تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۶۹۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی؛

ماه شمار شدن سود سپرده ها به نفع اقتصاد است/تعریف مقررات برای اجرای رمزارزها

می متالز - دیواندری گفت: هشتمین همایش بانکداری الکترونیک ۹ و ۱۰ بهمن ماه امسال در سالن همایش‌های برج میلاد برای بررسی مقالات پژوهشی بانکی برگزار خواهد شد.
ماه شمار شدن سود سپرده ها به نفع اقتصاد است/تعریف مقررات برای اجرای رمزارزها

به گزارش می متالز، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در نشست خبری هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار کرد: همایش بانکداری الکترونیک از جایگاه خاصی در نظام بانکی برخوردار است، زیرا در این همایش علاوه بر مدیران بانکی، فرهیختگان آی تی و فناوری اطلاعات برای تبادل خدمات حضور دارند.

وی افزود: استقبال از این همایش هر ساله با رشد چشمگیری روبرو بوده است. تلاشمان را بر افزایش کیفیت این همایش در جنبه‌های دیگر به کار گرفته ایم.

دیواندری گفت: این همایش در ۹ و ۱۰ بهمن در برج میلاد برگزار و مقالات و پژوهش‌ها بررسی می‌شود.

دیواندری بیان کرد: یکی از مواردی که در همایش بانکداری الکترونیک به آن پرداخته شده است، بررسی مواضع و موانع بلاکچین‌ها در سیستم بانکی است، این پدیده نوظهور در تمام جهان به عنوان یک انقلاب بانکی نام برده شده است.

وی افزود: سیستم‌های بانکی دنیا زمانی بر این عقیده بودند باید بر روش تمرکز بر یک موضوع پایبند باشند، اما حال با ورود بلاکچین‌ها و رمز ارز‌ها قدرت مدیریت در سیستم‌های توزیع می‌شود، شفافیت و جلوگیری از کپی و جعل ابزار‌های سنتی از مواردی است که با ورود آی تی به سیستم بانکی تحقق می‌بخشد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بیان کرد: یکی از کاربرد‌های اصیل بلاکچین‌ها در کشور، توزیع قدرت در سیستم بانکی است. پژوهشکده در تلاش است تا تهدید‌های این صنعت جدید را بررسی کند. از جمله مواردی که در این همایش به آن خواهیم پرداخت، مباحثی نظیر تقلب، پولشویی، بلاکچین ها، رمز ارز‌ها و تحول دیجیتال در گزارش‌های بانکی است.

وی افزود: ۲۴ سخنرانی کلیدی، ۱۱ میز گرد تخصص، ۱۵ کارگاه آموزشی در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک برگزار می‌شود، تاکنون ۴۱۰ مقاله به دست دبیرخانه رسیده است که از این بین ۱۶۰ مقاله کامل و دقیق بوده اند، سطح کیفیت مقالات نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته به طوری که تصمیم بر این شد تا امسال برای اولین بار مقاله برتر را معرفی کنیم.

دیواندری گفت: در بحث فینتک‌ها توجه ویژه‌ای اعمال شده است و جشنواره مرحوم دکتر نوربخش میزبان نورآوران در عرصه نظام پرداختی در بانک‌ها و همچنین فینتک هاست که شامل ۲۰ طرح از شرکت‌ها و ۱۸ طرح از بانکهاست. قرار است بانک مرکزی به مسائلی همچون ماهیت فناوری، پیاده سازی ها، فناوری ها، چارچوب قانونی، خلاء‌های مقرراتی و استاندارد‌های فنی و اجرایی کاربری دفاتر توزیع شده است و موضوعات مهمی همچون دستورالعمل سامانه‌های پرداخت، نسخه دوم (PSD ۲)، فناوری‌های مقرراتی (RegTech)، بانک پرداخت (Payment Bank) و فناوری مالی و مالیات در در این همایش مطرح خواهد شد.. (DLT) پرداخت شود.

سیستم بانکداری کارمزد محور نیست

وی ادامه داد: کارکرد رمز ارز‌ها یکی از ظرفیت‌هایی که در کشور‌ها بوجود آمده و متاسفانه کمی دیر در کشور ما به آن پرداخته شده است، حتی در چند سال گذشته به فینتک‌ها توجه نمی‌شد، اما در تلاشیم تا اهمیت وجود این موضوع را در کشور و سیستم بانکی افزایش دهیم..

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تشریح کرد: هنوز در نظام بانکی به نتیجه‌ای نرسیده اند که کدام نهاد وظیفه مدیریت و شروع فعالیت رمز ارز‌ها را جدی بگیرد. باید برای جلوگیری از فساد‌ها و موانع رو به روی این پدید مقررات و قوانینی وضع شود تا اجرای آن به علت ترس از شبهات و مشکلات به تعویق نیفتد.

وی گفت: مشکل اصلی ما در کشور این است که هنوز رمز ارز‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم، اما در اصل متولی حوزه پولی و بانکی آن بر عهده بانک مرکزی است و بخش آی تی آن بر عهده وزارت فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

رمز ارز‌ها راه حل مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها نیستند

دیواندری ابراز کرد: رمز ارز‌ها توانایی مقابله با تحریم را در شرایط فعلی کشور نخواهند داشت، دلیل آن این است که هنوز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده و شناخته نشده است چطور می‌توان از یک صنعت نو پدید انتظار حل مشکلات کلان را داشت؟ حجم عملیات ما به گونه ایست که نمی‌توان از سیستم بلاکچین توقع انتقال این حجم مبادلات را داشت.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که مورد تحقیق پژوهشکده پولی و بانکی قرار گرفت، تبدیل سود سپرده‌های بانکی از روز شمار به ماه شمار بود، این موضوع به نفع اقتصاد کشور است. در نهایت این موضوع اهدافی نظیر کاهش سپرده‌های دیداری و جاری و افزایش سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت و افزایش ماندگاری نقدینگی در بانک هاست.

طرح حذف چهار صفر پولی در پژوهشکده بررسی نشده است

رئیس پژهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص حذف چهار صفر از پول ملی تحقیق جدیدی نداشته است و تنها پروژه‌ای که با نظرات کارشناسی انجام شد بر اساس همان طرح ۴ سال گذشته که مبنای حذف ۳ صفر پولی بود به بانک مرکزی تحویل داده شده است البته که رئیس کل بانک مرکزی توضیحات لازم را در این باره مطرح و اعلام کرده اند.

وی گفت: سال هاست که موضوع کارمزد پی اس پی‌ها در کشور مطرح شده است و متاسفانه هنوز با بررسی‌ها مشکل ساختار کارمزد محوری حل نشده است، بانک‌های ما بیشتر بر نرخ سود تسهیلات تکیه کرده اند این در حالیست که سایر بانک‌های جهان منابع خود را از طریق دریافت کارمزد تسهیل می‌کنند، می‌دانیم که سیستم پرداختی کشور بابت همین موضوع فشار قابل توجهی را متحمل می‌شود. بسیاری از نهاد‌ها هم در برابر همین موضوع مقاومت می‌کنند

دیواندری تصریح کرد: بانکداری الکترونیک در ایران بسیار رشد کرده و وضعیت خوبی را به سر می‌برد ما در بحث کارت‌های بانکی تقریبا مشکلات را به صفر رسانده ایم، اما قبول داریم که در سطح فینتک‌ها و رمز ارز‌ها هنوز عقب هستیم.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بیان کرد: در پایان با اشاره به ازدیاد شعب بانکی ایران نسبت به نرم جهان گفت: منظور از کاهش تعداد شعب و یا خدمات حضوری، کاسته شدن اشتغال در سیستم بانکی نیست، کارکنان بانکی با تغییر ماهیت خدمات رسانی کیفیت بانکداری و متصدی بانک‌ها را افزایش خواهند داد. باید به دنبال افزایش بهره وری بر اساس نیاز‌های جغرافیایی و اقتصادی باشیم.

عناوین برگزیده