تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۷۰۲۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

محدودیت عرضه خودرو، مانعی برای تنطیم قیمت بازار/پژو ۲۰۶ گرانتر شد

می متالز - عدم عرضه کافی خودرو از سوی خودروسازان نه تنها مانع کاهش قیمت‌ها در بازار شده است، بلکه در مورد برخی خودروها شاهد افزایش قیمت نیز هستیم.
محدودیت عرضه خودرو، مانعی برای تنطیم قیمت بازار/پژو ۲۰۶ گرانتر شد

به گزارش می متالز، هر چند به گفته مسئولان و خودروسازان قرار بود پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، شاهد تعدیل قیمت خودرو در بازار باشیم اما عدم عرضه کافی  خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز مانع از این اتفاق شده و در حال حاضر خودروهای داخلی در بازار همچنان با قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند، در عین حال در برخی موارد نیز شاهد افزایش قیمت برخی خودروها هستیم.

در این مورد باید به رشد قیمت حدود یک میلیون تومانی پژو 206 طی روز جاری اشاره کنیم، پژو 206 تیپ 2 طی روزهای اخیر در بازار با قیمت 60 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شد که قیمت این خودرو امروز به 61 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. همچنین پژو 206 تیپ 5 با افزایش قیمت یک میلیون تومانی امروز در بازار با قیمت 72 میلیون تومان معامله شده است.

در مورد پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز باید به افزایش 800 هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره کنیم که هم اکنون 72 میلیون و 200 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. روز گذشته نیز شاهد افزایش قیمت 2 میلیون تومانی رانا در بازار بودیم و این خودرو با قیمت 61 میلیون تومان عرضه شد.

رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار در شرایطی همچنان ادامه دارد که بازار با رکود خرید و فروش مواجه است و در این وضعیت، افراد زیادی که در ماه‌های گذشته به صورت هیجانی اقدام به خرید خودرو کرده بودند، حالا منتظرند تا شاید باز هم قیمت‌ها بالاتر رود و برای فروش خودروهایشان اقدام کنند. در مقابل، خریداران نیز دست نگه داشته‌اند و حاضر به پرداخت رقم‌های نجومی برای خرید خودرو نیستند.

عملکرد شرکت‌های خودروساز نیز با وجود اینکه قیمت محصولاتشان را تا 5 درصد زیر قیمت کارخانه افزایش داده‌اند، در جهت تنظیم بازار خودرو و قیمت‌ها نبوده و همچنان شاهد قیمت‌های بالا در بازار خودرو هستیم. عرضه فوری خودرو مهمترین راهکار تعدیل قیمت‌ها در بازار است که فعلاً خودروسازان توجهی به آن ندارند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد گفت: شرکت‌های خودروساز اعلام کردند که محصولاتشان را 5 درصد زیر قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌کنند، همین مسئله باعث تشدید قیمت‌ها در بازار شد چرا که همزمان با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، عرضه خودرو رشدی نداشت و در نتیجه اعلام خبر افزایش قیمت کارخانه‌‌ها تنها باعث ادامه روند قیمت‌های بالای خودرو در بازار شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با طرح این سوال که در شرایطی که خودروسازان قصدی برای فروش فوری خودرو ندارند، چه دلیلی برای اعلام قیمت‌های بالای خودروها وجود دارد؟ افزود: اعلام این خبر در وضعیتی که فروش فوری و 15 روزه خودرو توسط خودروسازان صورت نمی‌گیرد، تنها باعث تشدید قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.

وی با اشاره به عرضه قطره‌ چکانی خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز و اعمال قیمت‌های غیرمنطقی برای محصولات، اظهار داشت: رشد 60 تا 100 درصدی قیمت خودرو در بازار باعث شده تا بازاری غیر واقعی شکل گیرد و در این وضعیت، اختلاف زیادی بین قیمت خودرو در شرایط فعلی نسبت به ماه‌های قبل وجود دارد که باعث رکود بازار خودرو شده است.

به گفته مؤتمنی، اعلام قیمت‌های بالا برای خودروهای داخلی در شرایطی که کارخانه‌ها، خودرو عرضه نمی‌کنند تنها تأثیر روانی بر بازار داشته و قیمت‌های بالا در بازار خودرو را به همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به قیمت 35 میلیون و 300 هزار تومانی سایپا 131 در بازار، گفت: سایپا 111 با قیمت 38 میلیون و 200 هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت تیبا نیز در بازار 41.5 میلیون تومان است. همچنین قیمت تیبا هاچ‌بک به 44 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سراتو به 200 تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد قیمت محصولات ایران‌ خودرو نیز گفت: سمند LX با قیمت 59.5 میلیون تومان و پژو 405SLX با قیمت 59.5 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

وی افزود: رانا 61 میلیون تومان، 207 دنده اتوماتیک 107 میلیون تومان، تندر دنده‌ای 93 میلیون تومان، تندر پلاس اتومات 112 میلیون تومان و پژو 2008 به قیمت 222 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: قیمت هایما S7 در بازار 193.5 میلیون تومان و سوزوکی ویتارا 297 میلیون تومان است.

موتمنی اعلام قیمت‌های بالا برای خودروهای داخلی در وضعیتی که خودروسازان، خودرویی عرضه نمی‌کنند را عاملی برای ایجاد تنش در بازار عنوان کرد و گفت: در این شرایط، نهادهای نظارتی سکوت کرده‌اند و واکنشی نسبت به عملکرد خودروسازان ندارند.

عناوین برگزیده