تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۶۹۰۷
سرویس خبر : انرژی
آن روزها، این روزها/

انتقال فرآورده های نفتی از مرز ۵۶ میلیارد لیتر گذشت

می متالز - جعفری نسب گفت: میزان انتقال فرآورده‌های نفتی در ابتدای انقلاب، ​سالانه شش میلیارد لیتر بود که اکنون به بیش از ۵۶ میلیارد لیتر در سال رسیده است.
انتقال فرآورده های نفتی از مرز ۵۶ میلیارد لیتر گذشت

به گزارش می متالز و به نقل خبرگزاری صداوسیما، عباسعلی جعفری نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله نفت با بیان اینکه حجم فرآورده‌های منتقل شده با خطوط لوله نسبت به قبل از انقلاب ۸۳۰ درصد رشد داشته است، افزود: میزان انتقال فرآورده‌های نفتی در ابتدای انقلاب، ​سالانه شش میلیارد لیتر بود که این میزان هم اکنون به بیش از ۵۶ میلیارد لیتر در سال رسیده است.

وی گفت: در زمینه انتقال نفت خام نیز در حال حاضر ۶۶ میلیارد لیتر در سال نفت خام توسط خطوط لوله منتقل می‌شود که این رقم در ابتدای انقلاب ۲۵  میلیارد لیتر بوده است.

جعفری نسب­ با بیان اینکه دو وظیفه اصلی انتقال نفت خام به پالایشگاه‌ها و انتقال فرآورده‌ها به مبادی مصرف دو وظیفه اصلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله در سراسر کشور احداث شده که نسبت به قبل از انقلاب رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب خطوط لوله انتقال نفت خام ۲۲۵۰ کیلومتر بود که این میزان هم اکنون به ۴۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

جعفری نسب درباره خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی هم گفت: قبل از انقلاب فقط ۲۸۰۰ کیلومتر خطوط لوله برای انتقال فرآورده‌های نفتی احداث شده بود که این میزان پس از انقلاب به ۹۵۰۰ کیلومتر رسیده که تقریبا بیش از سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سراسر کشور بجز سه استان خراسان جنوبی، بوشهر و سیستان و بلوچستان تحت پوشش خطوط انتقال شرکت نفت هستند افزود: هم اکنون روزانه ۴۰۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور منتقل می‌شود که اگر همین میزان قرار بود با تانکر و نفت کش منتقل شود به بیش از ۶۰ هزار تانکر نیاز داشتیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران­ هزینه‌های انتقال توسط لوله را یک پنجم هزینه حمل با تانکر دانست و گفت: خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از شریان‌های حیاتی کشورند و امروز در احداث این خطوط و همچنین تولید تجهیزات جانبی آن تقریبا به خودکفایی کامل رسیده ایم.

عناوین برگزیده