تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۶۹۵۸
سرویس خبر : زمین شناسی

بخش خصوصی اکتشاف به عمق بیش از ۱۲۰ متر هم نرسیده است

می متالز - دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی بانگرش ویژه بر توسعه پایدار، ایران جیمکس در حالی برگزار خواهد شد که بیشتر فعالان معدنی در کشور بر این باورند که اکتشاف در ایران با ضعف‌ها و چالش‌های جدی روبه‌رو است و متولیان این بخش ذخایر در عمق را استخراج می‌کنند.
بخش خصوصی اکتشاف به عمق بیش از ۱۲۰ متر هم نرسیده است

به گزارش می متالز، به گفته کارشناسان درحال‌حاضر ۷ درصد مساحت کل ایران، از نظر اکتشاف مورد بررسی قرار گرفته که این آمار بهترین گواه برای نشان دادن تلاش بیشتر در این زمینه است.


لزوم آینده‌پژوهی در بخش معدن

در این زمینه، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران  بیان کرد: اکتشاف، یکی از مسائل مهمی است که باید در بخش معدن به آن توجه ویژه کرد و مسائل آن به‌طور جدی دنبال شود.
وی بابیان اینکه تا وقتی ذخایر در کشور شناسایی نشوند نمی‌توان انتظار داشت نقشه راه معدن به اهداف خود برسد، گفت: با نگاه به آینده، باید بخش معدن را مدیریت کرد، در غیر این صورت نمی‌توان چندان به موفقیت در این صنعت امیدوار بود.
رئیس خانه معدن ایران، با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی همواره خواهان سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف است، خاطرنشان کرد: خانه معدن از بدو تاسیس تاکنون تلاش کرده است بخش اکتشاف در کشور را جدی بگیرد و بر همان اساس سرمایه‌گذاری‌ کند.
بهرامن با بیان اینکه دولت در سال‌های اخیر به اکتشاف توجه ویژه کرده، افزود: در ۵ سال گذشته در شناسایی و واگذاری پهنه‌ها برنامه‌ریزی کاملی شد و توانستیم بسیاری از ذخایر معدنی کشور را شناسایی کنیم. بدون اینکه اطلاع کافی از ذخایر بسیاری از معادن کوچک و متوسط داشته باشیم آنها را در دسته معادن راکد جای داده‌ایم و براساس آن ذخایر ملی، راکد نگه داشته شده‌اند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که در همایش پیش‌رو، شرکت‌ها نوآوری‌های خود در بخش اکتشاف را مطرح کنند تا در مدت زمانی‌ که این نمایشگاه برگزار می‌شود، دانش ما در بخش اکتشاف بالا برود.
بهرامن در پاسخ به این پرسش که آیا بخش‌خصوصی در بخش اکتشاف ورود کرده است، بیان کرد: خانه معدن ایران، با تشکیل کارگروه اکتشاف، تلاش می‌کند ذخایر جدیدی را کشف کند. در واقع کشف ذخایر جدید یکی از دغدغه‌های اصلی کارگروه اکتشاف است. البته در کنار اکتشاف باید به تجهیز دستگاه‌های حفاری نیز توجه کرد چراکه اکتشاف و حفاری، لازم و ملزوم هم هستند. اگر در اکتشاف موفق باشیم اما در حوزه حفاری از آخرین فناوری‌های روز بهره نگیریم نمی‌توانیم ادعا کنیم که در معدنکاری، موفق عمل کرده‌ایم.
رئیس خانه معدن ایران، در پایان خاطرنشان کرد: سرزمین ما نیازمند بررسی کامل به‌وسیله شبکه‌های نوین اکتشافی است. بدون تردید زمانی که دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار برگزار شود، این مسائل بیشتر مطرح می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

اهمیت اکتشاف برای فعالان معدنی

همچنین در این زمینه، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: اهمیت اکتشاف بر مسئولان و فعالان معدنی پوشیده نیست. از این‌رو در سال‌های گذشته، اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شده است.
وی با بیان اینکه مساحت اکتشاف در کشور چندان قابل توجه نیست، تصریح کرد: در ۷ درصد مساحت ایران، مطالعه معدنی انجام شده است که امتیاز بسیار کمی است. در جهان کشورهایی هستند که روی بیش از ۵۰ درصد مساحت کشور خود، مطالعه معدنی انجام داده‌اند.
اکبریان با اشاره به ‌ضعف‌های اکتشاف در بعد کیفیت، گفت: مطالعات در بخش اکتشاف مربوط به ‌سال‌های گذشته است و اکتشاف هم مانند هر مقوله تکنیکی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفت کرده است. ایران در سال‌های اخیر آن‌گونه که باید، نتوانسته با کشورهایی که در مطالعات معدنی، پیشرو هستند ارتباط برقرار کند. از این‌رو چندان به آخرین دانش روز مجهز نشده است. به گفته این فعال اقتصادی، عمق اکتشافات در ایران بسیار کم است و بخش‌خصوصی کمتر از ۱۲۰ متر را حفر کرده است.
معادن بزرگ ایران به‌ندرت به عمق‌های بالای ۵۰۰ متر دست یافته‌اند و در عمق ۱۵۰ متری فعالیت می‌کنند که باعث می‌شود خطا در تعیین میزان ذخیره بالا باشد، در حالی که کشورهای دیگر بالای هزار متر کار کرده‌اند. وی درباره اهمیت اکتشاف، گفت: باید از معادن کوچک و متوسط حمایت شود تا در آینده، به سمت واحدهای بزرگ بروند. معادن بزرگ مقرون به‌صرفه‌ای در جهان وجود دارند. اگر میزان ذخایر معادن، درست شناسایی شوند می‌توان صنایع درخوری را به وجود آورد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، بابیان اینکه صنعت در ایران تقاضامحور است، گفت: در ایران صبر می‌کنیم برای ذخایرمان مشتری ایجاد شود و باتوجه به انتظاراتی که مشتریان از ما دارند، جلو می‌رویم. آن‌گونه که باید، به داشته‌ها و ذخایرمان توجه نداریم و براساس آن برنامه‌ریزی و بازاریابی نمی‌کنیم.
اکبریان در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی با نگرش توسعه پایدار، تا چه میزان می‌تواند در رفع چالش‌های اکتشاف تاثیرگذار باشد، گفت: یک انتقاد نسبت به برگزاری همه نمایشگاه‌ها در کشور مطرح است و آن اینکه در یک بازه زمانی مشخص، چندین نمایشگاه و همایش با یک موضوع برگزار می‌شود که کارآیی را می‌گیرد اما کشورهایی که چندان در زمینه ذخایر معدنی غنی نیستند در سال یک همایش بزرگ برگزار می‌کنند که بسیار تاثیرگذار است.
وی در ادامه بابیان اینکه در زمینه اکتشاف باید یک مطالبه‌گری بزرگ ایجاد شود، گفت: باید منتظر رخ دادن انقلاب در اکتشاف باشیم. از این‌رو در نگرش‌ها باید تغییر ایجاد شود و زیرساخت‌های اکتشافی را در کشور باید فراهم کنیم.
این فعال اقتصادی ادامه داد: در ساختار دولت، یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها در اکتشاف، سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی است و کارشناسان این سازمان در این زمینه تجربه کافی دارند اما علاوه‌بر این، میزان بودجه و تجهیزاتی که این سازمان در اختیار دارد نیز باید نمره قابل قبولی بگیرد.
اکبریان در پایان گفت: مسئولان دولتی، باید به بخش اکتشاف توجه ویژه کنند. دولت باید به بخش‌خصوصی اعتماد بیشتری کند زیرا این بخش همواره امانت‌دار خوبی بوده و می‌تواند در شرایط حساس به کمک دولت بیاید.

عناوین برگزیده