تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۸۹۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سوری‌ها خواستار سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک ایران

می متالز - سوریه وارد فاز جدیدی از ساختار اقتصادی و سیاسی خود در دوران پساداعش شده است.
سوری‌ها خواستار سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک ایران

به گزارش می متالز، به‌طوری‌که در چند ماه گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی مقام‌های سیاسی و اقتصادی ازسوی ایران در حال مذاکره با سوری‌ها هستند تا در جهت بازسازی این کشور قدم‌های لازم را بردارند؛ اتفاقی که می‌تواند موجب تحرک صنایع معدنی در حوزه‌هایی مانند کاشی و سرامیک، سیمان، گچ، آجر و آهن‌آلات شود.


امیدواری به روابط تجاری بیشتر

درباره توافق‌های جدید بین ایران و سوریه و زمینه همکاری بین دو کشور، کیوان کاشفی رئیس کارگروه مشترک ایران و سوریه عنوان کرد: پیش از جنگ، سوریه رقیب جدی ما در حوزه پوشاک، منسوجات و مواد غذایی بود. ساختار این کشور با عراق قابل‌مقایسه نیست. سوریه دارای تاجران خوب و باسابقه اقتصادی است و می‌توان با سهولت بیشتری نسبت به عراق با آنها کار کرد، بنابراین امیدواریم سال آینده سطح روابط تجاری ۳ برابر شود.


توافق‌های سیاسی و اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه درباره سفر هیات تجاری ایرانی به سوریه به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: تفاهمنامه‌ها و مذاکراتی که در این سفر انجام شد، ۲بعد داشت؛ یک بعد آن سیاسی بود که آقایان جهانگیری، اسلامی و همتی آن را انجام دادند و دیگری اقتصادی بود که بخش خصوصی با سرپرستی اتاق بازرگانی با طرف‌های سوری مذاکره کرد و همین امر منجر به انجام توافقنامه مهمی بین دو کشور شد که چند بند اساسی دارد.
کیوان کاشفی در ادامه اظهار کرد: یکی از این بندها ترانزیت کالا از ایران به سوریه است که درحال‌حاضر از طریق بندر مرسین ترکیه به لاذقیه سوریه انجام می‌شود و یک مسیر طولانی و پرهزینه است، به‌طوری‌که نرخ هر کانتینر ۴ هزار دلار است. ما توافق کردیم این مسیر از طریق خاک عراق طی شود.
 مسیر زمینی تهران – دمشق ۱۸۰۰ کیلومتر است و اینگونه ۵۰درصد هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بحث دیگر، ارتباطات بانکی بود که توافق شد در مرحله نخست از طریق صرافی‌ها و سپس از طریق شبکه بانکی مراودات مالی انجام شود.
رئیس کارگروه مشترک ایران و سوریه افزود: بحث سوم افزایش پروازها و راه‌اندازی بخش زیارتی سوریه بود که توافق‌های خوبی برای افزایش پروازها انجام شد.
کاشفی افزود: در این سفر اتاق بازرگانی مشترک دو کشور شکل گرفت اما شکل آن با بقیه متفاوت است. ۱۰ نفر از اتاق سوریه و ۱۰ نفر از اتاق ایران معرفی شدند که ریاست طرف ایرانی برعهده من است، ضمن اینکه ما ساختمانی در منطقه آزاد دمشق خریداری کردیم که قرار است تبدیل به مرکز تجارت ایرانیان و شرکت‌های ایرانی شود.


اولویت با بخش فنی – مهندسی و امور بازسازی

رئیس کارگروه مشترک ایران و سوریه درباره نیازهای سوریه و اولویت بخش خصوصی در این کشور گفت: با توجه به آغاز روند بازسازی و بازگشت امنیت به این کشور، درحال‌حاضر اولویت با بخش فنی – مهندسی و امور مرتبط با بحث بازسازی است و پس از آن صادرات برخی کالاهای غذایی در دستورکار است که در این سفر برخی تفاهمنامه‌ها در این زمینه منعقد شد.
کاشفی درباره خط اعتباری ایران برای سوریه گفت: اکنون خط اعتباری فعال نیست. در سال‌های گذشته دو خط اعتباری وجود داشت که بخشی از آن استفاده شد و بخش زیادی از آن به دلیل وجود نداشتن زیرساخت و ارتباطات، نتوانست برای بخش خصوصی کارکرد داشته باشد، به‌طوری‌که اکنون روابط تجاری دو کشور کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.
وی ادامه داد: ما با سوریه توافقنامه تعرفه ترجیحی و آزاد در بسیاری از کالاها به غیر از ۸۸ مورد داریم اما هیچ‌وقت اجرایی نشده است که برای اجرای آن نیازمند هماهنگی تخصصی بین گمرکات دو کشور هستیم.
رئیس کارگروه مشترک ایران و سوریه در ادامه گفت: پیش از جنگ، سوریه رقیب جدی ما در حوزه پوشاک، منسوجات و مواد غذایی بود. ساختار این کشور با عراق قابل‌مقایسه نیست. سوریه دارای تاجران خوب و باسابقه اقتصادی است و می‌توان با سهولت بیشتری نسبت به عراق با آنها کار کرد، بنابراین امیدواریم سال آینده سطح روابط تجاری ۳ برابر شود.
کاشفی در ادامه با اشاره به تمایل سوری‌ها برای خرید از ایران تصریح کرد: درحال‌حاضر تاجران سوری تمایل زیادی به همکاری و خرید از کشور ما دارند و خواهان سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک و برخی مواد غذایی تولید ایران هستند.
 ضمن اینکه شرکت مپنا قرارداد ساخت چند نیروگاه را امضا کرده و در سفر اخیر، کلنگ ساخت نیروگاه لاذقیه زمین زده شده است. کاشفی تاکید کرد: درحال‌حاضر آن‌چیزی که لازم است، تبادل اطلاعات و ارتباط تاجران با یکدیگر است تا شاهد جهش صادراتی باشیم.

عناوین برگزیده