تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۷۳۹
کد خبر: ۲۶۸۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

می متالز - در هفته‌ پیش‌رو رویداهای مهمی از جمله برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا و انتشار برخی آمارهای کلیدی از اقتصاد چین، آمریکا، بریتانیا و آلمان پیش روی بازارهای جهانی از جمله بازار طلا قرار دارد. به تبع این امر انتظار برای تغییرات رادیکال قیمت در بازار طلا دور از ذهن نیست.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته شاخص دلار روندی صعودی را تجربه کرد و با رشدی 0/6 درصدی بار دیگر به سطوح فراتر از 96 واحد بازگشت. رشد ارزش دلار در برابر سبدی از ارزها مطرح جهان تقاضا برای طلا را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیردلاری پایین آورد. در عین حال تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن نیز در روزهای اخیر کاهش یافت. انتشار اخباری در زمینه احتمال دستیابی آمریکا و چین به توافق تجاری از جمله تصمیم چین به افزایش سطح واردات از آمریکا در افت تقاضا برای طلا تاثیرگذار بود. در اواخر هفته حتی خبر رسید که آمریکا قصد دارد تعرفه‌های وارداتی وضع شده بر کالاهای چینی را ملغی کند که البته این خبر از سوی خزانه‌داری آمریکا تکذیب شد.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف یورو، پوند، دلار کانادا و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست. در این میان دلار نیوزلند و استرالیا وضعیتی خنثی را در برابر دلار آمریکا پیش رو دارند و ین تنها ارزی است که از شانس صعود در برابر این ارز برخوردار است. به این ترتیب احتمال تقویت شاخص دلار در هفته پیش‌رو دور از ذهن نیست امری که می‌تواند بازار طلا را زیر فشار قرار دهد.

گزارش‌های اقتصادی چین

این هفته قرار است گزارش تولید ناخالص داخلی چین در فصل پایانی سال 2018 و همچنین تولیدات صنعتی این کشور در ماه دسامبر به اطلاع فعالان اقتصادی برسد. با توجه به نگرانی گسترده فعالان اقتصادی نسبت به چشم‌انداز پیش روی اقتصادی چین، نتیجه ضعیف‌تر از انتظار این گزارش‌ها می‌تواند به افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا و ین ژاپن در بازارهای جهانی منجر شود.

نشست بانک مرکزی اروپا

این هفته قرار است نشست بانک مرکزی اروپا برگزار شود و این رویداد برای بازار طلا از اهمیت ویژ‌ای برخوردار است. پس از اعلام ضمنی بانک مرکزی آمریکا در زمینه توقف موقت فرآیند افزایش نرخ بهره، در حال حاضر هرگونه‌ تصمیم از سوی بانک مرکزی اروپا برای بالا بردن نرخ بهره به تقویت ملموس یورو در برابر دلار آمریکا منجر خواهد شد و همین امر قیمت طلا را تحریک خواهد کرد. هرگونه موضع‌گیری  بانک مرکزی اروپا در زمینه برنامه آتی برای افزایش نرخ بهره می تواند یورو را در کانون توجه قرار دهد.

گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: تولید ناخالص داخلی چین در فصل پایانی سال 2018- تولیدات صنعتی چین در ماه دسامبر

سه‌شنبه: گزارش‌های بازار کار بریتانیا- شاخص فضای اقتصادی آلمان در ماه ژانویه- فروش خانه‌های در حال ساخت آمریکا در ماه دسامبر

چهارشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده نیوزلند در فصل پایانی 2018- نشست بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- خرده فروشی کانادا در ماه نوامبر

پنجشنبه:  گزارش‌های بازار کار استرالیا در ماه دسامبر- شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه ژانویه- نشست بانک مرکزی اروپا برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره

جمعه: شاخص فضای کسب‌ و کار آلمان- سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه دسامبر- آمار فروش خانه‌های نوساز آمریکا

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هشدارهای نزولی: نمودار RSI روندی نزولی به خود گرفته است- قیمت در هفته‌ای که گذشت به برخورد با باند بالایی بولینگر واکنش منفی نشان داده و احتمال تداوم روند نزولی به سوی باند میانی بولینگر وجود دارد

هشدارهای صعودی: قرارگیری قیمت در سطوح بالاتر از میانگین‌های موزون نمایی 5 هفته‌ای(1274 دلار) و تثبیت در سطوح فراتر از میانگین های موزون نمایی 13 هفته‌ای(1254 دلار) و 62 هفته‌ای(1256 دلار)- هیستوگرام MACD فاصله خود را با خط سیگنال بار دیگر افزایش داده است.

سیگنال تایید: واگرایی قابل ذکری در نمودار قیمت با RSI  دیده نمی‌شود.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1280 دلار قرار دارد و حمایتی  مهمی سطح 1275 دلار(میانگین 5 روزه) دیده می شود. سناریوی بدبینانه افت قیمت تا 1270 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: سه مقاومت 1285، 1290 و 1296 دلار در مسیر طلا قرار دارند.

نتیجه‌گیری: در صورت تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین 5 هفته‌ای، شانس افزایش قیمت طلا حتی تا سطح 1300 دلار وجود دارد اما اگر این میانگین با حجم قابل ملاحظه به سمت پایین شکسته شود باید منتظر کامل شدن روند اصلاح قیمت در بازار بود.

محمد نجفی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده