تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۸۷۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

با قوانین داخلی صادرات را محدود نکنیم

می متالز - تولیدکنندگان حوزه صنایع معدنی پس از تحریم‌ها با مشکلاتی چون تامین مواد اولیه و نوسان نرخ دلار و بی‌ثباتی قیمت‌ها روبه‌رو شدند؛ مشکلاتی که تا حدی بازار آنها را با رکود روبه‌رو کرده است.
با قوانین داخلی صادرات را محدود نکنیم

به گزارش می متالز، البته سیاست‌هایی که در جهت پیمان‌سپاری ارزی از سوی دولت پیش‌گرفته شده، آنها را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است.


تحریم‌ها را دور می‌زنیم

آرش بهزادپور، مدیر فروش شرکت تجهیز صنعت هزاره اظهار کرد: شرکت ما واردکننده مقاطع فولادی و آلیاژهای خاص است که شامل انواع ورق‌ها، لوله و انواع اتصالات و سوپرآلیاژهایی می‌شود که در ساخت پروژه‌‌های فولادی و بهره‌برداری معادن از آنها استفاده می‌شود، البته این مواد در ایران تولید نمی‌شوند. این درحالی‌است که اگر زنجیره فولاد کشور کامل شود، در آینده نیاز بیشتری به انواع آلیاژهای خاص در کشور می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها تاثیری بر واردات داشته است، گفت: تمرکز واردات ما بیشتر بر کشورهایی همچون اروپا و ژاپن بود اما درحال‌حاضر با توجه به شرایط تحریم، واردات تا حدی محدود شده است. البته هم‌اکنون از طریق دفترهای دیگر اقدام به واردات می‌کنیم و به طور مستقیم وارد عمل نمی‌شویم. به عبارت دیگر با دور زدن، کالاهای موردنیاز صنعت فولاد را وارد می‌کنیم.


پیمان‌سپاری ارزی صادرات را محدود کرده است

همچنین حامد فلاحتی کارشناس فروش سیم و کابل یزد عنوان کرد: شرکت سیم و کابل یزد قادر به تولید کابل‌های فشار ضعیف و قوی است. فلاحتی در ادامه خاطرنشان کرد: به خاطر دانش فنی و نیروهای متخصص قادر شده‌ایم که کابل‌های تخصصی برای صنایع مختلف ازجمله صنعت فولاد، صنایع ریلی و سکوهای نفتی و... را تولید کنیم. البته تولید کابل فیبر نوری نیاز به فناوری خاصی دارد که در این زمینه ورود نکرده‌ایم اما تا پیش از این با شرکت‌های مهم خارجی مانند شرکت دنیلی ایتالیا کار کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه دستاوردهای بومی در این صنعت داشته‌اید، عنوان کرد: کابل یک صنعت جهانی با استانداردهای جهانی است و چندان حیطه بومی تعریف‌شده‌ای ندارد اما می‌توان کابل‌هایی را تولید کرد که پاسخگوی نیاز داخل به خارج باشد و واردات را بی‌نیاز کرد. برای نمونه می‌توان کابل‌های ابزار دقیق با کیفیت بالا را در داخل تولید کرد تا نیازی به واردات آن وجود نداشته باشد.
فلاحتی درباره وضعیت بازار عنوان کرد: بازار در چند سال گذشته، بازار به‌نسبت خوبی بود تا اینکه امسال با افزایش نرخ ارز روبه‌رو شدیم و موضوع تحریم‌ها نیز بر بازار اثرگذار شد. از سوی دیگر با مشکلات تامین مواد اولیه و موضوع گمرک و سامانه‌هایی که برای گمرک به‌وجود آوردند، روبه‌رو شدیم. از این‌رو در تامین مواد اولیه نیز با مشکل روبه‌رو شدیم.
وی درباره تامین مواد اولیه اظهار کرد: ‌برخی مواد اولیه در داخل تامین می‌شود، برخی را خودمان تولید می‌کنیم و یک‌سری از مواد هم توانایی ساخت آن در داخل وجود ندارد مانند کابل فشار قوی که مجبور به واردات آن هستیم.
فلاحتی دربار تاثیر تحریم‌ها بر حوزه کاری آنها خاطرنشان کرد: با تحریم‌ها بیشتر شرکت‌های خارجی دیگر حاضر به همکاری با ما نیستند مانند کره جنوبی یا چین که امکان مبادله بانکی بین ما با آنها وجود ندارد، بنابراین دیگر به‌راحتی با ما کار نمی‌کنند. وی با اشاره به سیاست‌های برگشت پول ارز به خزانه دولت عنوان کرد: برخی تاجران از کشورهای عراق و افغانستان در ایران با ریال کار می‌کردند و بسیاری از شرکت‌های داخلی به این کشورها صادرات داشتند، یا به کشورهای روسیه، ارمنستان و کشورهای افریقایی صادرات داشتیم یا برای سوریه قرارداد نیز بسته‌ایم اما این موضوع پیمان‌سپاری سبب شد این کشورهای هدف صادراتی را نیز از دست بدهیم چراکه این کشورها پس از تبدیل دلار به ریال به ما ریال پرداخت می‌کردند. از این‌رو همین موضوع میزان صادرات ما را با کاهش روبه‌رو کرده است. اگر بخواهیم با آمار میزان کاهش صادرات را عنوان کنیم، صادرات ما پس از قانون پیمان‌سپاری ارزی از ۱۰۰درصد به ۲۰درصد کاهش یافته است.
فلاحتی در ادامه خاطرنشان کرد: نه‌تنها برای صنعت ما که برای بیشتر صنایع مانند کاشی و سرامیک و سیمان نیز پیمان‌سپاری ارزی مشکل به‌وجود آورده و سبب کاهش میزان صادرات آنها به کشورهای همسایه شده است. وی تاکید کرد: برای تعهدات ارزی باید بستر آن مهیا باشد، به این معنا که اگر ما ارز دریافت کردیم باید آن را تحویل بدهیم. این درحالی‌است که ریال دریافت می‌کنیم بنابراین چگونه می‌توانیم در برابر آن دلار پرداخت کنیم. فلاحتی ادامه داد: موضوع دیگر ثابت نبودن نرخ دلار است چراکه اگر تاجران بدانند که نرخ دلار در یک بازه زمانی ثابت خواهد ماند، قادر به تصمیم‌گیری بهتری خواهند بود و می‌توانند سود و زیان خود را برآورد کنند اما اگر بازار ثبات نداشته باشد، نمی‌توان در بازار باقی ماند.


مشکل تامین مواد اولیه داریم

درباره وضعیت بازار و مشکلات تولیدکنندگان، احد خوشرو، مدیرعامل شرکت گروه توسعه صنعتی آسیامجد اظهار کرد: شرکت ما تولیدکننده سنگ‌های برش و سایش است که در صنایع فولاد و ریخته‌گری و در اسکلت‌های فلزی و نفت و گاز به کار برده می‌شوند. سنگ‌های سایش و برش، ویژه عملیات سنگ‌زنی هستند یعنی با این نوع سنگ‌ها هر نوع فولاد و چدن را می‌توان برش داد و سایش کرد.
 وی در پاسخ به این پرسش که مشابه شرکت شما چه تعداد شرکت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه چند شرکت در کشور فعالیت می‌کنند اما بیشترین رقابت ما با چین است، البته تولیدات چینی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. این تولیدکننده صنعتی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون وضعیت بازار چگونه است، عنوان کرد: مشکل اصلی ما درحال‌حاضر تامین مواد اولیه است که به واردات وابستگی دارد. حدود ۶۰ تا ۷۰درصد مواد اولیه محصولات ما وارداتی هستند و این موضوع سبب شده نوسان قیمتی روی محصولات ایجاد شود. مشکل بعدی، تامین ارز برای واردات است که شرکت ما به عنوان تولیدکننده در ۶ ماه گذشته بزرگ‌ترین چالش را تامین ارز می‌داند.
وی در پاسخ به این پرسش که نرخ محصولات شما همراه با تحولات ارزی تا چه اندازه افزایش یافته است، بیان کرد: بهای محصولات ما نیز افزایش یافته، البته نه به اندازه‌ای که ارز افزایش پیدا کرده اما از آنجا که ۶۰ تا ۷۰درصد محصولات شرکت به واردات بستگی دارد، به همان اندازه نیز محصولات ما گران شده‌اند.
خوشرو در ادامه تصریح کرد: البته مشابه محصولات ما به کشور وارد می‌شود، هرچند یک روزی رقیب محصولات ما کالای بی‌کیفیت چین بود اما هم‌اکنون دروازه واردات باز است و کشورهای مختلف، مشابه محصولات شرکت ما را وارد می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چندی پیش قانون منع واردات از سوی دولت به صورت بخشنامه درآمد، آیا همچنان این محصولات وارد می‌شوند، گفت: در کنار این موضوع که مواد اولیه را نمی‌توانیم به کشور وارد کنیم، شاهد واردات محصولات مشابه به کشور هستیم. اگر به گمرک بندرعباس سر بزنید، شاهد هستید که سنگ ترخیص می‌شود. این در حقیقت مبادی قانونی است و از مبادی غیرقانونی شاهد واردات بیشتر به داخل کشور هستیم.
این تولیدکننده سنگ برش در ادامه عنوان کرد: البته محصولات ما به کشورهای عضو سی‌آی‌اس و کشورهای اطراف صادر می‌شود.
خوشرو در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها مشکلی برای تولید و صادرات شما ایجاد نکرده است، گفت: تولیدکنندگان به تحریم‌ها عادت کرده‌اند.
وی اظهار کرد: ابتدا به ما شوکی وارد می‌شود اما پس از آن تولیدکننده شروع به دور زدن تحریم‌ها می‌کند. در هر صورت در دوران تحریم، هم راه‌های واردات مواد اولیه و هم راه صادرات را می‌توان پیدا کرد.
خوشرو در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات این روزهای ما، قوانین دست‌وپاگیر دولتی است. قوانین آنی بسیار دردساز شده‌اند چراکه امروز شاهد یک قانون و فردا شاهد قانون دیگری هستیم.
وی افزود: این قوانین قدرت تصمیم‌گیری را از تولیدکننده می‌گیرد، به گونه‌ای که برای فردای خود، قادر به تصمیم‌گیری نیست. همین موضوع باعث شده مصرف‌کننده نیز ضرر کند چراکه مصرف‌کننده ما جامعه صنعتی است. تمام مراحل تولید مانند زنجیره هستند و ایجاد مشکل برای یک بخش، سایر بخش‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند.

عناوین برگزیده