تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۷۰۰۲
سرویس خبر : انرژی
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران:

۳۳ پروژه ملی برای افزایش توان تولید نفت/ انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در هفته آینده

می متالز - دهقان گفت: برای افزایش تولید نفت ۳۳ پروژه تعریف شده است که در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه خواهد داشت.
۳۳ پروژه ملی برای افزایش توان تولید نفت/ انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در هفته آینده

به گزارش می متالز، رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضا مرحله اول قرارداد‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت اظهار کرد: در پاییز سال گدشته  در اوج مذاکرات با شرکت‌های بین المللی نفت بودیم که امضای این قرار داد برای پیمان کاران ایرانی از طرف وزیر نفت مطرح شد.

وی افزود: ایده افزایش توان تولید نفت در آن روز‌ها شکل گرفت و بعد از آن یک کارگروه گسترده تشکیل شد. شورای اقتصاد و سازمان برنامه بودجه در تیرماه مجوز این قرارداد‌ها را صادر کرد.

دهقان گفت: ۳۳ پروژه برای افزایش توان تولید نفت در نظر گرفته شده است که سه پروژه متعلق به شرکت مناطق مرکزی، چهار پروژه مربوط به شرکت نفت فلات قاره‌ و ۲۶ پروژه مختص شرکت نفت مناطق نفت خیز جنوب است. حفاری ۲۸۰ حلقه چاه و ترمیم بیش از  ۱۷۰۰ چاه با محوریت  ترمیم و توسعه سطوح از دیگر موارد قابل اجرا در بسته‎های قراردادی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‎برداری کشور است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، سرمایه‌گذاری مصوب طرح را ۶,۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۹۷۹ میلیون دلار نیز هزینه تامین مالی در تعهد دولت است.

دهقان میزان افزایش تولید روزانه حاصل از اجرای کامل ۳۳ بسته کاری را حدود ۲۸۰ هزار بشکه و تولید تجمعی برآورد شده را ۴۱۰ میلیون بشکه عنوان کرد که در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تشریح کرد: ۸۰ درصد تامین مالی هر یک از بسته‌های قراردادی این طرح از طریق SPV (صبااروند) که قرارداد آن به صورت بیع متقابل با شرکت ملی نفت ایران امضا شده است، تامین می‌شود و ۲۰ درصد آن باید از طرف پیمانکاران طرف قرارداد تامین شود.

وی  گفت: به این منظور، هفته آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر می‌شود و امیدواریم تا پایان سال نیز ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر از این اوراق منتشر شود.

دهقان در پایان بیان کرد: SPV از طریق اوراق و دیگر روش‌ها برای تامین ۸۰ درصد منابع مالی مورد نیاز در اجرای این طرح اقدام خواهد کرد.

عناوین برگزیده