تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۴۵
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۶۸۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت ۵۱ میلیارد دلاری ورود سرمایه خارجی به آمریکا در سال ۲۰۱۸

می متالز - سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در جهان طی سال میلادی گذشته ۱۹ درصد کاهش یافت و اقتصاد آمریکا تحت تاثیر سیاست های حمایتگرانه ترامپ افت ۵۱ میلیارد دلاری جذب سرمایه های خارجی را تجربه کرد.
افت ۵۱ میلیارد دلاری ورود سرمایه خارجی به آمریکا در سال ۲۰۱۸

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از افت 19 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال 2018 خبر داد. سال 2018 سومین سال متوالی بوده که سرمایه گذاری خارجی در جهان کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل در سال 2018 بالغ بر 1.188 تریلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان انجام شده است. این در حالی است که در سال پیش از آن 1.47 تریلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در جهان انجام شده است.

سیاست های حمایتگرانه دولت جدید آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ عامل اصلی افت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال 2018 عنوان شده است. آمارهای آنکتاد نشان می دهد دود این سیاست بیش از همه به چشم اقتصاد آمریکا رفته است.

کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در آمریکا طی سال 2018 نسبت به سال قبل از آن 18 درصد(51 میلیارد دلار) کاهش یافته و به 226 میلیارد دلار رسیده است. در سال پیش از آن 277 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در آمریکا انجام شده بود. در عین حال این کشور همچنان بزرگترین کانون جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان باقی مانده است.

چین با جذب 142 میلیارد دلار و انگلیس با جذب 122 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2018 قرار گرفته اند. سرمایه گذاری خارجی انجام شده در چین نسبت به سال قبل 3 درصد و در انگلیس 20 درصد رشد داشته است. هنگ کنگ، سنگاپور، اسپانیا، هلند، استرالیا، برزیل و هند نیز در رتبه های چهارم تا دهم جهان از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2018 قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در کشورهای توسعه یافته طی سال 2018 با افت 40 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 451 میلیارد دلار رسیده است. سرمایه گذاری خارجی انجام شده در کشورهای توسعه یافته طی 2018 کمترین رقم سرمایه گذاری خارجی انجام شده در این کشورها از سال 2004 به این سو بوده است. اما سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای درحال توسعه طی سال 2018 بالغ بر 3 درصد رشد داشته و به 694 میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در اقتصادهای در حال گذار نیز طی سال 2018 با افت 8 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 44 میلیارد دلار رسیده است.

عناوین برگزیده