تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۸۹۹۹
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس منطقه آزاد ارس مطرح کرد؛

گره خوردن منافع تجاری کشور‌های همسایه عاملی برای دور زدن تحریم ها / منطقه آزاد ارس قطب تولید محصولات گلخانه‌ای است

می متالز - نریمان گفت: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها، گره خوردن منافع کشور‌ها با یکدیگر است، آن زمان کشور‌های مدعی قدرت نمی‌توانند اقتصاد کشور‌ها را تهدید کنند.
گره خوردن منافع تجاری کشور‌های همسایه عاملی برای دور زدن تحریم ها / منطقه آزاد ارس قطب تولید محصولات گلخانه‌ای است

به گزارش می متالز، محسن نریمان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد در بین سایر مناطق آزاد اقتصادی شناخته می‌شود. این منطقه با چهار نقطه زون و دو فرمانداری برای افزایش رونق اقتصادی در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کند.

نریمان تاکید کرد: منطقه آزاد ارس قطب تولید محصولات گلخانه‌ای است و بزرگترین گلخانه  آن در منطقه جلفاست.

رئیس منطقه آزاد ارس ابراز کرد: یکی از مزیت‌های مهم این منطقه، ارتباط فرهنگی و تجاری مناسب با ارمنستان است که بیانگر منافع مشترک این دو کشور است.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های ظالمانه و زورگویانه، گره خوردن منافع کشور‌ها با یکدیگر است. آن زمان است که دیگر کشور‌هایی که ادعای قدرت دارند نمی‌توانند اقتصاد کشور‌ها را تهدید کنند.

رئیس منطقه آزاد ارس افزود: بسیاری از قوانین حاکم بر مناطق آزاد به مناطق ویژه تسری پیدا کرده است.

وی افزود: نه ماهه سال ۹۷ بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب شده است که بیش از ۹۰ درصد این سرمایه گذاری به سمت تولید سوق داده شده است. این منطقه در سال گذشته پذیرای ۶۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گزاری خارجی برای تولید انواع روغن بوده است.

نریمان تأکید کرد: تولیدات و صادرات اموراتی نیستند که به صورت دستوری توسط دولت‌ها تعیین تکلیف شوند بلکه باید بر اساس نیاز بازار‌های هدف برای تولید این محصولات برنامه ریزی شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: سال گذشته با ورود موج جدید تحریم‌ها به یکباره صادرات گوجه فرنگی ممنوع شد. این ممنوعیت به تجار و تولیدکنندگانی که با شرکت‌های قرارداد خود تعهدی را برقرار کرده و محصولات مورد نیاز آن‌ها را تولید کرده بودند ضرر بسیار زیادی وارد می‌کرد و ما نمی‌توانستیم این نوع گوجه فرنگی که از نژاد خاصی هم بود را در بازار داخلی مصرف کنیم.

وی گفت: در نهایت با دستور رسمی وزیر صمت صادرات برخی اقلام در مناطق آزاد، به روال گذشته بازگشت و متاسفانه صدای برخی افراد غیر کاشناس را هم درآورد.

نریمان ادامه داد: یکی از محصولاتی که در کشور به عنوان تولیدات خارجی مصرف می‌شود کفش دنیلی است که در منطقه آزاد ارس توسط نیروی انسانی ایرانی تولید و به بازار‌ها عرضه می‌شود، برندینگ برای کشور بسیار مهم است و ما در کنار ساخت برند‌های ایرانی به دنبال تولیدات تحت لیسانس برند‌های معتبر جهانی هستیم.

کاهش قابل توجه واردات به منطقه آزاد ارس

وی بیان کرد: منطقه آزاد ارس در سال ۹۷ میزان ۲۱۳ میلیون دلار صادرات انجام داده است که خوشبختانه با وجود فشار‌های بسیار زیاد خارجی این رقم نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده است. واردات در این منطقه هم با کاهش قابل توجهی به ۴۹ میلیون دلار رسیده است. این رقم در سال ۹۶ چیزی بالغ بر ۱۳۳ میلیون دلار بوده است.

رئیس منطقه آزاد ارس اضافه کرد: منطقه آزاد ارس هم اکنون دارای ۷۳ هکتار مساحت گلخانه ایست که قرار است در سال ۱۴۰۰ این سطح به ۳۰۰ هکتار برسد. صادرات محصولات گلخانه‌ای به ۱۸ هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳ برابری را تجربه کرده است.

هر ۱۶ ساعت یکبار، یک بخشنامه صادر می‌شود

وی تصریح کرد: در ۹ ماه گذشته هر ۱۶ ساعت یکبار یک بخشنامه جدید به دست رئسای مناطق آزاد می‌رسید که بسیار از آنها راه گشا و برخی دیگر نیز برای آزمون و خطا در مقابل فشار‌های تحریمی بود.

نریمان اظهار کرد: یکی از معضلاتی که منجر به تعطیلی ۳۰ درصد از مغازه‌های حامی مسافران شده است، ممناعت برخی کشور‌ها به فروش کالا‌های همراه مسافر است، کالا‌هایی که مورد نیاز گردشگران خارجی است و باید از طریق واردات تامین شود. این مشکل از طریق بخشنامه معاون اول تا پایان فروردین ماه سال آینده برطرف شده و قرار است با واردات محصولات مورد نیاز این مشکل رفع شود.

وی گفت: سال گذشته در نوروز ۹۶ بیش از ۴ میلیون نفر به منطقه آزاد سفر کرده اند، دوربین‌های مخصوص مناطق آزاد ورود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار ماشین به این منطقه را به ثبت رساندند.

مدیر پروازی نیستم

رئیس کل منطقه آزاد ارس ادامه داد: دو دفتر ثابت در تبریز و تهران مستقر کرده و به طور مستمر در هر دو آن‌ها حضور دارم، شاید تنها مدیری باشم که بیشتر روز‌های سال را در دفتر مستقر در جلفا سپری کرده است. به هیچ عنوان مدیر پروازی نیستم.

وی گفت: ساخت فرودگاه منطقه آزاد ارس به مرحله نهایی رسیده است، در جلسه‌ای که با رئیس سازمان محیط زیست داشتیم وی به صورت دوستانه توصیه کرد به جای ساخت فرودگاه منابع مالی را در حوزه‌های دیگر هزینه کنیم، اما معتقدیم ارس هم به فرودگاه نیاز دارد و باید مرز هوایی برای آن تعریف شود.

رئیس کل منطقه آزاد تاکید کرد: سرمایه گذاران خارجی زیادی برای ورود به ایران از مناطق آزاد عبور خواهند کرد. در حال حاضر منطقه آزاد ارس دارای ۶۰ سرمایه گذار خارجی است.

نریمان با اشاره به میزان بهره برداری از شرکت‌های تولیدی منطقه آزاد ارس گفت: میزان تولیدات ۴۴۰ واحد تولیدی که گواهی بهره برداری کسب کرده اند به ۶۸ هزار تن رسیده که این رقم در سال گذشته با وجود شرایط عادی چیزی بالغ بر ۴۵ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع منطقه آزاد در تولید گلخانه‌ای ۱۷۷ درصد، صادرات گلخانه‌ای ۱۶۰ درصد، گردشگری ۲۲ درصد، محصولات دامی ۳۳ درصد و ۲۵ درصد در تعداد واحد‌های تولیدی فناورانه دانش بنیان رشد داشته است.

رئیس کل منطقه آزاد ارس در پایان گفت: یکی از اقدامات ویژه‌ای که توسط استارتاپ‌های محلی در منطقه آزاد ارس شکل گرفته و موفق هم شد راه اندازی نرم افزار (بَلَد محلی) برای راهنمایی گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

در پایان این نشست خبری از پوستر چهارمین جشنواره بین المللی نقاشی روی تخم مرغ‌های نوروزی ارس رونمایی شد.

عناوین برگزیده