تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۶۹۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد ۱۸ درصدی فعالیت‌های اکتشافی شرکت مس

می متالز - شهریار متوکل گفت: پیشرفت فیزیکی فعالیت‌های اکتشافی تاکنون ۱۸ درصد جلوتر از برنامه مصوب شرکت ملی صنایع مس است. به گفته متوکل رویکرد شرکت مس تأکید بر سیاست‌های اکتشافی در مناطق کم برخوردار با هدف ایجاد اشتغال‌زایی است.
رشد ۱۸ درصدی فعالیت‌های اکتشافی شرکت مس

به گزارش می متالز، شهریار متوکل مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه با اعلام این خبر درباره مهم‌ترین اقدامات امور اکتشافات و مهندسی توسعه گفت: انجام عملیات حفاری، لاگینگ، نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌ها در استان‌های مرکزی، جنوبـی، شمال و شمال غرب کشور از دیگر فعالیت‌های اکتشافی در دست انجام امور اکتشافات است که تاکنون بیش از 32700 متر حفاری مغزه گیری به انجام رسیده است.
وی با تأکید بر نگاه ویژه شرکت ملی صنایع مس ایران به امر اکتشافات معدنی گفت: حوزه اکتشافات در شرکت مس به‌عنوان پشتوانه‌ای برای تداوم تولید و اجرای طرح‌های توسعه با نگاه ایجاد سرمایه ملی و اشتغال‌زایی خصوصاً در مناطق محروم کشور در نظر گرفته شده است.
متوکل ادامه داد: در همین راستا، فعالیت‌های اکتشافی مبسوطی در شرکت مس برنامه‌ریزی‌ شده است که از آن جمله می‌توان به انجام فعالیت‌های اکتشافی در پهنه «بنه‌احمد» با وسعت 2000 کیلومترمربع در جنوب استان کرمان اشاره کرد.
مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه با بیان این‌که به دنبال مطالعات گسترده متالوژنی در کشور و پهنه‌بندی نواحی مستعد کانی‌سازی مس و عناصر وابسته، پهنه جنوب جازموریان‌-‌غرب جیرفت به لحاظ رخداد کانه‌زایی تیپ سولفید توده‌ای (VMS) مستعد شناخته شده است اظهار داشت: به‌منظور شناسایی و پی‌جویی کانسارهای معدنی در این منطقه محروم، مجوز انجام فعالیت‌های اکتشافی در پهنه «بنه احمد» از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان درخواست شد که خوشبختانه این مهم مورد موافقت آن سازمان محترم و وزارت متبوع قرار گرفته است.
متوکل تصریح کرد: در این راستا طی تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان و شرکت ملی صنایع مس ایران، انجام مطالعات اکتشافی مرحله شناسایی و پی‌جویی بر طبق مفاد دستورالعمل فراخوان پهنه‌های اکتشافی آغاز شده است.

به گفته مدیر امور اکتشافات و مهندسی همچنین توسعه سرعت‌بخشی به عملیات اکتشافی در پروانه‌های اکتشافی صادر شده و همچنین احیای محدوده‌های اکتشافی راکد و اقدام جهت توسعه عملیات اکتشاف در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه‌ای از این فعالیت‌ها می‌توان به اخذ پروانه بهره‌برداری کانسار مس «کرور» واقع در جنوب استان کرمان که از جمله مناطق کمتر برخوردار کشور است و پیگیری و اخذ گواهی کشف کانسارهای «سرمشک« (در جنوب محدوده درآلو) و «رضی آباد دلفارد» اشاره کرد.

متوکل با اشاره به این‌که همچنین درخواست اخذ مجوزهای قانونی و صدور پروانه اکتشاف محدوده‌های مستعد معدنی برآمده از مطالعات پهنه‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران با وسعت بیش از 1000 کیلومترمربع به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان و جنوب استان کرمان ارائه شده است بیان کرد: در این زمینه همکاری و مساعدت سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جهت تسریع در صدور مجوزهای قانونی به‌منظور اخذ پروانه‌های اکتشاف می‌تواند به‌عنوان گامی بلند در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار کشور به‌ویژه در مناطق محروم حائز اهمیت بسیار باشد.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده