تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۹۷۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صادرات فویل‌های آلومینیومی ایران در چند سال اخیر افزایش داشته است

می متالز - در ایران حدود 65 هزار تن ظرفیت تولید انواع فویل‌های آلومینیومی وجود دارد. مهم‌ترین تولیدکنندگان فویل‌های آلومینیومی در ایران، شرکت‌های رزن صاف، آلومینیوم پارس، آلومینیوم هزار و آلومینیوم هزاره سوم میلاد هستند.
صادرات فویل‌های آلومینیومی ایران در چند سال اخیر افزایش داشته است

به گزارش می متالز، فویل آلومینیوم یکی از مهم‌ترین محصولات تخت پایین‌دست صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود. آلومینیوم یکی از معدود فلزاتی است که امکان تولید فویل آن با ضخامت‌های بسیار پایین، کمتر از 0.2 میلی‌متر حتی تا 0.007 میلی‌متر، وجود دارد. از ویژگی‌ها مهم فویل‌های آلومینیومی این است که حتی در ضخامت‌های بسیار پایین (تا 0.007 میلی‌متر) نیز به‌دلیل ساختار کریستالی فشرده‌ای که دارد، همچنان غیرقابل نفوذ بوده و در مقابل نور مرئی کدر محسوب می‌شود (نور مرئی و طیف‌هایی با طول موج بزرگتر را از خود عبور نمی‌دهد). این ویژگی سبب شده تا فویل کاربردهای بسیاری بخصوص در صنایع بسته‌بندی و غذایی پیدا کند. این در حالی است که اکسید آلومینیوم تشکیل شده روی سطح محصولات آن، سبب شده تا فویل‌های آلومینیومی نسبت به بسیاری از واکنش‌های شیمیایی نیز خنثی باشد و در بسته‌بندی و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی فاسد شدنی، کاربردهای بسیاری پیدا کند. در عین حال نیز با افزودن پوششی روی آن، می‌توان تا مقدار چشم‌گیری این ویژگی ذاتی فویل‌های آلومینیومی را بهبود بخشید. از دیگر کاربردهای مهم فویل‌های آلومینیومی، می‌توان به کاربردهای الکتریکی و عایق‌های حرارتی اشاره کرد که به طور روزافزون در حال افزایش است.

در ایران حدود 65 هزار تن ظرفیت تولید انواع فویل‌های آلومینیومی وجود دارد. بنا به اطلاعات بانک صنعت، معدن و تجارت، مهم‌ترین تولیدکنندگان فویل‌های آلومینیومی در جدول زیر به نمایش درآمده‌اند. همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌شود، رزن صاف با ظرفیت نزدیک به 30 هزار تن از نورد بزرگ‌ترین تولیدکننده فویل‌های آلومینیومی کشور محسوب می‌شود. محصولات این شرکت در 4 گروه مختلف قرار می‌گیرد: فویل‌های ایزوگامی (به‌عنوان پوشش محافظی روی ایزوگام‌ها)، فویل‌های ظرفی (برای تولید انواع ظروف یکبار مصرف آلومینیومی)، فویل‌های چاپی (جهت مصارف چاپی صنعتی، غذایی و دارویی) و انواع ورق‌های کامپوزیتی آلومینیوم (جهت استفاده در نمای ساختمان‌ها).

با وجود چنین ظرفیت‌هایی از تولید فویل‌های آلومینیومی، هر ساله بخش قابل توجهی از نیاز کشور به فویل‌های آلومینیومی از محل واردات تأمین می‌شود. در نمودار 1، حجم واردات انواع فویل‌های آلومینیومی به کشور طی 10 سال گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، طی این دوره حجم واردات فویل‌های آلومینیومی ایران به‌طور متوسط در حدود 18 هزار تن بوده است. این در حالی است که صادرات همین محصولات طی این دوره از ایران که در سال‌های اخیر روندی صعودی را طی کرده است، به حدود 2 هزار تن رسیده است. به عبارتی می‌توان گفت در حالی که صادرات فویل‌های آلومینیومی از ایران افزایش داشته است، ولی واردات آن طی این دوره با افت و خیزهای کمتری همراه بوده است. گفتنی است که عمده تجارت فویل‌های آلومینیومی ایران را انواع غیر پوشش داده شده آن تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری بیش از نیمی از آن از فویل‌هایی با ضخامت کمتر از 0.2 میلی‌متر (چه در صادرات و چه در واردات) بوده است.

عناوین برگزیده