تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۱۹
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۸۹۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گمرک ابلاغ کرد؛

اعلام سه شرط صادرات کالا‌های تولیدی در مناطق آزاد

می متالز - شرایط صادرات کالا‌های تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی گمرک ایران، اعلام شد.
اعلام سه شرط صادرات کالا‌های تولیدی در مناطق آزاد

به گزارش می متالز، علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی «شرایط صدور کالا‌های تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» را ابلاغ کرد.

کالا‌هایی که مشمول ممنوعیت و محدودیت در سرزمین اصلی می‌شود، با رعایت ضوابط زیر قابل صدور در مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی هستند.

۱. در صورتی که محصول تولیدی با ۱۰۰ درصد مواد اولیه خارجی تولید شده باشد، مشمول ممنوعیت و محدودیت‌های وضع شده جهت صادرات نمی‌گردد.

۲. در صورتی که محصول تولیدی با ۱۰۰ درصد مواد اولیه داخلی تولید شده باشد، مشمول ممنوعیت و محدودیت‌های وضع شده جهت صادرات می‌شود.

۳. در صورتی که محصول تولیدی با درصدی از مواد اولیه داخلی و خارجی تولید شده باشد، صادرات محصول تولیدی به میزان مواد اولیه به کار رفته در محصول (به میزان مازاد سهم مجاز ورود به داخل که بر اساس مصوبه کمیسیون ارزش افزوده مربوط به آن محصول قابل استحصال است) مشمول ممنوعیت و محدودیت‌های وضع شده جهت صادرات نیست و صادرات به میزان مواد اولیه داخلی به کار رفته در محصول مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده جهت صادرات خواهد بود.

لازم به ذکر است که ملاک عمل در خصوص موارد مذکور و تشخیص اینکه چه میزان کالا در مناطق تولید شده است، مصوبات کمیسیون ارزش افزوده (شورای عالی مناطق آزاد و ویژه) و گواهی تولید صادره توسط سازمان‌های عامل مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بوده و کلیه گواهی‌های مذکور از طریق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه به این دفتر واصل شده و از سوی این دفتر به گمرکات اجرایی ذیربط ابلاغ خواهد شد.

در مواردی که مطابق تصریح متن بخشنامه‌های ابلاغی ممنوعیت و محدودیت اعزام شده مشمول صادرات کالا‌های تولید شده در مناطق آزاد و ویژه نیز شود، (همچون ممنوعیت صادرات عین کالا‌های وارداتی از محل ارز رسمی و نیمایی) تصریح موصوف ارجحیت داشته و موارد مذکور در این بخشنامه موضوعیت نخواهد داشت.

اعلام سه شرط صادرات کالا‌های تولیدی در مناطق آزاد

عناوین برگزیده