تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۴۱
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۹۰۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

امید به استقبال از یک نمایشگاه طلایی

می متالز - یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته در حالی ۲ تا ۵ اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد که نوسان‌های نرخ طلا باعث رکود این بازار شده است.
امید به استقبال از یک نمایشگاه طلایی

به گزارش می متالز، فعالان این حوزه بر این باورند که نوسان‌های ایجاد شده در نرخ طلا و همچنین دریافت مالیات ارزش افزوده، باعث کاهش تمایل مردم به خرید مصنوعات طلا شده است. از این‌رو مسئولان برای اینکه فعالیت تولیدکنندگان داخلی مختل نشود باید شرایط توسعه صادرات را فراهم کنند. سیاست‌های بانک مرکزی در اواخر سال گذشته سبب شد که حجم قابل توجهی از سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت بازار سکه حرکت کند. از این‌رو تولیدکنندگان طلا درصدد هستند با برگزاری نمایشگاه در شرایط تحریم‌ها گامی در جهت افزایش رغبت مردم به خرید طلا بردارند.


حضور پررنگ تولیدکنندگان داخلی

حجت شفائی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران، در این باره اظهار کرد: در حال‌حاضر رکود حاکم بر صنعت طلا و جواهر، ریسک شرکت در نمایشگاه را برای فعالان این حوزه افزایش داده است. وی با بیان اینکه فشار تحریم‌های خارجی و نوسان‌ نرخ ارز و طلا در ایران تمایل تولیدکنندگان داخلی را برای شرکت در نمایشگاه کاهش داده، افزود: با این حال در نهایت با رایزنی‌های بسیار با تولیدکنندگان داخلی طلا، به این نتیجه رسیدیم که این نمایشگاه برگزار شود. برخلاف پیش‌بینی‌ها در هنگام نام‌نویسی استقبال خوبی از این نمایشگاه شد و افزون بر ۱۳۰تولیدکننده داخلی طلا و جواهر برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند. به گفته این فعال اقتصادی، تحریم‌ها باعث شد که تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه بسیار محدود شود اما برخی از تولیدکنندگان مصنوعات از ایتالیا، ترکیه، آلمان و... در نمایشگاه حاضر خواهند شد. شفائی در ادامه بیان کرد: حضور پررنگ تولیدکنندگان داخلی، مشکل نبود شرکت‌کنندگان خارجی را برطرف کرد. نمایشگاه یک سکوی پرتاب برای توسعه صادرات است. از این‌رو تولیدکنندگان امیدوارند در شرایط کنونی، بخشنامه‌هایی که مخل صادرات هستند را منتفی کنند. این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که «بازار داخلی به‌دلایلی که بیان شد با چالش‌های عمیقی روبه‌رو است. آیا صادرات در شرایط فعلی چاره‌ای برای تعطیل نشدن کارگاه‌های تولیدکنندگان طلا و جواهر در داخل کشور دارد» گفت: بدون تردید توسعه صادرات می‌تواند راهکاری برای بقای تولیدکنندگان داخلی باشد. در سال‌های اخیر دریافت مالیات ارزش‌افزوده، تولیدکنندگان را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد.


دلایل کاهش خرید مصنوعات طلا

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران، ادامه داد: اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ عرضه سکه به بهانه تنظیم بازار سکه، بیشترین ضربه را به صنعت طلا و جواهر کشور وارد کرد چراکه سرمایه‌های مردم به سمت خرید سکه متمایل شد. این سیاست نه‌تنها حباب سکه را از بین نبرد بلکه به نوسان‌ّ نرخ آن بیشتر دامن زد. به‌نظر من این مسئله بزرگ‌ترین دلیل برای کاهش رغبت مردم به خرید مصنوعات طلا بود.
شفائی، با اشاره به تمایل مردم برای خرید طلای شمش و طلای آب‌شده بیان کرد: من به مردم توصیه می‌کنم طلای ساخته شده خریداری کنند چراکه علاوه بر داشتن شناسنامه، عیار آن مشخص است. خرید طلای آب‌شده این امکان را برای برخی افراد سودجو فراهم می‌کند که در عیار طلا دست ببرند و خریداران متضرر شوند. شفائی با بیان اینکه دریافت ارزش‌افزوده، رغبت مردم برای خرید مصنوعات طلا را کاهش داده، تصریح کرد: تنها راه خرید طلای مطمئن با عیار دقیق، طلای ساخته شده است زیرا تولیدکنندگان، کد شناسایی از اداره استاندارد کشور دارند. از این‌رو امکان تقلب در این طلاها بسیار کاهش پیدا می‌کند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه ۲ عامل مهم، تعیین‌کننده نرخ نهایی طلا در کشور است، بیان کرد: نرخ جهانی طلا و ارز، ۲ عامل مهم در تعیین نرخ طلاست.
درحال‌حاضر تولیدکنندگان طلا در کشور با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. تولیدکنندگان باید ارز حاصل از صادرات طلا را در سامانه نیما اظهار کنند اما برای جایگزین کردن این طلا، باید شمش را از بازار آزاد خریداری کنند و این عامل باعث کاهش صادرات طلا از سوی تولیدکنندگان داخلی شده است.
وی در ادامه بیان کرد: تولیدکنندگانی که اقدام به صادرات طلا می‌کنند برای بازگشت شمش باید ۴ درصد مالیات بر عملکرد پرداخت کنند و این مسئله باعث کاهش قدرت آنها شده است. راه برای صادرات مفید در کشور فراهم نیست و صادرکنندگان نمی‌توانند به نتیجه دلخواه دست یابند اما اگر شرایط برای صادرات مصنوعات فراهم شود بدون تردید ارز قابل توجهی برای کشور به‌همراه خواهد آورد.
شفائی در پایان درباره پیش‌بینی بازار طلا، گفت: من امیدوار به ایجاد ثبات در بازار طلا هستم. اگر این مهم محقق شود تکلیف تولیدکنندگان و مردم مشخص خواهد شد. بالا و پایین شدن لحظه‌ای طلا، ضربه شدیدی به تصمیم‌گیری مردم برای خرید طلا می‌زند اما اگر دولت و بانک مرکزی نظر فعالان بخش‌خصوصی را جویا شوند و آنها را اعمال کنند بدون تردید در سال آینده شاهد خروج از بحران‌های ایجاد شده خواهیم بود.


تلاش برای افزایش نقدینگی در دوره تحریم

همچنین در این زمینه، عبدالنبی مکابر، خزانه‌دار اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران بیان کرد: ذات نمایشگاه تبلیغ زنده است، به این معنا که تولیدکنندگان می‌توانند بدون واسطه محصول خود را به فروشندگان عرضه کنند. علاوه‌بر این باور دارم که نمایشگاه نوعی رسانه است چراکه می‌تواند به‌خوبی یک پیام را منتقل و به چرخه اقتصادی صنعت کمک کند. با این نگاه می‌توان به این نتیجه رسید که نمایشگاه به لحاظ جذب سرمایه تاثیرگذار است. وی در ادامه بیان کرد: تعریف کلاسیک صنعت، مجموعه مواد اولیه و سرمایه است اما امروز این مفهوم عمیق تغییر کرده و به نرم‌افزارها، دانش فنی، تفکر و هر چیزی که بازده اقتصادی را بالا ببرد، مفهوم صنعت داده می‌شود. بنابراین نمایشگاه را می‌توان در دسته صنعت جای داد و از آن انتظارات یک صنعت را مطالبه کرد. مکابر با بیان اینکه نخستین نمایشگاه صنعتی داخل کشور را عباس‌میرزا طراحی کرد، گفت: ما مکلف هستیم از علم روز در توسعه صنعت طلا و نقره بهره بگیریم. هدف تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه این است که بتوانند در جذب نقدینگی تلاش کنند. سال گذشته بانک مرکزی سکه ضرب کرد و لطمه سنگینی به تولیدکنندگان وارد شد چراکه در سال‌های گذشته، مردم در ماه‌های پایانی سال نقدینگی خود را به خرید مصنوعات طلا اختصاص می‌دادند. این فعال اقتصادی ادامه داد: این اقدام بانک مرکزی، رقابت ناخواسته‌ای بین مردم ایجاد کرد و حجم قابل توجهی از سرمایه مردم به سمت بانک مرکزی سرازیر شد. ماموریت نمایشگاه پیش رو نیز این است که با وجود اعمال تحریم‌ها در داخل کشور، حرکت نقدینگی را به سوی خرید مصنوعات طلا افزایش دهیم.

عناوین برگزیده