تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۶۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه:

اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ارومیه افتتاح می شود

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی ارومیه از افتتاح اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ارومیه خبرداد.
اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ارومیه افتتاح می شود

به گزارش می متالز، حسن انتظار در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و واحد های نمونه کیفی استاندارد که دراتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد افزود: اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه ‌که قبلا در تبریز فعال بود در سال جاری در ارومیه افتتاح خواهد شد. 

انتظار با اشاره به اینکه استان به دلیل همرزی با کشور های هم مرز با اروپا موقعیت خوبی برای تبادلات دارد تصریح کرد: فعالین اقتصادی آذربایجان‌غربی در اسرع وقت نسبت به تهیه و یا تمدید کارت‌های بازرگانی خود اقدام کنند تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن شرایط انتقال اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه به ارومیه را فراهم کنیم.

وی‌با اشاره به اینکه برخی بخشنامه ها،‌ تولید کنندگان را فلج کرده است خاطرنشان کرد:  تصمیم گیری های کلان، خرد جمعی و تفکر سیستمی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این موضوع استفاده شود.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه، اقتصاد شفاف را ابزار اصلی ارتباطات بین‌المللی ‌ذکر کرد و افزود: روابط اقتصادی کشورمان با بسیاری از کشورها بهتر شده و امیدواریم قدم‌های موثرتری در این زمینه برای اعتلای اقتصاد کشور و دست یابی به بازار اروپا  برداشته شود.

انتظار تصریح کرد: امروزه صنعت غذایی یکی از موضوعات اساسی مطرح شده در جهان است و مردم امنیت و سلامت غذایی را می‌طلبند و اگر کنترل کیفی محصولات تولیدی در این زمینه به خوبی صورت نگیرد ضربات مهلکی به پیکره اقتصاد کشور وارد خواهد آمد. با لابی گری های انجام شده، تیم اقتصادی استان برای سال آینده، بازار چین و آلمان را برای تجارت و صادرات هدف قرار داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: باید از ظرفیت مرزهای آذربایجان غربی برای رونق اقتصادی استفاده شود.

رضا حسینی در آیین تجلیل از صادرات کنندگان نمونه و واحد های نمونه کیفی استاندارد استان افزود: ‌آذربایجان غربی با داشتن٩ بازارچه وپایانه مرزی یک ششم پایانه های صادرات و واردات کشور را به خود اختصاص داده که این یک ظرفیت برای توسعه استان است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت و شرایط مرزی آذربایجان غربی بسیار ویژه است اظهار کرد:باید از قابلیت های مرزی و جغرافیایی منطقه خود بخوبی استفاده شود.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: ‌تجارت فرامرزی یک پدیده نو برای تجارت است و تیم اقتصادی استان برای سال آینده بازار هند و پاکستان را جز بازار های هدف صادراتی خود قرار دادند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز گفت: امسال 1.3 میلیون تن کالا از طریق مرزهای آذربایجان غربی صادر شده است.

جعفر صادق اسکندری در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه وواحدهای نمونه کیفی استاندارد که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد افزود: امسال  بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات خارجی کالا و خدمات فنی و مهندسی در استان را شاهد بودیم  ‌که نشان از شکستن رکورد صاردات در استان است.

 اسکندری  با تاکید بر اینکه روند 10 ساله صادرات در استان ثابت بوده است، اظهار کرد: از سال گذشته با توجه به بحران اقتصادی در کشور و بر مبنای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی توجه ویژه شده و امسال بالغ بر یک میلیارد دلار از برنامه راهبردی استان تحقق یافته است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن وتجارت آذربایجان غربی بااشاره به اینکه برنامه راهبردی صادرات خدمات فنی و مهندسی استان در سال جاری بالغ بر 130 میلیون دلار بوده تصریح کرد: رشد صادرات در سال های اخیر باعث رشد ٣ درصدی اشتغال در استان شده است.

اسکندری با بیان اینکه 818 میلیون دلار از کالاهای صادراتی از طریق مرزهای استان صادر شده است، اضافه کرد: امسال 1.3 میلیون تن کالا از طریق مرزهای استان صادر شده وبا برنامه ریزی های صورت گرفته درصدد صادرات به ٥٠ کشور دنیا در آینده نزدیک هستیم.

وی با بیان اینکه صادرات کالا از استان از نظر وزنی بالغ بر 78 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، خاطرنشان کرد: صادرات کالاها از استان از نظر دلاری و ارزشی رشدی بالغ بر 129 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ‌برای رونق تولید ،اشتغال زایی‌ و صادرات غیر نفتی دراستان سازمان صنعت ،معدن  و تجارت برنامه هایی در قالب اقتصاد مقاومتی،‌توسعه تجارت خارجی، ارتقای شاخص های بهره وری،‌ ارتقای مهارت های مدیریتی و همکاری با پنج بازار عراق،  ترکیه، آذربایجان،‌ نخجوان وچین را جز اولویت ها خود قرار داده است.

در ادامه این مراسم از ٢٧ صادرکننده نمونه استان و ١١ واحد نمونه کیفی استاندارد استان تجلیل شد.

عناوین برگزیده