تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۳۵
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۶۸۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پاسخ رئیس‌کل بیمه مرکزی به ابهامات طرح راننده‌ محور شدن بیمه شخص ثالث

می متالز - رییس کل بیمه مرکزی گفت: راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه نامه برای هر راننده نبوده و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد.
پاسخ رئیس‌کل بیمه مرکزی به ابهامات طرح راننده‌ محور شدن بیمه شخص ثالث

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس کل بیمه مرکزی چندی پیش گفت طبق قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده ­تعلق خواهد گرفت.

با این مصوبه بعد از فروش خودرو بیمه نزد راننده خواهد ماند و خریدار از بیمه خودرو قبلی خود استفاده خواهد کرد.

این مصوبه باعث پرسش هایی در میان رانندگان شده است از جمله این که آیا کسی که 10 خودرو دارد کافی است تنها یک حق بیمه پرداخت کند و یا در خانواده ای که سه نفر از یک خودرو استفاده می کنند باید هر کدام جداگانه حق بیمه پرداخت کنند؟

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این نگرانی ها گفت: راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه نامه برای هر راننده نبوده و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد.

 رییس کل بیمه مرکزی با بیان این نکته گفت: بر این اساس بیمه نامه شخص ثالث صرفا برای خودرو صادر می شود و به هیچ وجه  چند بیمه نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی شود که دراین طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه ای در تعیین حق‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود.

سلیمانی افزود: در حال حاضر سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌بیمه اعمال می‌گردد به نحوی که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشد، سالانه مشمول تخفیف در حق‌بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت عدم ایجاد خسارت در سال‌های آینده تا 70 درصد افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به تکالیف قانونی مربوط مصرح در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 طی سال‌های اخیر برخی از عوامل مربوط به ویژگی راننده را در ارزیابی ریسک و تعیین حق‌بیمه و تخفیف یا اضافه نرخ لحاظ کرده و مقررات مربوط را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. به عنوان نمونه در حال حاضر وفق مقررات ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، رانندگان که در سوابق خود نمرات منفی یا تخلفات حادثه‌ساز داشته و در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشند، به تناسب حق‌بیمه آنها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به منظور تشویق رانندگان مجرب، بیمه مرکزی با همکاری نماینده نیروی انتظامی آیین‌نامه‌ای را به دولت پیشنهاد نموده است که به موجب آن دارندگان گواهینامه طی دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر مشمول 10 درصد تخفیف در حق‌بیمه خواهند شد.

 سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح رانند گان کم خطر تشویق و رانندگان پر خطر تنبیه می شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می می شود.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  اعمال این عوامل  را مستلزم دسترسی به اطلاعات رانندگان مندرج در سامانه نیروی انتظامی دانست و گفت: بدین منظور با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات و تفاهم‌هایی انجام شده است.

وی اضافه کرد: بیمه مرکزی در اجرای تکلیف قانونی خود مندرج در تبصره 1 ماده 18 قانون برای اعمال سایر ویژگی‌های راننده برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که مهمترین آن ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی برای اعمال ویژگی‌های فردی راننده از قبیل سن و سابقه رانندگی وی در محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث است. به نحوی که تا پایان برنامه ششم این تکلیف قانونی اجرا خواهد شد.

عناوین برگزیده