجتمع صنعتی اسفراین وابسته به ایدرو، با همکاری شرکت سنگ آهن گهرزمین، این قطعه را بومی‌سازی کرده است. پوریانی افزود: در این نمایشگاه که درباره بومی‌سازی برگزار شده است، شرکت گهرزمین حضور وسیع و گسترده‌ داشته و خوشبختانه درباره کارخانه کنسانتره، تمام صنایع، قطعات و تجهیزات مهم و کلیدی که در گذشته از خارج وارد می‌شده را توانستیم بومی‌سازی کنیم و در این نمایشگاه هم عرضه شده است. مدیرعامل شرکت گهرزمین با بیان اینکه امسال عملکرد گهرزمین نسبت به سال گذشته در تولید کنسانتره و استخراج سنگ آهن بهتر بوده است، گفت: سال گذشته در تولید سنگ آهن در کشور رتبه نخست را احراز کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم با شرایط فعلی نیز در امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته باشیم و به استخراج ۲۰ میلیون تن سنگ آهن برسیم.

 

بزرگان به سراغ تامین‌کنندگان می‌روند به شرط کیفیت محصول

مدیرعامل شرکت دنیا سوران الکترونیک نیز از نتایج حضور در نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین فولاد (سیمکس ۲۰۱۹) کرمان گفت: شرکت ما نخستین و تنها سازنده رادیو ریموت کنترل‌های صنعتی در ایران، ۲ سال است موفق به ساخت صفر تا صد محصولی شده که از لحاظ قسمت الکترونیکال و مکانیکال، آن محصولی است که مستقل از نمونه‌های اروپایی طراحی و ساخته شود.
 مسیح آقاجانی فشارکی افزود: این نمایشگاه سومین نمایشگاهی است که از زمان ساخت این محصول در آن شرکت می‌کنیم و نمایشگاه خوبی است که رویکرد خوبی نسبت به محصولات بومی‌سازی شده دارد. وی ادامه داد: واقعیت اینجاست که به عنوان یک تولیدکننده، بازخوردی از این نمایشگاه‌ها دریافت می‌کنم که حاکی از استقبال از جنس ایرانی با کیفیت بسیار خوب است و اگر کسی مدعی است که نسبت به جنس ایرانی رویکردها خوب نیست، محصولش از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است. وی ادامه داد: تا کنون به راحتی توانسته‌ایم در بیشتر شرکت‌های بزرگ بدون هیچ مشکلی ورود پیدا کنیم و آنها خودشان مایل به نصب دستگاه‌های ما بوده‌اند. مشتریان خوبی مانند فولاد مبارکه ذوب آهن اصفهان داشتیم که خودشان به ما مراجعه کرده‌اند. وی ادامه داد: محصول تولیدی شرکت ما بسیار فراتر از نمونه‌های چینی است که در سطح بازار به گستردگی وجود دارد و با نمونه‌های اروپایی قابل رقابت است. نماینده خاورمیانه شرکت جی‌اچ‌کرین اسپانیا در ایران پس از دیدن محصول ما قبول کرد که این محصول را جایگزین محصول مشابه برند ایکوزی اسپانیا روی جرثقیل‌های ای‌کوزی در ایران کند. اگر محصول ما ایرادی داشته باشد نمی‌گویند این محصول ایرانی بود که مشکل داشت بلکه اعتبار برند جی‌اچ اسپانیا زیر سوال می‌رود. وی تاکید کرد: این محصول از نظر نرخ نیز یک چهارم تا یک پنجم نمونه‌های اروپایی است.

 

ارزش افزوده‌ای برابر صنایع بزرگ

ایمان عتیقی، معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع گل‌گهر بیان کرد: توسعه استان‌ها مربوط به توسعه صنایع پایین‌دستی است و اگر بتوانیم صنایع پایین‌دست این شرکت‌ها را تامین کنیم خودبه‌خود ارزش افزوده‌ای که به استان کرمان می‌آید، قابل رقابت با درآمد شرکت‌های اصلی و مادر در استان کرمان خواهد بود.

 

بازدید هیات افغانستانی از نمایشگاه

گفتنی است در دومین روز این نمایشگاه، یک هیات تجاری افغانستانی از نمایشگاه سیمکس۲۰۱۹ کرمان بازدید کرد.
عبدالمتین قلندری، رئیس اتاق تجارت و صنایع قزنی افغانستان در بازدید نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ کرمان با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل تجارت افغانستان دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد است، گفت: کانون معادن افغانستان تشکیل شده و اتاق قزنی از آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک با ایران برای استخراج معادن افغانستان و به دنبال آن صادرات این محصولات از بندر چابهار برخوردار است. وی حجم تجارت ۲ کشور را ۲میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار، اعلام و عنوان کرد: تفاهمنامه‌ای با اتاق کرمان برای افزایش سطح همکاری‌ تجاری در حوزه‌های صنایع غذایی، کشاورزی، صنعت و معدن امضا شده است.
همچنین عبدالنصیر علمیار رئیس اتاق منطقه جنوب شرق افغانستان در بازدید از نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ کرمان از عزم اتاق افغانستان برای تامین نیازهای صادراتی و وارداتی خود از بندر چابهار، خبر داد و گفت: هیاتی تجاری از اتاق‌های بازرگانی ۴ استان افغانستان حضور یافته‌اند. وی همچنین خبر داد: تفاهنامه‌ای با اتاق بازرگانی کرمان برای رشد ظرفیت‌های صنعتی و معدنی امضا شده و تعهد طرفین برای اجرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ۲ کشور نیز در این تفاهمنامه دیده شده است. وی از حمایت‌های دولت افغانستان و تضمین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی به ویژه معدن و صنایع معدنی خبر داد.

 

نمایشگاه در خدمت حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان

میثم حاج غنی، مدیرعامل ارتعاش صنعت کویر نیز در نمایشگاه زنجیره تامین فولاد کرمان سیمکس۲۰۱۹ گفت: از سال ۹۲ بسیاری تجهیزات مورد نیاز صنایع و معادن شامل تکنیک‌های آنالایز ارتعاشات ترموگرافی از کشورهای اروپایی وارد می‌شوند که مشکلات ارزی ورود این قطعات را تحت‌شعاع قرار داده‌اند. از این روی، نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند با افزایش تعاملات، بسیاری از مشکلات این‌چنینی را برطرف کنند.

 

فضای تعاملی خوب

شهردار کرمان نیز در بازدید از نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تولید فولاد کرمان سیمکس ۲۰۱۹ گفت: شهرداری‌ها باید از به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی در شهرهای معدنی جلوگیری کنند و در عین حال باید این موضوع را در نظر بگیرند که اشتغال و توسعه پایدار شهرها در گرو ادامه فعالیت واحدهای معدنی، صنعتی و تولیدی است.
مهران عالم‌زاده از آمادگی شهرداری برای همکاری در امور عام‌المنفعه، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی، خبر داد و گفت: شهرداری به این واحدها زمین رایگان خواهد داد.
شهردار کرمان همچنین از ساخت مجتمع فرهنگی، اقامتی و تفریحی کرمان با مشارکت گل‌گهر خبر داد و اعلام کرد: این مجتمع فرهنگی رفاهی در کنار مسجد امام خمینی ساخته خواهد شد.
عالم‌زاده گفت: نمایشگاه، فضای تعاملی خوبی برای نمایش توانمندی‌های شرکت‌ها، بازاریابی، فروش و تامین نیازمندی‌هاست.

 

طرح اتم

محمدرضا جهانگیری، مدیرکل آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز از نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تولید فولاد کرمان سیمکس۲۰۱۹ بازدید کرد و گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، بزرگ‌ترین نهاد رسمی آموزش فنی کشور است که با ارائه آموزش و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، زمینه ایجاد شغل را فراهم می‌کند.
از سوی دیگر در حوزه صنعت و معدن، طرح اتم (آموزش توانمند‌سازی مشارکتی) در استان در حال برگزاری است که دوره‌ای آموزشی است.

عناوین برگزیده