تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۸۸۴۸
سرویس خبر : زمین شناسی
در کارگاه آموزشی آشنایی با روش‌های ژئوفیزیک هوابرد مطرح شد:

۴۷هزار کیلومتر پرواز خطی ژئوفیزیک هوایی طی سال جاری با وجود تحریم‌ها

می‌متالز - کارگاه آموزشی ژئوفیزیک هوایی به همت مدیریت ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد.
۴۷هزار کیلومتر پرواز خطی ژئوفیزیک هوایی طی سال جاری با وجود تحریم‌ها

به گزارش می‌متالز، کارگاه آموزشی آشنایی با روش‌های ژئوفیزیک هوابرد که با حضور جمع گسترده‌ای از متخصصان و پیشکسوتان این عرصه و همچنین احمد تواهن معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و پروفسور ویلیام ردولف در این سازمان برگزار شد، به ارائه آخرین دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش مطالعات ژئوفیزیک هوایی و بررسی تاریخچه و نمونه‌های کاربردی این روش، استفاده از هواپیما، بالگرد و پهباد در ژئوفیزیک هوایی و بررسی سیستم‌ها و روش‌ها پرداخت.

بر اساس این گزارش، مدیرکل ژئومتیکس و مجری طرح ژئوفیزیک هوایی این سازمان در ابتدای این نشست با طرح این سئوال چرا  باید مطالعات ژئوفیزیک هوایی در ایران انجام شود، گفت: عمق معدنکاری در ایران بر اساس آمار بسیار کم است که با توجه به ذخایر پنهان باید از ژئوفیزیک هوایی استفاده کنیم؛ زیرا این روش بسیار کاربردی است و جزو ارزان‌ترین روش‌ها برای دسترسی به ذخایر پنهان محسوب می‌شود.

مهندس سیدعلی اسماعیلی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال 1381 مطالعات ژئوفیزیک هوایی را آغاز کرد، خاطرنشان کرد: برای تکمیل این مطالعات و با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات موجود یک سری تجهیزات از جمله دو دستگاه بالگرد همراه با تجهیزات کامل برداشت داده تهیه شد.

وی ضمن اشاره به مشکلات موجود برای انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در کشور تصریح کرد:  با وجود همه مشکلات تیم ژئوفیزیک هوایی در سازمان به کار خود ادامه داد و خوشبختانه امروز به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته‌ایم.

به گفته مجری طرح ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای تربیت یک کارشناس در زمینه ژئوفیزیک هوایی باید بیش از یک میلیارد تومان باید هزینه کنیم که خوشبختانه در حال حاضر این سازمان 10 کارشناس خبره در این زمینه را در اختیار دارد.

اسماعیلی با بیان این‌که حفظ و نگهداری تجهیزات و نیروی انسانی برای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بایستی در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: باید ساختاری را ایجاد کنیم تا بتوانیم تجهیزات به دست آمده در این زمینه را ذخیره و  نگهداری کنیم و سپس بسط و توسعه دهیم.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: سیستمی مثل ژئوفیزیک هوایی که کاملا تحریم است نمی‌تواند در چارچوب قوانین خاص دولتی کارش را پیش ببرد و بایستی تدبیری بیندیشم تا ژئوفیزیک هوایی بتواند در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان این‌که در دور جدید فعالیت‌های ژئوفیزیک هوایی در این سال تاکنون بالغ بر 47 هزار کیلومتر خطی پرواز داشتیم، گفت: با وجود همه مشکلات تمامی مسئولان و پرسنل سازمان همراهی و کمک کردند تا این طرح به نتیجه برسد که بر همین اساس پروژه سقز جزو معدود مواردی بود که طی مدت سه ما  انجام و کار تعبیر و تفسیر اطلاعات نیز به پایان رسید و با اعلام نتایج محدوده‌ها به نام سازمان ثبت شد.

مجری طرح ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که امسال 3 پروژه بزرگ را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: ابتدا پروژه سقز در کردستان با 14 هزار کیلومتر پرواز خطی  و سپس فاز 2 خراسان شمالی با 18 هزار کیلومتر پرواز خطی را به اتمام رساندیم و در ادامه در بلوک مرکزی ایران نیز حدود 25 هزار کیلومتر پرواز خطی پرواز انجام دادیم که همه این فعالیت‌ها به مدد همکاری کلیه مسئولان و همکاران انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:

اکتشاف ژئوفیزیک هوایی حدود 8 درصد کشور را در بر می‌گیرد

در ادامه کارگاه آموزشی ژئوفیزیک هوایی، سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از ابتدای تشکیل تولید اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی و همچنین اکتشاف ذخایر معدنی کشور را به عنوان دو وظیفه اصلی  به عهده داشته است.

به گفته علیرضا شهیدی، از سال‌ 1338 که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تاسیس شد، شروع به تولید اطلاعات پایه کردیم که بستر  مناسبی برای فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی بود.

وی با بیان این‌که از سال 1377 نام این سازمان از سازمان زمین‌شناسی کشور به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تغییر یافت، تصریح کرد: از همان سال‌ وظیفه سیاستگزاری و اجرای پروژه‌های اکتشافی بر عهده این سازمان گذاشته شد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این سازمان به عنوان متولی اصلی امر اکتشاف در کشور از همان ابتدای تاسیس، در اکتشاف مواد معدنی حضور فعال داشته، افزود: انجام پروژه‌های اکتشافی را با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنیم و تاکنون تعداد زیادی پروژه‌های اکتشافی خرد و کلان انجام دادیم و خوشبختانه به موفقیت‌های خوبی در اکتشاف ذخایر معدنی دست یافته‌ایم.

شهیدی با بیان این‌که بر اساس سند چشم‌انداز  1404نیازمندیم ذخایر جدیدی در اختیار کارخانه‌های تولیدی قرار دهیم، افزود: وقتی ما می‌گوییم باید 55 میلیارد تن تولید فولاد یا یک و نیم میلیارد تن تولید آلومینیوم داشته باشیم مطمئنا باید در بخش اکتشاف بسیار دقیق‌تر و جدی‌تر حضور یابیم تا بتوانیم منابع مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی و آلومینیوم‌سازی را تامین کنیم.

این مقام مسئول، با بیان این‌که نیاز به اکتشاف ذخایر پنهان و زیرزمینی موجب شد تا از لایه خدماتی ژئوفیزیک هوایی استفاده کرده، تصریح کرد:  ژئوفیزیک هوایی یکی از روش‌های اکتشافی متدوال در کشورهای پیشرفته است، روشی بسیار سریع و نسبتا ارزان بوده و با استفاده مناسب از داده‌های برداشتی آن می‌توانیم به اکتشاف ذخایر و منابع پنهان معدنی بپردازیم.

به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دارای دو فروند هلیکوپتر و 2 سِت کامل تجهیزات ژئوفیزیک هوایی است و از جمله روش‌های مورد استفاده می‌وانیم به مگنتومتری، رادیومتری و الکترومغناطیس اشاره کنیم.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان این‌که برای نخستین بار مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در سال 1381 در استان سمنان با همکاری شرکت کانادایی آغاز کردیم، تصریح کرد:از آن موقع سعی کردیم نیاز خود به خارج کشور را کمتر کرده و در حال حاضر در حفظ و نگهداری تجهیزات، برداشت و تعبیر و تفسیر خودکفا هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس گروه ژئوفیزیک هوایی تاکنون حدود 522 هزار کیلومتر برداشت خطی در کشور داشته‌ایم که منجر به معرفی بیش از 600 تارگت اکتشافی شده است.

به گفته شهیدی، اکتشاف ژئوفیزیک هوایی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور حدود 8 درصد کشور را دربرمی‌گیرد که بسیار ناچیز است، در حالی که کشور استرالیا حدود 29.5 میلیون کیلومتر خطی پرواز داشته و از این میزان برداشت حدود 18.5 میلیون کیلومتر خطی آن فقط در دهه اخیر بوده است.

وی با بیان این‌که باید فاصله خود را در این زمینه با کشورهای پیشرو کم کنیم، تصریح کرد: همکاران ما در مدیریت‌های ژئومتیکس و اکتشاف با برنامه‌ریزی و بررسی ذخایر قابل توجه کشور در زون‌های سنندج-سیرجان، ارومیه-دختر، آذربایجان، البرز، مکران‌و... به این نتیجه رسیدند که نیازمند به برداشت حدود 2میلیون و 750 هزار کیلومتر برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی بوده تا بتوانیم در فاز اول خروجی مناسبی برای  اکتشاف ذخایر پنهان داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که زون‌های ساختاری زمین‌شناسی مستعد حاوی ذخایر پنهان به 25 بلوک تقسیم‌ شده، گفت:برداشت‌های ژئوفیزیکی 22  بلوک توسط بالگرد و 3 بلوک دیگر در صورت تامین اعتبار به وسیله هواپیما  (حدود 500 هزار کیلومتر خطی) انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان این‌که طبق برآوردها حدود 200 میلیون دلار ارزش اعتباری باید به این طرح اختصاص داده شود، تصریح کرد: منابع سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بسیار محدود است ولی با توجه به سیاست‌های سازمان و اولویت موضوع اکتشاف قسمت اعظم منابع اختصاص داده شده به بخش اکتشاف را در بخش ژئوفیزیک هوایی صرف می‌کنیم.

وی با بیان این‌که تلاش همکاران ما در بخش ژئوفیزیک هوایی باعث شده در حال حاضر فاصله زمانی ورودی و خروجی طرح‌ها کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد:  روز گذشته در کردستان شاهد رونمایی از آنومالی‌های ژئوفیزیکی پهنه سقز بودیم.

شهیدی با بیان این‌که برداشت‌های ژئوفیزیکی این پروژه از سوم خرداد سال جاری آغاز و در تاریخ 15 تیرماه پایان یافت، افزود: در این پهنه 14100 کیلومتر خطی برداشت توسط هلیکوپتر با فاصله خطوط پروازی 200 متر و ارتفاع ثابت 40 متر انجام شد و برای اولین بار طی مدت دو ماه تعبیر و تفسیر داده‌های برداشت شده توسط کارشناسان خبره گروه ژئوفیزیک هوایی انجام شد که امیدواریم ذخایر مگنتیت و طلای مناسبی را به استان معرفی کنیم.

عناوین برگزیده