تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۶۸۴۰
سرویس خبر : زمین شناسی

توسعه فناوری‌هایی که نفوذ به عمق زمین را آسان‌تر می‌کند

می متالز - شرکت رستاک‌پادویژن، برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی، سمینارها و همایش در ایران و کشورهای خارجی، ۸ تا ۱۰ بهمن برپایی دومین نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی تهران را بر عهده دارد؛ رویدادی که نخستین دوره آن در سال ۱۳۹۱ برگزار شده بود.
توسعه فناوری‌هایی که نفوذ به عمق زمین را آسان‌تر می‌کند

به گزارش می متالز، به همین بهانه با شرکت‌هایی که برای حضور این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت‌وگو کرده ایم تا از دستاوردهایی بگوید که قرار است در رویداد پیش رو از سوی این شرکت‌ها عرضه شود.

 

عمق نفوذ تا ۳هزار متر

علی بستانی، مدیرعامل گروه بی‌ای‌ام (BEM) است که مخفف broadband Electromagnetism به معنای «بند گسترده الکترومغناطیسی» بوده و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ مشتاق تجارت صنعت، فعالیت می‌کند که یک مجموعه دانش‌بنیان است. در اکتشاف، روش‌هایی وجود دارند که به ای‌اِم (الکترومغناطیسی) معروفند. مجموعه ما در سال ۱۳۹۲ موفق به ابداع روشی در حوزه روش‌های الکترومغناطیسی شد. در همین زمینه، موفق به ابداع روش‌های الکترومغناطیسی باند گسترده شدیم.
مبنای این روش، استفاده از طول موج‌هایی است که در یک باند وسیع از طیف الکترومغناطیسی به زمین تابانده می‌شود که نتایج خروجی و دقت‌های آن نسبت به سایر روش‌های الکترومغناطیسی از مزایا و معایبی برخوردار است که البته مزایای آن نسبت به معایب ارجحیت پیدا کرده و به عنوان یک روش جدید الکترومغناطیسی ثبت شده که اکنون از آن استفاده می‌کنیم.
وی افزود: این روش کاملا ایرانی است و در سطح جهان روش‌هایی مشابه آن مشاهده می‌شود اما روشی با این مشخصات تنها منحصر به عملکرد شرکت ما است. این نوآوری در واقع یک نوآوری اکتشافی ژئوفیزیکی است و در اکتشاف، تخمین ذخیره، تعیین مطالعات زمین‌شناسی و تعیین لایه‌های زیرسطحی کارآیی دارد. بستانی ادامه دارد: سال‌هاست که روش‌های الکترومغناطیسی در سطح جهان معمول و مرسومند.
تفاوت روش ما با سایر روش‌ها در تعیین جنس و تخمین لایه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. ما در باند فرکانس پایین کار می‌کنیم. در این حوزه، عمق نفوذ موج‌ها نسبت به دستگاهی مانند جی‌پی‌ار بیشتر است. عمق نفوذ ما تا ۳هزار متر است، در حالی که تاکنون این عمق ۳۰۰ متر بوده است.
او خاطرنشان کرد: به طور کلی برتری روش ما نسبت به سایر روش‌ها در میزان اطلاعات بیشتری است که در لحظه در اختیار شما قرار می‌دهد. در حال عادی برای دستیابی به داده‌های موردنظر باید از ۳ تا ۴ روش استفاده کنید، در حالی که با استفاده از فناوری ابداعی، همان داده‌ها را با یک روش به‌دست می‌آورید. این یکی از عوامل اصلی کاهش هزینه است.
علاوه بر کاهش هزینه، مزیت بعدی، سرعت بالای روش است. این در حالی است که روش‌های اندازه‌گیری مقاومت زمین، زمان‌بر به شمار می‌آیند و با استفاده از فناوری ما در زمان هم صرفه‌جویی می‌شود. وی در نهایت در معرفی مجموعه مشتاق تجارت صنعت گفت: این مجموعه از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله معدن و صنایع معدنی به شرط سودآوری استقبال می‌کند.

 

پیشروی تا عمق ۶۰۰ متری

رضا رواسان، مدیر اکتشاف مهندسی اکتشاف و استخراج کانی‌های نوین پارس است که در نمایشگاه جیمکس (GMEX) حضور می‌یابد. او در این باره توضیح داد: این نخستین بار است که ما در یک رویداد مرتبط با حوزه معدن شرکت می‌کنیم.
وی افزود: اکنون کشور با محدودیت‌هایی در زمینه فناوری‌های اکتشاف رو به رو است. در چنین شرایطی وظیفه خود می‌دانیم توانمندی و ظرفیتی را که در اختیار داریم، به جامعه معدنی معرفی کنیم. ما فناوری‌های نویی در زمینه اکتشاف در اختیار داریم که برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود و می‌تواند در روند مرتبط با پروژه‌های اکتشافی کشور، تاثیر مثبت داشته باشد.
او خاطرنشان کرد: نمونه‌ای از این فناوری‌ها، روش اکتشاف الکترومغناطیس هوابورد در حوزه زمان است. این در حالی است که پیش از این، این فناوری در حوزه فرکانس استفاده می‌شد که به دلیل عمق نفوذ، محدوده کاربری مقبولی نداشته اما با ارتقای این فناوری توانسته تا عمق ۶۰۰ متر پیش برود.
این اتفاق به ویژه برای تیپ‌های خاص کانه‌سازی در کشور مطرح است که برای نخستین بار از سوی شرکت ما ارائه می‌شود.
این کارشناس سپس گفت: ما از نظر دیتای مغناطیس رادیومتری بخش‌عمده‌ای از نواحی کشور را زیر پوشش داریم، در حالی که هیچ شرکت مشابهی را نمی‌توان یافت که این پوشش اطلاعات را در اختیار داشته باشد. این اطلاعات، آماده تعبیر و تفسیر است. کار ما به نوعی بومی‌سازی دانش فنی به شمار می‌آید که گام بزرگی به ویژه برای بخش اکتشاف کانسارهای پنهان به شمار می‌آید.
او همچنین گفت: فناوری که در این روش اعمال می‌شود، یک فناوری های‌تِک است که بر چرخ‌بالی نصب می‌شود و با استفاده از یک فرستنده و یک گیرنده کار می‌کند. این شرکت علاوه بر فناوری، تجهیزات را نیز در اختیار شرکت متقاضی قرار می‌دهد.
وی در نهایت از سازمان زمین‌شناسی کشور گفت و در این باره توضیح داد: ظرفیت سازمان زمین‌شناسی در زمینه دانش فنی بسیار خوب است و افراد بسیار توانمندی را می‌توان در این سازمان یافت اما آنچه موردنیاز این سازمان است مدیریت توانمندتری است که ظرفیت‌های آن را بالفعل کند.

عناوین برگزیده