تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۶۸۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دورنمایی از فلز زرد

می متالز - طلا یکی از فلزات گرانبها با مصارف مختلف و مهمی است که اهمیت خود را در اقتصاد جهانی به نمایش می‌گذارد؛
دورنمایی از فلز زرد

به گزارش می متالز، این موارد به ترتیب عبارتند از استفاده طلا در زیور‌آلات، سرمایه‌گذاری، پشتوانه پول در بانک‌های جهان، عرضه سکه و شمش و استفاده‌های صنعتی. این تنوع مصرف و ارزش بالا و مهم‌تر از همه عامه‌پسند بودن این فلز و اینکه زیورآلات بیش از ۵۰ درصد تولید را در بر می‌گیرد، نقش این فلز گرانبها را در اقتصادهای جهانی پررنگ‌تر کرده است. همچنین تولید و تعادل عرضه و تقاضای آن مورد توجه اقتصاد جهانی و افراد و بانک‌ها و دارایی‌های سرمایه‌ای است.
تا سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) افریقای جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان مطرح بود اما پس از آن سال، با توجه به اکتشافات جدید و راه‌اندازی معادن طلا در سایر کشورها، این کشور با تولید ۱۵۵تن طلا و ذخیره۶۰۰۰تنی در رده هفتم جهانی قرار گرفته و کشورهای چین، استرالیا، روسیه، امریکا، کانادا و پرو، تولیدات‌شان را به بالاتر از تولید افریقای جنوبی رساندند. اوج تولید طلا در افریقای جنوبی در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ خورشیدی) بود. در این سال این کشور حدود ۱۰۰۰ تن طلا تولید کرد و پس از آن سال با توجه به دلایل گوناگون و محدودیت‌های آپارتاید، تولید طلا در این کشور افت چشمگیری داشت و به ۱۵۵تن در سال کاهش پیدا کرد. اکنون چین با تولید ۴۴۰ تن طلا در ردیف نخست، استرالیا با ۳۰۰ تن در رده دوم و روسیه با ۲۷۵ تن در رتبه سوم تولید قرار دارد.
نوسانات نرخ جهانی طلا بستگی به میزان تولید، تقاضا و شرایط سیاسی دارد و بازیابی ضایعات طلا نیز باید به میزان تولید سالانه اضافه شود. میزان تقاضای طلا و مصرف آن در آخرین آمارگیری جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) از تولید سالانه ۳۱۵۰ تن، ۵۲.۴۴ درصد برای جواهرسازی و زیورآلات، ۲۵.۲۹ درصد به صورت سکه و شمش، ۴.۹۸ درصد به عنوان سهم خرید بانک‌ها، ۹.۱۲درصد برای صنعت الکترونیک، ۶.۵۲ درصد برای صنایع مختلف، ۱.۲۴ درصد برای دندانپزشکی و برای مصارف متفرقه ۴۱ صدم درصد بوده است. ذخایر اکتشاف شده کنونی طلا در جهان ۵۴هزار تن و آخرین تولید سالانه، ۳۱۵۰ تن است. کشور روسیه پس از فروپاشی و از سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ خورشیدی) توجه ویژه‌ای به ذخایر طلای کشور داشته و درحال‌حاضر در رده تولیدکنندگان بزرگ طلا قرار گرفته است.
استخراج و استحصال طلا یک حرفه بین‌المللی است و در بیشتر نقاط ظرفیت‌دار کشف شده در جهان با توجه به ارزش و اهمیت، بهره‌برداری از آن فعال است. همان طور که گفته شد، با توجه به اهمیت اقتصادی این فلز، معادن زیادی به ویژه در دهه گذشته کشف شدند و به بهره‌برداری رسیدند اما اطلاعات جدید به‌دست آمده نشان می‌دهد که در شرایط کنونی، اکتشاف مناطق جدید برای طلا بسیار محدودتر، مشکل‌تر و هزینه‌برتر شده و بهره‌برداری از معادن و استحصال طلا در آینده به طور مستقیم با نرخ طلا مرتبط نیست. در صورتی که فنون جدید اکتشافی نتواند ذخایر قابل توجه جدیدی به معدنکاران معرفی کند و به بهره‌برداری برساند، در آینده‌ای نه چندان دور میزان تقاضا از میزان عرضه پیشی گرفته و این فلز با توجه به مصارف فراوان آن، رشد قیمتی مناسبی را درباره عرضه و تقاضا تجربه خواهد کرد.

بهرام فرزاد - کارشناس معدن

عناوین برگزیده