تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۸۸۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (24 بهمن)

نقش حقوقی‌های بازار در هفته نیمه تعطیل / خرید و فروش سهامداران حقیقی چه بود؟

می متالز - بازار سهام در حالی این هفته را با شرایط نیمه‌تعطیلی سپری کرد که زیان 0.77درصدی در عملکرد هفتگی این بازار به ثبت رسید. در این هفته بازیگران عمده با خریدها و حمایت‌های خود در تمامی روزهای هفته، توانستند خالص خرید 95میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند.
نقش حقوقی‌های بازار در هفته نیمه تعطیل / خرید و فروش سهامداران حقیقی چه بود؟

به گزارش می متالز، بررسی جزییات خرید و فروش‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که در 3روز معاملاتی مزبور، سهامداران عمده بیشتر خریدار بودند تا فروشنده؛ به‌طوری‌که در تمامی روزها خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کردند.

در حالی معاملات روز یکشنبه با انتقال بیش از 40میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده آغاز شد که این جابه‌جایی بیشترین میزان در مقیاس هفتگی بود. روند مزبور در جریان معاملات روز سه‌شنبه نیز در همان مسیر جابه‌جایی نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده ادامه یافت. به این ترتیب بیش از 37میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران عمده منتقل شد.

در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز هر چند حقوقی‌ها همچنان خالص خرید مثبتی داشتند، اما این خرید با حجم به مراثب کمتری نسبت به روزهای قبل همراه بود. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات آخرین روز کاری هفته به 16میلیارد تومان رسید. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌ها در طول هفته با انتقال 95میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه بود.

معاملات روز چهارشنبه

معاملات روز چهار‌شنبه با خالص خرید 16میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه بود. در این روز سهامداران عمده مطابق با روال روزهای گذشته به خریدهای خود و یا به عبارت دقیق‌تر حمایت از نمادهای بانکی ادامه دادند؛ به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از خریدهای حقوقی‌ها در نمادهای بانکی بود. به این ترتیب خالص خرید بازیگران عمده در گروه بانکی به 13میلیارد و 600میلیون تومان رسید.  

در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت و بانک تجارت قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در «وبملت» به حدود 8میلیارد تومان رسید. بانک تجارت نیز با انتقال 2.2میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی روبرو شد. در نماد بانک ملت ، 8میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد.

در میان نمادهای فولادی نیز در حالی فولاد خوزستان شاهد تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده بود که گروه توسعه اقتصادی پایندگان امروز نیز بیش از 23میلیون سهم «فخوز» را واگذار کرد. در مقابل فولاد خراسان شاهد خرید 5میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود. در این میان خود «ومعادن» شاهد خرید 2میلیون سهمی توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان بود.

در میان نمادهای خودرویی نیز پارس خودرو با واگذاری 32میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی  شرکت ایرانی تولید اتومبیل -سایپا- روبرو شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در لیزینگ رایان سایپا نیز اقدام به واگذاری 54میلیون سهم کرد.

در مقابل سهامداران خرد ، بیشترین خرید را در بازار امروز در نمادهای سرمایه‌گذاری‌ توکا فولاد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید صورت گرفته در هر کدام از این دو نماد به ترتیب معادل 10میلیارد تومان و 9میلیارد تومان بود.

عناوین برگزیده