تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۲۶۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهام در تب و تاب گزارش‌های پاییز

دیده‌بان بورس یک‌شنبه (30 دی)

می متالز - شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد 536 واحدی همراه شد. در موعد پایانی انتشار عملکرد فصل پاییز شرکت‌های بورسی، توجه بیشتری به سمت نمادهایی جلب شد که با احتمال ارائه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دلنشین مواجه هستند. بعد از پایان روز معاملاتی گذشته عملکرد شرکت‌های مختلف منتشر شد که می‌تواند بر رویه قیمتی سهام در معاملات امروز اثرگذار باشد. علاوه بر این انتظار برای گزارش پاییز برخی از شرکت‌ها در ساعات معاملاتی امروز به اوج خود می‌رسد.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (30 دی)

به گزارش می متالز، امروز آخرین مهلت قانونی شرکت‌های بورسی برای انتشار عملکرد پاییز است. عملکرد فصل سوم سال پرتلاطم 97 پس از کش و قوس قیمتی در ماه‌های گذشته از اهمیت بالایی برخوردار است. در این خصوص برخی از گروه‌ها مانند فرآورده‌های نفتی احتمالا بیشترین اثر را از عملکرد پاییز پذیرا باشند. مطابق با فصل‌های گذشته شرکت‌های مختلف همچنان عادت بد خود در انتشار صورت‌های مالی در دقیقه 90 را ترک نکرده‌اند. بر این اساس تا پایان وقت اداری امروز سیلی از گزارش‌های فصلی کدال را در برخواهد گرفت.  

ذره‌بین روی عملکرد پاییز «شتران»

پالایش نفت تهران نخستین شرکت پالایشی بود که روز گذشته عملکرد پاییز را منتشر کرد. طی ماه‌های گذشته «دنیای بورس» از اظهارنظر دقیق در خصوص سودآوری پاییز شرکت‌های پالایشی خودداری کرده بود. تنها در مطلبی به بررسی اثر کسری بودجه دولت بر سودآوری شرکت‌های پالایشی پرداخته شد. «شتران» در پاییز سال 97 حدود 48 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده است. همچنان توصیه می‌شود که مطلب مزبور و احتمال اثرپذیری صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی از بودجه دولت در سال سخت 98 در نظر گرفته شود.

در نگاه اول سودآوری پاییز پالایش نفت تهران می‌تواند به شکل‌گیری موج مثبتی از تقاضا به خصوص در نمادهای پالایشی منجر شود. با این حال این موضوع نباید از نگاه فعالان بورس تهران مغفول بماند که در بررسی اولیه سودآوری این شرکت مشخصا جهش سود به دنبال تغییرات موجودی کالای ساخته شده رخ داده است. در این خصوص در هفته‌های گذشته به اثرات مختلف نوسانات قیمت نفت بر سودآوری شرکت‌های پالایشی پرداخته شد. در این گزارش عنوان شده بود که یکی از امیدهای شرکت‌های پالایشی در پایان پاییز جهش ارزش موجودی به دنبال جهش نرخ ارز مبنای محاسبات سودآوری این شرکت‌ها است. «شتران» از ابتدای سال 97 تاکنون حدود 2200 میلیارد تومان سود محقق کرده است و این در حالی است که اختلاف موجودی پایان دوره با ابتدای دوره حدود 2400 میلیارد تومان از بهای تمام‌شده تولید کاسته است.

این موضوع در نگاه ساده می‌تواند نشان‌دهنده عدم تکرار سود در دوره‌های آتی باشد. با این حال با نگاهی به جزئیات بهای تمام‌شده تک تک محصولات و همچنین رویه سال‌های گذشته می‌توان سناریوهای مختلفی را در این خصوص بیان کرد. در این سناریوها می‌توان در نهایت به جذابیت قابل توجه سهام پالایشی رسید از سوی دیگر احتمال حصول نتیجه برای پایان رالی صعودی نمادهای پالایشی در سطوح کنونی قیمت نیز وجود دارد. یکی از موارد با اهمیت موجودی امانی نفت کوره نزد پالایش و پخش است که در صورت‌های مالی پالایش نفت تهران منعکس شده است. این موجودی می‌تواند سناریوهای مختلف سودآوری را رقم بزند. این موضوع برای برخی از شرکت‌های پالایشی در عملکرد پاییز سال گذشته شرکت‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای داشت.  

در گزارش‌های آتی به بررسی دقیق‌تر صورت‌های مالی این شرکت پرداخته خواهد شد.

اهرم فشار روانکاران بر دولت

طی روزهای گذشته اخباری از شرکت‌های روانکار مبنی بر احتمال تعطیلی این واحدها منتشر می‌شود. این موضوع ممکن است نگرانی سهام‌داران این شرکت‌ها را به دنبال داشته باشد. در این خصوص فارغ از احتمال وقوع (تعطیلی واحدهای روانکار می‌تواند به بحرانی فراگیر در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور تبدیل شود) باید گفت روانکاران به دنبال افزایش قیمت خوراک به دنبال دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات نهایی در بازار داخل هستند. حال این‌که قیمت‌ها در بازار رشد کرده‌اند و در این میان تنها دلالان نافعان اصلی مقاومت دولت در برابر اصلاح نرخ فروش این شرکت‌ها هستند. قیمت‌ها بر اساس آمار موجود از شرکت‌های مختلف در بازه حدود 30 تا 60 درصدی در بازار نسبت به گذشته رشد یافته‌اند. بر این اساس مفهوم نهفته در این خبر می‌تواند در تعیین مسیر قیمتی روانکاران و احتمال جهش سودآوری در برخی از شرکت‌های گروه موثر باشد.

عملکرد روانکاران نیز امروز باید منتشر شود. در این میان «دنیای بورس» بارها به انتظار برای عملکردی درخشان از «شسپا» در پاییز اشاره کرده بود. در گزارش‌های آتی به بررسی دیگر شرکت‌های روانکار نیز پرداخته خواهد شد. همچنان به نظر می‌رسد این صنعت توان غافلگیر کردن بازار را داشته باشد.  

عملکرد پاییز سایر شرکت‌ها به تدریج از سوی «دنیای بورس» تحلیل می‌شود. در این میان عملکرد پاییز اوره‌ای‌ها نیز جالب توجه است. نکته اساسی در گروه انتظار برای تعیین تکلیف نرخ فروش اوره داخلی (جهاد کشاورزی) پس از خرید خوراک توسط این واحدها بر اساس ارز نیمایی است. این موضوع اثر قابل توجهی بر سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت با این حال سابقه این خبر معمولا هیجانات قابل توجه و پیشی گرفتن قیمت از انتظارات را به دنبال دارد. در ادامه سعی می‌شود تحلیلی بر این موضوع ارائه شود.

رویدادهای جدید از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: علی حسینی؛ مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه حمایت و تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی می‌تواند به اطمینان خریداران منجر شود، از تدوین نقشه راه عرضه محصول‌های نفتی توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی خبرداد.

ب) صنایع: فهرست اطلاعات واحدهای تولید فناوری اطلاعات جهت بهره‌مندی از معافیت مالیات بر درآمد سال ۹۶ در بخشنامه سازمان امور مالیاتی به اداره‌ها ابلاغ شد؛ در این فهرست برخی از نمادهای گروه رایانه همچون  «پرداخت»، «مداران»  و «مفاخر» نیز مشمول معافیت مالیاتی شده‌اند. همچنین محمد حسن‌نژاد؛ عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ از تهاتر مانده بدهی بانک‌های دولتی در آخر سال ۹۶ به بانک مرکزی با بدهی دولت به این نهاد خبر داد.

همچنین حسین علی مراد؛ مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از احتمال ایجاد صندوق‌های پروژه یا صندوق‌های خصوصی در این صنعت خبر داد.

ج) شرکت‌ها: مصطفی خان کرمی؛ معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو با پوزش از تاخیر در تحویل برخی تولیدات و پیش‌بینی افزایش تولید در ماه‌های آینده گفت: مشتریان ثبت نام کرده محصول‌های خود را بدون اعمال افزایش قیمت تحویل خواهند گرفت. پیش‌تر رضا رحمانی؛ وزیر صمت با فراخواندن مدیران عامل ایران خودرو، سایپا و سازمان حمایت به آن‌ها برای عمل به تعهدات اولتیماتوم داد.

این در حالی بود که ایران خودرو هم مانند سایپا قیمت حاشیه بازار و مصوب محصول‌هایش را در گروه های وانت آریسان، پژو 206، پژو 207، پژو 405، پژو پارس، سمند، رنو، رانا، دنا، سوزوکی، هایما، دانگ فنگ و ایکاپ از 16 دی ماه اعلام کرد. در همین حال شریف حسینی؛ قائم‌مقام وزیر صمت در گفت‌وگو با «ایرنا» از اعلام قیمت نهایی خودرو با درنظرگرفتن همه جوانب از جمله قیمت‌ تمام‌شده خودروسازان و درنظرگرفتن حقوق مصرف‌کنندگان تا دو هفته آینده خبر داد.

در همین حال در خبری اعلام شد از امروز ۱۲.۱ میلیارد اوراق اختیار فروش تبعی فولاد مبارکه توسط سرمایه‌گذاری صدر تامین در بورس عرضه می‌شود. رتبه کارت اعتباری ایران کیش برای دومین سال پیاپی در شورای‌عالی انفورماتیک ارتقا یافت. ایران کیش موفق شد ضمن تمدید رتبه‌های پیشین در رشته امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات نیز از پایه ۴ به پایه یک برای یک دوره دوساله، ارتقا یابد. در این میان در خبری اعلام شد پروژه EPC  بهینه‌سازی، افزایش ظرفیت و تبدیل سیستم تر به خشک خط یک سیمان سفید سیمان شمال کلید خورد.

عناوین برگزیده