تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۶۷۷۰
سرویس خبر : انرژی
گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان داد؛

هفته مثبت نفت و فلزات اساسی

می متالز - گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت برای سومین هفته متوالی رشد کرد و آمارهای اقتصادی چین و آمریکا شروعی منفی را برای فلزات رقم زد.
هفته مثبت نفت و فلزات اساسی

بهبود چشم انداز بازارهای جهانی با افزایش امیدواری ها به کاهش تنش های تجاری

به گزارش می متالز، قیمت نفت برای سومین هفته متوالی رشد هفتگی را ثبت کرد و افزایش امیدواری ها به رفع تنش های تجاری آمریکا و چین و کاهش قابل توجه تولید نفت اوپک موجب شد اثر منفی خبرهایی چون افزایش تولید نفت آمریکا، انتشار آمار اقتصادی ناامید کننده از اقتصاد چین و افزایش نگرانی ها نسبت به چشم انداز منفی رشد اقتصادی جهان خنثی شده و نفت رشد هفتگی دیگری را در سال جدید تجربه کند.

قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر آمار نگران کننده از تجارت خارجی چین با افت قیمت آغاز به کار کرد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میزان صادرات چین در ماه دسامبر ۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه یک سال قبل کاهش داشته است. این بیشترین کاهش ماهانه طی ۲ سال گذشته است و نشان‌دهنده تضعیف دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

میزان واردات چین نیز در این بازه زمانی ۷.۶ درصد افت کرده که بیشترین کاهش از جولای ۲۰۱۶ تاکنون است. در ادامه قیمت نفت تحت تاثیر خبرهای مربوط به کاهش تولید نفت اوپک از یک طرف و بروز نشانه هایی از رکود در اقتصاد جهان و افزایش تولید نفت آمریکا نوسان های مثبت و منفی را تجربه کرد. با انتشار آمار هفتگی از نفت آمریکا شاهد تحت فشار قرار گرفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۱ ژانویه به رقم بی سابقه ۱۱.۹ میلیون بشکه رسیده، در حالی که این رقم در هفته گذشته ۱۱.۷ میلیون بشکه بود. آمریکا با افزایش ۲.۴ میلیون بشکه ای تولید نفت خود از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده است.

این نهاد همچنین اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲.۰۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ بالغ شود و در سال ۲۰۲۰ نیز به میزان ۷۹۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد و به رقم ۱۲.۸۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد. با این وجود این آمار حاکی از کاهش ۲.۶ میلیون بشکه ای ذخایر نفت این کشور بود و این میزان کاهش فراتر از پیش بینی بازار بود. در روز پایانی هفته قیمت نفت مجددا تحت تاثیر گزارش اوپک و انتشار شایعاتی در مورد توافقات تجاری چین و آمریکا صعودی شده و رشدی قابل توجه را تجربه کرد. اوپک در گزارشی اعلام کرد تولید ماهانه این سازمان در ماه دسامبر با ۷۵۱ هزار بشکه کاهش به ۳۱.۵۸ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین کاهش ماهانه در طی حدود دو سال گذشته است. از طرف دیگر روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که واشنگتن در حال بررسی لغو برخی یا تمام تعرفه های اعمال شده علیه کالاهای چینی است و بلومبرگ گزارش داد که چین در تلاش است با افزایش واردات سالانه خود از ایالات متحده، مازاد تجاری خود با آمریکا را تا سال ۲۰۲۴ به صفر کاهش دهد. با افزایش امیدها نسبت به رفع تنش های تجاری بین این دو کشور، چشم انداز رشد اقتصادی جهان مثبت شده و بازارهای جهانی می تواند مجددا شاهد افزایش تقاضا برای نفت باشد.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

رشد هفتگی قیمت فلزات

در هفته ای که گذشت انتشار آمار نگران کننده از اقتصاد چین، افزایش نگرانی ها نسبت به کند شدن روند رشد اقتصادی جان، بحران سیاسی در انگلستان بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، تداوم تعطیلی دولت آمریکا و رشد ارزش شاخص دلار آمریکا عوامل کاهنده قیمت فلزات و اخبار مربوط به اقدامات حمایتی دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و انتشار شایعاتی در مورد کاهش تنش های تجاری چین و آمریکا از جمله عوامل افزایش تقاضا در بازار کامودیتی ها و علت اصلی رشد هفتگی قیمت ها در این بازار بودند.

آمارهای رسمی منتشره از اقتصاد چین نشان داد که میزان صادرات چین در ماه دسامبر ۴.۴ درصد و میزان واردات نیز ۷.۶ درصد افت داشته است که این بیشترین کاهش ماهانه طی ۲ سال گذشته است و نشان‌دهنده تضعیف دومین اقتصاد بزرگ جهان است. با انتشار این آمار دولت این کشور سیاست های حمایتی خود را تشدید کرد و وزارت دارایی چین قول افزایش معافیت مالیاتی را داد و بانک مرکزی تعهد داد که نقدینگی بیشتری را به اقتصاد این کشور تزریق کند و در همین راستا در هفته گذشته تنها در یک روز در یک اقدام بی سابقه در تاریخ این کشور بیش از ۸۳ میلیارد دلار نقدینگی به بازارهای این کشور تزریق کرد.

چین قصد دارد تا با اعلام این تزریق مالی از یک سو و کاهش نرخ سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی تا حدی از عواقب احتمالی اعلام رشد اقتصادی در ۲۰۱۸ بکاهد. تحلیلگران معتقدند نرخ رشد اقتصاد چین در ۲۰۱۸ در حدود ۶.۶ درصد بوده که از ۶.۹ درصد سال ۲۰۱۷ پایین تر است و این مسئله می تواند نگرانی هایی را در بازار ایجاد نماید. انتشار اخبار و شایعات در مورد مذاکرات چین و آمریکا از مهم ترین عوامل اثرگذار بر بازارهای جهانی و عامل رشد قیمت کامودیتی ها و بهبود بازارهای سهام بود. در هفته گذشته اعلام شد که قائم مقام نخست وزیر چین برای پیشبرد مذاکرات به آمریکا سفر خواهد کرد و آسوشیتدپرس و بلومبرگ در گزارش هایی اعلام کردند که چین توافق کرده است با افزایش واردات از آمریکا مازاد تجاری خود با این کشور را در شش سال آینده به صفر خواهد رساند و آمریکا می خواهد برای نشان دادن حسن نیت خود در مذاکرات شروع به کاهش تعرفه ها از ۳۰ ژانویه بکند. علیرغم تکذیب خبر آسوشیتدپرس از سوی مقام های آمریکایی بازار به استقابل این گزارش ها رفت و شاهد بهبود تقاضا برای کامودیتی ها در بازارهای جهانی بودیم. در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۱ و ۴ درصدی موجودی انبارهای سرب و روی و افزایش ۱ درصدی موجوددی انبارهای مس در بورس فلزات لندن بودیم.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

عناوین برگزیده