تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۵۰
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۹۵۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس هیات عامل ایمیدرو:

سرمایه گذاری در صنعت فولاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی اجتناب ناپذیر است

می متالز - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ( ایمیدرو) گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به صنعت فولاد و سرمایه گذاری در این بخش اجتناب ناپذیر و ضروری است.
سرمایه گذاری در صنعت فولاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی اجتناب ناپذیر است

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان روز پنجشنبه درآئین بیست و پنجمین سالروز تاسیس فولاد مبارکه که در سالن نگین سپاهان شهر واقع در جنوب شهر اصفهان، افزود: در گذشته در زمینه کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله توازن نداشتیم اما در چهار سال گذشته، تولید کنسانتره از 28 میلیون تن با 80 درصد رشد به حدود 50 میلیون تن رسید.
وی همچنین به تولید گندله از 22 میلیون تن به 48 میلیون تن و فولاد از 22 میلیون تن به 33 میلیون تن در چهار سال اخیر و در آینده به 52 میلیون تن اشاره کرد و در سال 2016، میزان تجارت فولاد در دنیا 2 هزار میلیارد دلار بوده که 43 درصد آن به فولاد مبارکه اختصاص داشته است.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین به نقش فولاد مبارکه در اشتغال زایی کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت زمینه اشتغال 25 هزار نفر به صورت مستقیم و 350 هزار نفر را به شکل غیرمستقیم فراهم کرده است.
کرباسیان مهمترین نکته در موفقیت فولاد مبارکه را برنامه ریزی و حرکت براساس برنامه و زنجیره در آین شرکت عنوان کرد و گفت: فولاد مبارکه از سنگ آهن تا محصول نهایی را بصورت زنجیره وار کنترل می کند.
وی یادآوری کرد: در سال91 میزان صادرات فولاد مبارکه، 800 هزار تن بوده و امسال به هشت میلیون تن رسیده است که ارزش افزوده زیادی برای کشور ایجاد کرده است.
کرباسیان، همچنین موضوع آب در فولاد را از اهمیت اساسی برخوردار دانست و گفت: باید از فناوری روز برای کاهش مصرف آب استفاده کنیم و در صورتی که به مساله آب در صنعت کم توجهی شود تولید و اشتغال با مشکل مواجه خواهد شد.
وی تاکید کرد: صنایع آب بر کشور باید به کنار خلیج فارس و صنایع پایین دستی که نیاز کمتری به آب دارند به مرکز کشور منتقل شود.
کرباسیان در پاسخ به مشکلات مطرح شده درخصوص پلی اکریل و صنایع دیگرنیز گفت: بازاریابی نکته مهم و اساسی در بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: باید صنایع دیگر از فولاد مبارکه به عنوان الگو بهره برداری کنند و این امر مورد حمایت وزارت صنعت ، معدن و تجارت قرار خواهد گرفت.
کرباسیان همچنین بر تشکیل شرکت های بزرگ در زمینه مس، آلومینیوم و ارتقای قدرت چانه زنی آنها تاکید کرد و گفت: این شرکت ها مورد حمایت وزارت صنعت قرار خواهند گرفت.
وی افزود: در حوزه معادن در یکسال گذشته ذخایر معدنی کشور 50 میلیارد دلار افزایش یافته است و 2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن به کشور اضافه شده است.
در پایان این مراسم از تمبر یادبود و اختصاصی فولاد مبارکه به مناسبت ربع قرن تلاش و سرآمدی و عبور از مرز تولید 100 میلیون تن فولاد خام از ابتدای بهره برداری تاکنون رونمایی شد.
همچنین در این مراسم از10 عنوان کتاب در زمینه تجربیات فولاد در مسیر سرآمدی رونمایی شد.
فولاد مبارکه که سنگ بنای اولیه آن در سال 1360 نهاده شد ؛ یکی از بزرگ‌ترین واحد صنعتی و بزرگترین مجتمع تولید فولاد در ایران است.
این واحد تولید بزرگ در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده‌است.
اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع در مهر ماه سال۱۳۷۰ راه اندازی و در ۲۳ دی سال ۱۳۷۱ خطوط تولید این کارخانه بزرگ توسط رئیس‌ جمهوری وقت افتتاح شد.

عناوین برگزیده