تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۶۸۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت معدن و تجارت:

طرح وزارت صنعت برای توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه و چین

می متالز - وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت برای صادرات به 15 کشور همسایه به اضافه چین و هند پروژه دارد و ما می‌خواهیم اتاق بازرگانی ایران کارگروهی در این باره تشکیل دهد تا با کمک بخش خصوصی و دولت صادرات به این کشورها افزایش یابد.
طرح وزارت صنعت برای توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه و چین

به گزارش می متالز؛ رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: باید بدانیم که سال آینده پیشران موتور اقتصاد ما حتما صادرات باید باشد.

وی افزود: با این روند و گرانی‌ها تقاضای داخلی افت خواهد کرد، ولی برای صادرات ظرفیت داریم و باید این مسئله به یک امر فوری تبدیل شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: وزارت صنعت در حال حاضر برای صادرات به 15 کشور همسایه به اضافه چین و هند  پروژه دارد و ما می‌خواهیم اتاق بازرگانی ایران کارگروهی را در این خصوص تشکیل دهد تا با کمک بخش خصوصی و دولت صادرات به این کشورها افزایش یابد.

رحمانی بیان داشت: این در حالی است که واردات به این کشورها فقط 2.9 میلیارد دلار از ناحیه ایران است، در حالی که می‌توان به این کشورها صادرات زیادی انجام داد.

وزیر صنعت در ادامه با بیان اینکه امروز در شرایط خاص و در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم، گفت: این جنگ مانند یک جنگ نظامی نیست و در کنار این جنگ اقتصادی جنگ رسانه‌ای و روانی هم وجود دارد. 

وی با اشاره به گلایه‌هایی که از سوی فعالان بخش خصوصی از وزیر صنعت امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران صورت گرفت، گفت: انتظار دارم بعد از گذشت مدتی این گلایه‌ها از سیستم وزارتخانه از سوی فعالان بخش خصوصی برطرف شود و اعتقاد من بر این است که هر تصمیمی اتخاذ می‌شود، با مشورت بخش خصوصی صورت گیرد. 

وی همچنین در باره این مطلب که یکی از فعالان اقتصادی اظهار داشت، به صراحت بگویید ارز نداریم، گفت: ما ارز داریم، آقای رئیس‌جمهور هم راست می‌گوید، اما اینکه ترکیب آن چگونه است و آیا در دسترس است، اینها مباحثی است که باید به آن پرداخته شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: اصلی‌ترین کار ما امروز حفظ وضع موجود تولید است و این موضوع استراتژی اصلی ما است و اگر تولید را حفظ کنیم، اشتغال هم حفظ می‌شود. 

وی گفت: یکی از معضلات ما کمبود نقدینگی است و امسال با تفاهمی که با سازمان مدیریت صورت گرفته، مقرر شده تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی صنایع اختصاص داده شود.

وی در ادامه به ثبت سفارش‌ها اشاره کرد و گفت: مشکل ثبت سفارش سه ماهه را حل کردیم و بر اساس اقداماتی که انجام شد، ثبت سفارش های از پیش تأیید شده سه ماهه، به صورت اتوماتیک به ۶ ماه تبدیل می‌شود. 

وی همچنین در رابطه با اینکه بر اساس بخشنامه‌های موجود هر صادرکننده‌ای که ارز خود را به کشور بازنگرداند، مطابق با قانون مورد برخورد قرار می‌گیرد، گفت: ترجمه این موضوع آن می‌شود که صادرکننده‌ای که ارز حاصل از صادرات خود را باز نگرداند، قاچاقچی است، اما صادرکنندگان نتوانستند دولت را قانع کنند که شیوه انتقال ارز چگونه باشد. 

وی با انتقاد از اینکه برخی از صادرکنندگان که به شیوه بازگشت از حاصل از صادرات انتقاد دارند، مدام در جلسات مختلف این مسئله را مطرح می‌کنند، گفت: آخرین بخش‌نامه بانک مرکزی بر اساس نظرات بخش خصوصی و دولتی و نظرات خود شما صادر شد و اشکالات بخش‌نامه‌های ارزی قبلی رفع شد، به طوری که در بخشنامه اخیر بانک مرکزی آمده است که صادرات زیر یک میلیون دلار معاف از پیمان‌سپاری ارزی هستند. بنابراین درست نیست وقتی که یک تصمیمی به صورت جمعی اتخاذ می‌شود، بعد از اینکه یک نفر یا تعدادی مخالف داشت، در هر جلسه‌ای آن موضوع مطرح شود. 

رحمانی اظهار داشت: در مورد صادرات بدون انتقال ارز مصوبه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی اگر به قطعات وارداتی نیاز داشته باشند، وارد فرایند نشوند و با ارز خودشان اقدام به واردات کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه اگرچه فرصت استثنایی اکنون برای صادرات ایجاد شده است، اما ما از آن استفاده نکرده‌ایم، گفت: اکنون واحدهای تولیدی مختلف از جمله لوازم خانگی به ما اعلام کنند که چرا نمی‌توانند صادرات انجام دهند.

وی گفت:‌ البته آنها مشکلاتی دارند من هم به برخی از مشکلات آنها از جمله مشکلاتی که در تأمین مواد اولیه دارند، آگاه هستم، اما اگر مشکلات دیگری هم دارند بیان کند.

وی با بیان اینکه واردات نباید به تولیدات داخلی لطمه بزند، گفت: در حال حاضر در بخش‌های مختلفی از صنعت از جمله قطعه سازی‌ها و تولیدات لوازم خانگی و پوشاک ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده و نباید اجازه دهیم این صنایع با واردات آسیب ببینند. 

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه خودرو گفت: وقتی به عنوان وزیر صنعت معرفی شدم، خودروسازان به من اعلام کردند که تحت شرایط موجود تا دو هفته دیگر تعطیل می‌شوند. بنابراین با برگزاری جلساتی صحبت‌های آنها را بررسی کردیم.

وی اظهار داشت: حرف‌های آنها منطقی بود و افت تولید داشتند اما از طرفی باید ۱۰۰ هزار تعهد خود را هم پاسخ می‌دادند.

رحمانی اظهار داشت: البت اکنون با کمک قطعه‌سازان وضعیت خودروسازان در حال بهبود است و روند نزولی تولید بهتر شده است.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید از این وضعیت نگران باشند، گفت: ما اعلام کرده‌ایم که ۸۰ درصد از تولید خودروسازان باید به سمت پاسخگویی به تعهداتشان باشد و تمام تعهدات باید عملی شود. 

وی افزود: ما به آنها اعلام کردیم، لزومی ندارد شما در پراید ۱۰ میلیون تومان ضرر کنید. هر چیزی که ضرر می‌دهد، باید رفع شود و در صورت ضرر باید به سراغ تولید محصول دیگری بروید که ضرر ندهد.

عناوین برگزیده