تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۵۵۶
کد خبر: ۹۱۲۱
سرویس خبر : انرژی
در کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران بررسی شد

اصلاح مسیر وزارت نفت برای صدور گواهی‌نامه کیفیت تجهیزات نفتی

می متالز - در نشست اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، گزارشی از وضعیت اجرایی قانون بودجه سال 96 کشور ارائه شد. همچنین در این جلسه، رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران در خصوص گواهی‌نامه کیفیت انجمن نفت ایران توضیحاتی داد. طی ماه‌های گذشته آیین‌نامه نظام یکپارچه صدور گواهی محصولات و خدمات صنعت نفت از سوی وزیر نفت ابلاغ و در پی آن، انجمن نفت ایران به عنوان صادرکننده این گواهی‌نامه معرفی شد.
اصلاح مسیر وزارت نفت برای صدور گواهی‌نامه کیفیت تجهیزات نفتی

به گزارش می متالز، همچنین در این نشست، نتایج بررسی اولیه کارگروه مطالبه‌گری بخش‌خصوصی در حوزه صنعت نفت توسط دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تشریح شد.

 فریدون اسعدی، مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در توضیح آخرین وضعیت اجرایی قانون بودجه سال 96 کشور، ابتدا تصویری از ارقام کلان سند دخل و خرج کشور را ارائه کرد. او با بیان اینکه جمع منابع عمومی دولت در بودجه سال 96 رقمی معادل 3468 هزار میلیارد ریال است، گفت: بودجه این سال با کسری تراز عملیاتی 80 هزار میلیارد تومانی بسته شد.

وی با اشاره به عملکرد شش ماهه بودجه سال جاری کشور، افزود: میزان تحقق منابع عمومی دولت طی این مدت در حدود 60 درصد و میزان تحقق درآمدها نیز حدود 65 درصد بوده است.

مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در این مدت را حدود 76 درصد عنوان کرد و گفت: عملکرد مجموع پرداخت نزدیک به 72 درصد بوده در حالی که شاهد تحقق 85 درصدی در پرداخت‌های هزینه‌ای هستیم.

اسعدی سپس افزود: میزان عملکرد پنج ماهه طرح‌های عمرانی در بودجه سال جاری نیز 15.3 درصد و در مدت شش ماهه حدود 22 درصد بوده است.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز در این جلسه، در خصوص نتایج بررسی اولیه کارگروه مطالبه‌گری بخش خصوصی در صنعت نفت، گفت: پس از جمع‌بندی نظرات و دیدگاه‌ها، تشکیل کارگروه متخصص حقوقی و اقتصادی با هدف آگاهی یافتن جامع از تمامی جوانب قراردادهای IPC و همچنین آگاهی دادن کامل این عرصه به بخش خصوصی در قالب دوره‌های تخصصی آموزشی، مورد تاکید قرار گرفت.

آهنگران افزود: در این مدل به دنبال آن هستیم که نقش وزارت نفت در شرایط فعلی آن که از لحاظ منابع دچار نقصان شده است باز تعریف شود به گونه‌ای که اجرا و مدیریت در قراردادهای جدید نفتی به بخش خصوصی واگذار شده و دولت در این زمینه صرفا نقش سیاستگذاری و نظارتی را برعهده گیرد.

در همین رابطه، رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با تاکید بر اینکه ضعف جدی بنگاه‌های بخش خصوصی صنعت نفت و تشکل‌های این بخش، عدم آگاهی لازم از قراردادهای جدی نفتی است، گفت: برای جبران این نقیصه، مقوله آموزش در خصوص قراردادهای IPC بسیار حائز اهمیت است از این رو، این موضوع در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد که مطالبه و خواسته‌های تدوین شده بخش خصوصی در صنعت نفت در اختیار وزارت نفت قرار خواهد گرفت.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز طی سخنانی با بیان اینکه صنعتگران برای ساخت تجهیزات صنعت نفت کشور باید مسیر تعاملی با وزارت نفت را در پیش گیرند، گفت: در وندرلیست وزارت نفت حدود 2400 شرکت تاییدشده وجود دارد، از این رو بخش خصوصی صنعت نفت کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی، امکان صادرات و ارزآوری نیز دارد.

فرزین انتصاریان با اشاره به تشکیل نظام گواهی‌نامه صدور کیفیت به دستور وزیر نفت، افزود: در همین رابطه پیش‌نویس قرارداد چهارجانبه‌ای از سوی انجمن مدیریت کیفیت ایران تدوین و پیشنهاد شد که به واسطه آن، این انجمن به عنوان مؤلف کیفیت تجهیزات نفت و سازمان ملی استاندارد نیز نهاد تاییدکننده معرفی شد و در حالی که انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و وزارت نفت نیز دو عضو دیگر این قرارداد هستند.

وی با اشاره به این اینکه این قراداد تاکنون اجرایی نشده است، افزود: در حال حاضر با توجه به تشکیل فدراسیون صنعت نفت ایران در اتاق بازرگانی، این ظرفیت ایجاد شده است که برای اصلاح مسیر کیفیت و صدور گواهی‌نامه کیفیت تجهیزات صنعت نفت، مذاکراتی با وزارت نفت صورت گیرد.

عناوین برگزیده